Bochten nemen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sami
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2015, 21:12

Bochten nemen

Bericht door Sami »

Hallo,
Als ik een bocht neem in een wijk met aan beide kanten van de straat wagens geparkeerd (en slechte zichtbaarheid als gevolg), doe ik dat traag. Ik rem af, schakel naar 2e vooraleer ik de bocht neem, maar om niet stil te vallen, duw ik de koppeling in. Eenmaal in de bocht, laat ik zowel koppeling als rem los. Drie vragen: 1) Is het ok om met de koppeling in de bocht te nemen? 2) Als ik de koppeling en rem loslaat in de bocht, versnel ik een beetje. Hoe komt dat precies en valt het eventueel te vermijden? 3) Is het misschien beter om de bocht in 1e te nemen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bochten nemen

Bericht door Inazuma »

Sami schreef:Ik rem af, schakel naar 2e vooraleer ik de bocht neem, maar om niet stil te vallen, duw ik de koppeling in. Eenmaal in de bocht, laat ik zowel koppeling als rem los.
Doe dat eens voor de bocht, zodat je echt in 2de met eventueel nog wat gas bij te geven indien nodig, de bocht om gaat

Normaal moet je in 2de toch echt wel de bocht om kunnen
Drie vragen: 1) Is het ok om met de koppeling in de bocht te nemen?

Neen, dat gaat de examinator niet graag zien ...

(Het is anders als je vanuit stilstand de bocht in moet rijden, bvb na stoppen wegens voorrang of verkeerslicht, dan kan je natuurlijk moeilijk anders dan schakelen en naar 2de gaan ... )
2) Als ik de koppeling en rem loslaat in de bocht, versnel ik een beetje. Hoe komt dat precies en valt het eventueel te vermijden?
Blijkbaar rij je zo traag dan je zelfs zonder zelf gas bij te geven, in 2de sneller gaat rijden ?

Je motormanagement gaat extra gas bijgeven om de hogere belasting op te vangen als je de koppeling weer laat omhoog komen.
Dat is in eerste instantie typisch te veel om te vermijden dat de motor blokkeert.
Daarna stabiliseert dat weer, en rij je zonder gas geven merkelijk trager ...

Maar door de manier / tijdstip waarop jij dat doet, net in de bocht, krijg je daar het versnellende effect van nét in de bocht ...
3) Is het misschien beter om de bocht in 1e te nemen?
Normaal moet je enkel naar eerste terug als je daarbij zo goed als stil staat en / of je bergop rijdt

Als je auto nog een beetje snelheid heeft, kan je normaal verder rijden in 2de
Sami
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2015, 21:12

Re: Bochten nemen

Bericht door Sami »

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik las hier al vaker dat ontkoppelen in een bocht not done is. In dit geval doe ik het om niet stil te vallen. Wagens staan hier in de bochten (ipv op 5 meter afstand) geparkeerd en je ziet helemaal niet goed. Ik wil niet te snel rijden, misschien dan toch beter stoppen en 1e de bocht nemen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bochten nemen

Bericht door de rijprof »

Als je echt weinig uitzicht hebt en je wil héél traag stapvoets (trager dan 10 km/u) rijden, is 1ste versnelling meer geschikt.
Probeer het gewoon eens uit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sami
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2015, 21:12

Re: Bochten nemen

Bericht door Sami »

ok, bedankt!
Adil

Re: Bochten nemen

Bericht door Adil »

HOE RIJDEN NAAST EEN VERDRIJVINGSVLAK?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bochten nemen

Bericht door Inazuma »

Adil schreef: 08 jan 2024, 01:12 HOE RIJDEN NAAST EEN VERDRIJVINGSVLAK?
:?:

Zoals elders ...
Adil

Re: Bochten nemen

Bericht door Adil »

Hoe ?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bochten nemen

Bericht door Inazuma »

Adil schreef: 08 jan 2024, 17:57Hoe ?
Het is totaal niet duidelijk wat je met je vraag bedoelt ...

Noch waarom dat in dit onderwerp staat; dat over totaal iets anders gaat
Noch waarom je een draad van 8 jaar geleden terug opvist
Plaats reactie