Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Priscilla
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2014, 19:55

Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Priscilla »

Ik heb jaren geleden mijn theorie gedaan, een tijd rond gereden met een voorlopig rijbewijs met begeleider van 36 maanden.
Daarna 20 lesuren gevolgd en een voorlopig rijbewijs zonder begeleider van 18 maanden gekregen.
Dat voorlopig rijbewijs is in oktober 2013 verlopen. De theorie die ik toen gedaan had is ook meer als 3 jaar geleden.
Nu was ik de theorie opnieuw aan het leren met de bedoeling terug een voorlopig rijbewijs van 36 maanden te bekomen, 3 maand te wachten (ik dacht dat dat verplicht was) en daarna voor de praktijk te gaan.

Nu met de nieuwe regels twijfel ik of nu geen 3 jaar moet gaan wachten voor ik opnieuw een voorlopig rijbewijs kan krijgen...
Nu is het wel zo dat de mijne in 2013 verlopen is en ik hoop dat deze regel pas geld voor mensen die nu vanaf 2014 hun voorlopig rijbewijs halen en ik dus nog net niet onder de nieuwe regel val?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door de rijprof »

De nieuwe regel geldt vanaf vandaag 3/2/2014.

Je kan opnieuw theorie-examen doen en een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen dat 36 maand geldig is en daarna niet meer verlengd kan worden, tenzij je alles afwerkt met een erkende rijschool of na de vervaldatum + 3 jaar later opnieuw theorie-examen aflegt.
Theorie is vanaf 3/2/2014 ook max. 3 jaar geldig en kan niet verlengd worden.
Omwisselen naar model 18 maand is dan ook niet meer mogelijk om verlenging te verkrijgen.
In jouw geval is 18 maand zelfs niet mogelijk vermits jij reeds eerder een model 18 maand hebt gehad en dat kun je slechts 1x krijgen.
Nu was ik de theorie opnieuw aan het leren met de bedoeling terug een voorlopig rijbewijs van 36 maanden te bekomen, 3 maand te wachten (ik dacht dat dat verplicht was) en daarna voor de praktijk te gaan.
Voor jou geen probleem om opnieuw te beginnen.
Nota: je moet geen 3 maand wachten, je moet minstens 3 maand oefenen! alvorens je opnieuw een praktijkexamen mag afleggen. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Inazuma »

Is het absoluut zeker dat men nog een nieuw voorlopig rijbewijs B kan krijgen, ook al is een eerder voorl. RB B nog geen 3 jaar verlopen ?

Ik kan het nergens zo stellig uit de wetteksten afleiden, eerlijk gezegd ...
Niet de eerste keer dat zoiets onduidelijk in het KB staat :evil:

Er staat nl nergens in dat dat verlopen voorl. RB B eentje moet zijn dat al volgens het nieuwe systeem uitgereikt is.
Veronique

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Veronique »

Ik zit zo wat in dezelfde situatie, mijn theoretisch rijbewijs (36 maanden) is vandaag verlopen. Zou ik nu bv morgen opnieuw kunnen gaan of moet ik inderdaad 3 jaar wachten ?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Inazuma »

Veronique schreef:Ik zit zo wat in dezelfde situatie, mijn theoretisch rijbewijs (36 maanden) is vandaag verlopen. Zou ik nu bv morgen opnieuw kunnen gaan of moet ik inderdaad 3 jaar wachten ?
Wachten of rijschool ...

Deze regeling ging onmiddellijk in, ook voor de kandidaten die nog onder het oude systeem een voorlopig rijbewijs B hadden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 06/782-hs2" target="_blank

Artikel 5/1

§ 1. Na het verstrijken van de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B, moet de kandidaat de scholing in een rijschool voortzetten en moet hij, om zich aan te bieden voor het praktisch examen, zes uur praktische lessen in een rijschool volgen.

