De logica:
Stel je eens een brug voor waarvan je weet dat die in elkaar zakt vanaf het moment dat er een voertuig over rijdt dat meer dan 5000kg weegt
Neem nu een vrachtwagen die 3000kg weegt en 3000kg lading vervoert en een bestuurder van 75kg
Deze weegt nu 6075kg en is dus te zwaar voor deze brug.
(we hebben het nu over mbt)
Neem nu dezelfde vrachtwagen die niets vervoert.
deze weegt 3000kg en de lading is 0 kg (je moet er wel nog het gewicht van de bestuurder bijtellen met als voorbeeld 75kg)
deze weegt nu nog maar 3075kg (let op het is dezelfde vrachtwagen)
(we hebben het nog steeds over mbt)
Nu kan deze vrachtwagen wel over de brug, er is geen gevaar.
Beide gevallen hebben het over mbt.
Nu gaan we naar de mtm.
Stel dat deze vrachtwagen (nog altijd dezelfde dus) er perfect voor gemaakt is om in totaal 9000kg te mogen wegen.
Dan zou dit dus betekenen dat hij in het eerste voorbeeld maar half geladen was.
hij weegt 3000kg en kon 6000kg laden maar hij had maar de helft geladen.
toch was hij te zwaar voor de brug.
Met andere woorden. de mtm was 9000kg, wat dus geen probleem was voor de brug, maar de mbt was 6075kg en dit is dus te zwaar voor de brug.
In het 2de voorbeeld is het nog steeds een vrachtwagen met een mtm van 9000kg maar hij is dus niet geladen en weegt dus werkelijk op dit moment 3075kg
we hebben dus een vrachtwagen mtm 9000kg mbt 3075 kg wat geen probleem is voor onze brug.
Beter nog, voor mij zou het logischer zijn dat al die borden van toepassing zijn op de MBT. Is er een uitleg voor waarom het ene bord MTM en het andere MBT?
De MTM heb je bevoorbeeld al nodig om te bepalen welk rijbewijs we nodig hebben.
Of je nu met een lege of een volle vrachtwagen gaat rijden maakt namelijk niet uit
Je hebt alsnog het juiste rijbewijs nodig.
Of is het gewoon van buiten leren?
Niet noodzakelijk
onthou gewoon het woordje
PICS
Dit staat voor
Parkeren,
Inhalen,
Cruise control,
Snelheid
Deze hebben allemaal met de MTM te maken, de rest met MBT dus