vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Snubz

vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Snubz »

Ik heb enkele vragen :

*)In Lovenjoel heb je een straat waar telkens een voorrangskruispunt bord staat bij ieder kruispunt.
Toch is er 1 smalle zijstraat waar geen enkel bord bij staat, geldt hier dan plots de voorrang van rechts (ook indien de gemeente hier een bord is vergeten te zetten)?

*)In Boutersem is er een zone 30 maar tussen de 2 borden van begin/einde zone 30 staat plots een bord van 50km/u, ik vermoed dat dit hier een vergissing is van de gemeente?

*)Mag je bij de oprit van een autostrade al versnellen tot 120km/u of pas wanneer je je invoegt en wat als je er niet tussen graakt?stoppen en van 0km/u vertrekken tot er een opening is? zelfde bij de afrit, moet je al 90km/u rijden wanneer je de afrit op rijdt of mag je van 120->90km/u vertragen op de afrit?

*)Op welke verkeersdrempels moet je 30km/u en welke niet? als er een bord bij staat (Bord A14, Bord F87) weet ik dat je 30km/u moet rijden, maar soms staat er gewoon 'verkeersplatteau"

*)Indien er parkeervakken op de baan geschilderd staan maar hier zijn zijn geen auto's geparkeerd...mag ik tijdens het examen dan gewoon over dat parkeervak rijden of moet ik helemaal uitwijken naar de andere rijstrook?
vb : Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Inazuma »

Snubz schreef:*)In Lovenjoel heb je een straat waar telkens een voorrangskruispunt bord staat bij ieder kruispunt.
Toch is er 1 smalle zijstraat waar geen enkel bord bij staat, geldt hier dan plots de voorrang van rechts (ook indien de gemeente hier een bord is vergeten te zetten)?
Welke straat ? (dan kunnen we zelf gaan zien / streetview )
Of welke voorrangsborden ?
*)In Boutersem is er een zone 30 maar tussen de 2 borden van begin/einde zone 30 staat plots een bord van 50km/u, ik vermoed dat dit hier een vergissing is van de gemeente?
Dat is een overtreding van de wegcode, is nadrukkelijk verboden.
*)Mag je bij de oprit van een autostrade al versnellen tot 120km/u of pas wanneer je je invoegt en wat als je er niet tussen graakt?
Je mag op de oprit versnellen, desgewenst tot 120 km/u als dat veilig kan.

In principe moet je stoppen en zo voorrang verlenen als je niet kan invoegen ...
Da's helemaal niet zo best, dus zorg dat je zo snel mogelijk zicht krijgt op het verkeer op de snelweg, snelheid daaraan aanpassen en veilig voor of achter een ander voertuig invoegen.

*)Op welke verkeersdrempels moet je 30km/u en welke niet? als er een bord bij staat (Bord A14, Bord F87) weet ik dat je 30km/u moet rijden, maar soms staat er gewoon 'verkeersplatteau"
Op al die binnen een zone 30.
Op alle reglementair aangegeven verhoogde inrichtingen (op je examen : op allemaal best !).

Reglementair = volgens Art. 22ter
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3-art22ter" target="_blank

aan kruispunt : enkel A14 vooraf volstaat.
buiten kruispunt : A14 vooraf + F87 aan de verhoogde inrichting

*)Indien er parkeervakken op de baan geschilderd staan maar hier zijn zijn geen auto's geparkeerd...mag ik tijdens het examen dan gewoon over dat parkeervak rijden of moet ik helemaal uitwijken naar de andere rijstrook?
Hangt af van hoe breed de wegmarkering is ...
Brede markeringen of smalle maken een enorm verschil in hoe je er mee moet om gaan (omheen rijden, of overheen rijden).
Redelijk waanzinnig eigenlijk. :roll:


Je foto toont "vakken" met "smalle" wegmarkeringen die op zichzelf NIET in de wegcode voorzien zijn, hoe vaak je ze ook tegenkomt.
Wat je ziet zijn de markeringen bedoeld voor gebruik (binnen) IN een parkeerzone volgens 75.2

Het gaat zover ik kan zien / inschatten NIET om een parkeerzone volgens Art 75.2 die de denkbeeldige rand van een rijbaan aangeeft
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /262-art75" target="_blank
Daarvoor lijkt de wegmarkering immers te smal uitgevoerd.