De kandidaat kan echter, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, een nieuw voorlopig rijbewijs B bekomen indien de geldigheid van het voorlopig rijbewijs B waarvan hij houder is geweest sinds meer dan drie jaar verstreken is.
Vital
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2015, 11:07

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Vital »

Geachte

Ik behaalde op 25 mei 2012 mijn eerste keer mijn theorie, maar doordat ik in oktober 2013 rijdongeschikt werd verklaart wegens ziekte. Is dit voorlopig rijbewijs in op 24 mei 2015 verlopen. Ik werd pas 24 juni 2015 pas terug rijdgeschikt verklaard, dus ben ik gisteren mijn theorie opnieuw gaan afleggen waardoor ik slaagde met 48/50. Blijkbaar kan er nu onenigheid ontstaan, omdat het nog geen drie jaar verlopen is. Maar dit is toch wel een uitzondering, want ik mocht niet meer rijden en had anders al lang mijn vast rijbewijs gehad. Kan ik volgens jullie nu toch een nieuw voorlopig rijbewijs krijgen? MVG
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door GRO »

Het helpt niet hoor als je dezelfde vraag op een paar plaatsen op het forum zet.

Eenmaal je voorlopig rijbewijs vervallen is, om het even voor welke reden, moet je drie jaar wachten om opnieuw een VR te kunnen krijgen.
Je mag nu alleen nog met de rijschool oefenen en examen gaan afleggen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Inazuma »

Toenmalig Staatssecretaris Wathelet heeft geen énkele overgangsmaatregel voorzien.

Je kan de eerstkomende 3 jaar geen voorlopig rijbewijs B meer krijgen, tenzij de wetgeving verandert ...
Ies

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Ies »

Hoi, ik heb een beetje een dilemma. Ik ben 2 keer niet geslaagd voor het praktijk en heb 6 uur rijlessen gevolgd bij een rijschool. Nu wil ik voor de 3e keer rijexamen doen, maar ik moet dit doen vóór 8 maart omdat dan mijn voorlopig rijbewijs (M18) vervalt. Ik heb het nu erg druk en overweeg om het voorlopig rijbewijs te verlengen en examen te doen later dit jaar. Maar dan moet ik weer 6 uur extra rijlessen volgen. Mijn vraag is dus, kan ik die 6 uur extra die ik nu heb gedaan ook inzetten voor de verlenging (en dan doe ik geen examen meer daarvoor) of moet die 6 uur extra na de verlenging?
Beetje warrig verhaal misschien. Dankjewel alvast!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Inazuma »

Ies schreef: 30 jan 2024, 16:15 Hoi, ik heb een beetje een dilemma. Ik ben 2 keer niet geslaagd voor het praktijk en heb 6 uur rijlessen gevolgd bij een rijschool. Nu wil ik voor de 3e keer rijexamen doen, maar ik moet dit doen vóór 8 maart omdat dan mijn voorlopig rijbewijs (M18) vervalt.
Zolang het nog geldig is, kan je overstappen op een voorlopig rijbewijs M36 (met begeleider).
Tenzij je dat M36 voordien al had en indertijd omwisselde voor je huidige M18 ...
Ik heb het nu erg druk en overweeg om het voorlopig rijbewijs te verlengen
Je kan een voorlopig rijbewijs niet verlengen
Enkel veranderen van model


Als je niet overstapt of kan overstappen naar M36 met begeleider, kan je enkel ofwel

- met de rijschool verder oefenen en examen doen

- een voorlopig rijbewijs M12 met begeleider aanvragen, daarvoor moet je 6 uur rijlessen volgen NA dat je voorlopige rijbewijs vervalt

- 3 jaar wachten en van 0 terug beginnen
ies

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door ies »

Dankjewel voor je reactie!
Dus als ik het goed begrijp kan ik die 6 uur extra die ik al heb gedaan "bewaren" voor voorlopig rijbewijs M36
ipv voorlopig rijbewijs overzetten naar M36 en dan nóg eens die 6 uur extra doen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen...3 jaar wachten?

Bericht door Inazuma »

ies schreef: 31 jan 2024, 12:19 Dus als ik het goed begrijp kan ik die 6 uur extra die ik al heb gedaan "bewaren" voor voorlopig rijbewijs M36
ipv voorlopig rijbewijs overzetten naar M36 en dan nóg eens die 6 uur extra doen?
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt ...

De 6 uur die je gevolgd hebt na de 2de keer niet slagen, kan je met elk type voorlopig rijbewijs B gebruiken om weer examen te mogen doen

Als je niet voor het einde van je voorlopige rijbewijs M18 slaagt (of geen examen kan/wil gaan doen) schakel dan tijdig over naar M36
Dat kan enkel zolang je huidige M18 nog geldig is :!:
Ook theorie moet nog geldig zijn (minder dan 3 jaar geleden afgelegd, desnoods opnieuw doen).
Plaats reactie