Tractor met rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Andy Tielens
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2014, 20:28

Tractor met rijbewijs B

Bericht door Andy Tielens »

Ik heb mijn rijbewijs B van 2008. De tractor waar ik over beschik heeft een M.T.M. van 2355 KG.
Mag ik met deze tractor rijden met mijn rijbewijs B?
De tractor wordt enkel voor prive/hobby doeleinden gebruikt en zal ook alleen maar op de openbare weg komen om van de stalplaats naar het veld (en omgekeerd) te rijden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tractor met rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Dat mag :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2" target="_blank

Artikel 20
§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E C1, C1+E of C laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.


http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 398/625-t2" target="_blank


Artikel 2

§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën :

5° Categorie B :

auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.


Dat uit de laatste alinea enkel met code 96 :!:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Tractor met rijbewijs B

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:Dat uit de laatste alinea enkel met code 96
@Inazuma,
Wat is jou mening over onderstaande tekst :?:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2
§2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.
Andy zijn voertuig heeft een M.T.M van afgerond 2400kg, als ik het goed begrepen heb, mag hij aan dit voertuig nog een aanhangwagen hangen Met een M.T.M. van 1100kg :?: zonder code 96 dus :idea:

En wat als hij nog verder gaat :?: Hij behaald het rijbewijs BE :wink: wat zijn dan zijn mogelijkheden :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Andy Tielens
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2014, 20:28

Re: Tractor met rijbewijs B

Bericht door Andy Tielens »

Bedankt voor de info!

@Benny: dank voor de link naar dit forum :wink:

Ben serieus blij om te horen dat ik toch met de tractor kan en mag vertrekken.

Mijn rijbewijs BE halen staat ook nog op de planning. Ben dan ook wel benieuwd wat dan de mogelijkheden zijn?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tractor met rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef: Andy zijn voertuig heeft een M.T.M van afgerond 2400kg, als ik het goed begrepen heb, mag hij aan dit voertuig nog een aanhangwagen hangen Met een M.T.M. van 1100kg :?: zonder code 96 dus :idea:
Dat is wat er staat, ja ...
En wat als hij nog verder gaat :?: Hij behaald het rijbewijs BE :wink: wat zijn dan zijn mogelijkheden :?:
Da's tegenwoordig beperkt hé : 3500 kg MTM max met B+E
Uiteraard enkel als het trekkend voertuig ook minstens zoveel mag trekken.

6° Categorie B+E : samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg;
Plaats reactie