Ttz, ze lijken me smaller dan "ongeveer" 20 cm die nodig is om de markering uit Art 75.2 aan te geven volgens :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 2-hs3art17" target="_blank

(Anders gezegd :
Om de "vakjes" zoals boven aan te brengen, moet de linker streep een "brede" zijn die de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Men moet dus eerste een "parkeerzone" volgens Art 75.2 hebben, en dààrin kan men dan zo'n vakjes gaan aftekenen.)


Deze markeringen geven ook niet de werkelijke rand van de rijbaan aan.
Bijgevolg liggen de "vakken" op de rijbaan, en moet je er over rijden wanneer je kan.
Je moet immers zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan rijden ...


Als je echt zeker wil spelen : nameten ...
Zo idioot is de wegcode helaas geworden.

gemeente-maakt-werk-van-verkeersveiligheid-in-smissestraat-en-houthoek
:roll:
zelfs hun parkeerbordjes zijn verkeerd ... en verkeerd geplaatst
(E1 die een E3 beëindigt ; blauwe onderborden hangen 4x verkeerd ; dubbel zoveel geplaatst als nodig)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Stefan Peeters »

*)In Lovenjoel heb je een straat waar telkens een voorrangskruispunt bord staat bij ieder kruispunt.
Toch is er 1 smalle zijstraat waar geen enkel bord bij staat, geldt hier dan plots de voorrang van rechts (ook indien de gemeente hier een bord is vergeten te zetten)?
Misschien gaat het om een niet-verharde weg of een pad. Die hebben geen voorrang van rechts. Zoals Inazuma al vroeg, een link naar GoogleMaps oid kan meer duidelijk maken.
*)Mag je bij de oprit van een autostrade al versnellen tot 120km/u of pas wanneer je je invoegt en wat als je er niet tussen graakt?stoppen en van 0km/u vertrekken tot er een opening is? zelfde bij de afrit, moet je al 90km/u rijden wanneer je de afrit op rijdt of mag je van 120->90km/u vertragen op de afrit?
Vanaf het bord "begin autosnelweg" rij je op de autosnelweg en mag je dus 120 km/u rijden. Ook op de oprit dus. Normaal gezien mag het met geen enkele personenwagen een probleem zijn om een aangepaste snelheid te bereiken om in te voegen.
Op de afrit mag je nog altijd 120 km/u rijden, tenzij een bord iets anders oplegt. Maar dat bord zal meestal ver genoeg op de afrit staan om je de mogelijkheid te geven nog op de afrit van 120 naar 90 km/u te vertragen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Snubz

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Snubz »

het gaat over deze straat :
https://www.google.be/maps/@50.853297,4 ... ImG5WQ!2e0" target="_blank

Nu zie ik op google earth een beetje verder (voorbij het huis vlak na de bocht) wel een bord van kruispunt staan, al moet ik zeggen dat de zone 30 op google earth niet meer klopt, deze loopt nu verder door.
Raar dat die ene straat voorrang van rechts is en de andere zijwegen niet. :)

dit is de situatie in Boutersem :
https://www.google.be/maps/@50.836509,4 ... sXTbKg!2e0" target="_blank

van voor de brug is het al 30km/u, opeens 50km/u en 50tal meter verder verkeersdrempel en zone 30 terug ?
of is dit zo'n verhoogde drempel waar je 50km/u over mag rijden en enkel 30km/u tijdens de schooluren?

Alvast bedankt voor de verduidelijking! :)
Snubz

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Snubz »

edit : als ik in die zijstraat van lovenjoel kijk dan staat er een voorrangsbord, dus die moete wel voorrang geven :lol:
Lekker duidelijk :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Inazuma »

Snubz schreef:het gaat over deze straat :
https://www.google.be/maps/@50.853297,4 ... ImG5WQ!2e0" target="_blank

Raar dat die ene straat voorrang van rechts is en de andere zijwegen niet. :)
Net de straat die ik alvast géén voorrang van rechts zou geven wegens de slechte zichtbaarheid ...
In juni 2009 was dat nog zo ...


Op latere beelden (september 2009) zie je dat er daar ook een B1 / voorrang verlenen gezet is om de Heerbaan voorrangsplichtig te maken - hangt er vanaf langs waar je komt op Streetview .

Maar het klopte zo te zien wel hoor, en de gemeente heeft had correct de borden B17 / voorrang van rechts gezet omdat aan het vorige kruispunt een B15 / voorrang geplaatst was. Dat is verplicht, maar wordt vaak vergeten.


Merk op dat er hier verdrijvingsvlakken liggen voor de "parkeervakken".
Over een verdrijvingsvlak mag je niet rijden - 3de graads overtreding :!: - je moet daarvoor dus al zeker opzij.

Gemeten op het scherm en vergeleken met een standaard trottoir-dal (30x30) is de linkse streep daarvan 20cm ...
Dat is dan een parkeerzone waar je niet mag overheen rijden :!:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 25 apr 2014, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Inazuma »

Snubz schreef:dit is de situatie in Boutersem :
https://www.google.be/maps/@50.836509,4 ... sXTbKg!2e0" target="_blank

van voor de brug is het al 30km/u
30 km/u door dat tunneltje, op een nieuw aangelegde weg, zonder enig probleem ... Totaal van de pot gerukt.
Als je dat er rijdt komen de fietsers je gegarandeerd voorbij !
Op de doodlopende straat er naast (vanuit de andere richting) mag je dan wél 50 !
Over een ongeloofwaardig verkeersbeleid gesproken.

Ik snap niet echt wat dat bord 50 (herhaling) in de (schoolomgeving) zone 30 staat te doen.
Het mag er niet staan in een zone 30.
Bovendien is dit bebouwde kom, dus eender hoe maar 50 max.


Het "verkeersplateau" verderop is niet reglementair gesignaleerd, en voldoet dus niet aan de voorwaarden uit Art 22ter om een snelheids- of andere beperking daaruit op te leggen ... maar volg die beperkingen toch maar op het examen - dat is niet het moment om daarover te gaan discussiëren.
Snubz

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Snubz »

Inazuma schreef:
Ik snap niet echt wat dat bord 50 (herhaling) in de (schoolomgeving) zone 30 staat te doen.
Het mag er niet staan in een zone 30.
Bovendien is dit bebouwde kom, dus eender hoe maar 50 max.


Het "verkeersplateau" verderop is niet reglementair gesignaleerd, en voldoet dus niet aan de voorwaarden uit Art 22ter om een snelheids- of andere beperking daaruit op te leggen ... maar volg die beperkingen toch maar op het examen - dat is niet het moment om daarover te gaan discussiëren.
Dus 30km/u van voor de brug tot helemaal na het verkeersplatteau( waar einde zone 30 bord staat)?
Dat was men eerste gedacht maar ik wil wel zeker zijn want zie dat de examinator zegt te traag gereden op een plek waar je 50km/u mag doen.

Over die parkeerplaatsen heb je gelijk maar ik had het over parkeerplekken zonder verdrijvingsvak zoals op de foto in de post.
Snubz

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Snubz »

Nog een andere vraag, stel er staat een voetganger/fietser stil aan het zebrapad.
Je stopt vervolgens om deze over te laten maar blijkt dat deze persoon daar gewoon stil staat en geen aanstalte maakt om over te steken.
Wat is de juiste handelmethode op het examen dan?
Ik zou dan door rijden maar ik heb al verhalen gehoord dat de examinator u daarvoor kan buizen omdat je moet wachten tot deze effectief over steekt of zich verplaatst.

Ik weet niet of hier iemand van de buurt uit Leuven is maar indien wel, wat is de snelheidslimiet daar? je komt van de ring de Geldenaaksebaan op en volgens mij is het van daar al zone 30 heel het stuk tot op de berg richting het examencentrum.
Ik ben er nu al een 4tal keer gepasseerd en ben er nog niet zeker van, komt natuurlijk ook omdat iedereen daar sneller als 30 wilt rijden en je nogal bekeken wordt als je je aan die snelheid houdt met een motor. :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Inazuma »

Snubz schreef:Dus 30km/u van voor de brug tot helemaal na het verkeersplatteau( waar einde zone 30 bord staat)?
Tot en met het kruispunt na de ondertunneling, als de zone 30 / schoolomgeving niet actief is, en dan verder 50 km/u.

Tot einde zone 30 / schoolomgeving als deze wel actief is.


De verhoogde inrichting ... dat is weer een probleem op zich.
Dat was men eerste gedacht maar ik wil wel zeker zijn want zie dat de examinator zegt te traag gereden op een plek waar je 50km/u mag doen.
Tussen kruispunt en verhoogde inrichting dan ?

Over die parkeerplaatsen heb je gelijk maar ik had het over parkeerplekken zonder verdrijvingsvak zoals op de foto in de post.
Het is maar om te zeggen dat er nogal wat variatie bestaat, en dat waar je moet rijden eigenlijk afhankelijk wordt van wat er precies geschilderd is ...
Het komt dan echt op 5cm verf aan :roll:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Inazuma »

Snubz schreef: je komt van de ring de Geldenaaksebaan op en volgens mij is het van daar al zone 30 heel het stuk tot op de berg richting het examencentrum.
Dat begint als bebouwde kom volgens Streetview / 2010.
Dan zone 30 schoolomgeving tot iets na de school, dan verder bebouwde kom.


Het is vaak niet simpel, maar toch nog wat beter op de borden letten :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Benny Stinkens »

Nog een andere vraag, stel er staat een voetganger/fietser stil aan het zebrapad.
Je stopt vervolgens om deze over te laten maar blijkt dat deze persoon daar gewoon stil staat en geen aanstalte maakt om over te steken.
Wat is de juiste handelmethode op het examen dan?
Ik zou dan door rijden maar ik heb al verhalen gehoord dat de examinator u daarvoor kan buizen omdat je moet wachten tot deze effectief over steekt of zich verplaatst.
Niet te veel naar verhalen luisteren :!:
Meestal als je maar de helft gelooft, ben je nog bedrogen. :wink:

Eerst en vooral een fietser heeft geen voorrang aan een zebrapad. (als hij naast zijn fiets loopt is het wel een voetganger)
Een voetganger die geen aanstalten maakt of aan het oversteken is op het zebrapad heeft ook geen voorrang.
Je moet er alleen zeker van zijn wat deze doet, maar je hoeft niet te voorspellen wat hij zou kunnen doen. :roll:
Stel dat deze daar een praatje staat te maken met een andere voetganger of hij staat daar de omgeving te bewonderen?
Als hij dit een half uur vol houdt dan zou jij en als het verkeer achter je daar moeten blijven staan. :?: :shock:

Een examinator ziet ook wel wat deze persoon van plan is (meestal zelfs voordat de kandidaat het zelf door heeft) :wink:
Jij moet gewoon voorzichtig blijven en goed opletten dat deze niet toch plots gaat oversteken.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Snubz schreef: je komt van de ring de Geldenaaksebaan op en volgens mij is het van daar al zone 30 heel het stuk tot op de berg richting het examencentrum.
Dat begint als bebouwde kom volgens Streetview / 2010.
Dan zone 30 schoolomgeving tot iets na de school, dan verder bebouwde kom.


Het is vaak niet simpel, maar toch nog wat beter op de borden letten :wink:
ik vrees een beetje dat die streetviews outdated zijn, ondertussen is Leuven bijna 1 grote zone 30 geworden op de ring na dan.
als ik op google earth kijk zie ik toch andere borden dan dat er nu effectief staan.
kzal volgende week nog eens in de andere richting passeren misschien dat het dan duidelijker wordt. :)

Normaal gezien moet mijn examen wel lukken, het zijn juist van die klein zaken dat het examen kunnen doen mislukken.
Alvast bedankt aan iedereen voor de uitleg!
Snubz

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Snubz »

even een ander vraagje :

Afbeelding

Stel blauwe motor ben jij op een kruispunt met voorrang van rechts.
Al de wagens uit de tegenovergestelde richting moeten rechtdoor maar de auto rechts moet naar links en dus wachten.
Dien ik als motorbestuurder te wachten tot de wagen rechts weg is of mag ik rechtdoor rijden omdat ik anders het verkeer ophoud achter mij tijdens het examen?

Volgens mij sowieso wachten maar ik wil geen domme dingen doen op het examen :)


Nog een andere vraag, op een industrieterrein staan geen borden van voorrangsregels, vermoedelijk dus altijd voorrang van rechts?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vragen ivm realiteit verkeerssituatie

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:ik vrees een beetje dat die streetviews outdated zijn, ondertussen is Leuven bijna 1 grote zone 30 geworden op de ring na dan.
Het is al even geleden dat ik er nog kwam, maar zone 30 invoeren op wegen als de Geldenaaksesteenweg is een ideaal recept voor een ongeloofwaardig verkeersbeleid .
Plaats reactie