openbaar / niet-openbaar terrein

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Mickg

openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door Mickg »

hallo,

Ik was net enkele oefenvragen aan het oplossen en ik kreeg deze vraag.

De parking van een ziekenhuis is:

A. Een openbare weg.
B. Een openbaar terrein.
C. Een niet-openbaar terrein.


Mijn antwoord op deze vraag was een niet-openbaar terrein.
Het juiste antwoord zou een openbaar terrein moeten zijn, uitleg: Je komt er enkel als je er voor iets moet zijn.

Ik vroeg me af of dit wel correct was?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door Benny Stinkens »

Mickg schreef:Mijn antwoord op deze vraag was een niet-openbaar terrein.
De reden dat jou antwoord niet juist is komt omdat je op een parking van een ziekenhuis geen speciale toelating of vergunning nodig hebt om er te mogen rijden. :idea:
Op een niet-openbaar terrein, zoals het oefenterrein van een
rijschool of een fabrieksparking, mogen we enkel rijden, als we er
een speciale toelating of vergunning voor hebben
Volgend hoofdstuk nog eens goed lezen aub: :idea:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YThandboek/LES1.pdf
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door GRO »

Ik was net enkele oefenvragen aan het oplossen en ik kreeg deze vraag.
LEES voor je oefeningen maakt de theorie eens goed.
Ik vroeg me af of dit wel correct was?
Filmpje niet goed bekeken en theorie niet goed gelezen?

Zorg ervoor dat je ALLE oefenvragen goed kunt oplossen en begrijpt.
In onze EXTRA oefenvragen zitten heel wat zaken die tijdens het echte examen ook aan bod komen.
Vergeet ook niet dat de laatste hoofdstukken even belangrijk zijn als de eerste.
mickg

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door mickg »

bedankt.

Ik dacht dat je toelating nodig had om op de parking van het ziekenhuis te rijden.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door Wouter »

Als je naar het ziekenhuis gaat, dan mag je toch gewoon de parking oprijden? Je moet daar niet eerst een vergunning, of toestemming van de eigenaar ofzo voor hebben...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door bert.covens »

Dit is het soort zaken waar men volgens mij altijd voorzichtig mee dient te blijven.

De term "openbare weg" is namelijk nergens nader gedefinieerd in de wegcode. Bij betwisting, zal het finaal van het oordeel van de rechter afhangen of hij/zij dit aanziet als openbare weg of niet. Zo zou in het Gentse bvb de parking van ziekenhuizen door de rechter wel degelijk aanzien worden als openbare weg. Idem dito bvb met de parking van het Wijnegem Shopping Center in Antwerpen (19/01/2000, niet gepubliceerd).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door Benny Stinkens »

Het is inderdaad dankzij onze wetgever zeer onduidelijk en rechtspraak maakt het nog erger. :cry:

Ik heb trouwens net dezelfde vraag laatst in mijn theoriecursus gekregen.
Mijn gedachte is/was net hetzelfde als die van Wouter:
Wouter schreef:Als je naar het ziekenhuis gaat, dan mag je toch gewoon de parking oprijden? Je moet daar niet eerst een vergunning, of toestemming van de eigenaar ofzo voor hebben
Totdat één van mijn leerlingen me er aan herinnerde dat er op de parking van Genk Ziekenhuis slagbomen en een ticket automaat staan. :idea:

Ik blijf er bij dat je nog steeds over een openbaar terrein praat omwille van wat men op het examencentrum van je verwacht, maar in de werkelijkheid kan het dus alle kanten uit.

Een rechter kan het als openbaar terrein bekijken omdat een slagboom of ticket automaat nog steeds voorbij gereden kan worden zonder toestemming of vergunning (je heb namelijk alleen maar een ticket nodig om de slagboom te openen en niet een vergunning of toestemming)

Een rechter kan het ticket of de slagboom als toestemming of vergunning aan zien, dan word het een niet-openbaar terrein.

Een rechter kan en heeft dus al een uitspraak gedaan dat zo een parking zelfs gewoon openbare weg is. (dit was dan waarschijnlijk dan wel zonder slagbomen of ticket)

Voor het examen blijft het dus een openbaar terrein, maar in de werkelijkheid moet ik het antwoord schuldig blijven. :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: openbaar / niet-openbaar terrein

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Totdat één van mijn leerlingen me er aan herinnerde dat er op de parking van Genk Ziekenhuis slagbomen en een ticket automaat staan. :idea:
De slagbomen nog de ticketautomaat veranderen niets aan het openbare karakter van deze openbare weg (volgens de rechtspraak) ...

De slagboom laat immers iedereen binnen.
Er is bijgevolg geen toegangscontrole. Net dat was wat de plaatsen openbaar maakte ..
Als het geen openbare weg is, zou de parkeerautomaat er overigens niet eens gelden. (*)


Hoe ver dit gaat, mag blijken uit het feit dat meerdere politie-zones tegenwoordig zelfs onverzekerde , niet ingeschreven auto's in commerciëel uitgebate parkeergebouwen beginnen te verbaliseren als zijnde onverzekerd en niet ingeschreven "in het verkeer gebracht" (dus op de openbare weg ...) , terwijl hun eigenaars denken dat ze deze voertuigen net van de openbare weg afgehaald hebben, en gestald hebben op een gehuurde parkeerplaats .


Deze inschatting van de openbare weg door de rechters, leidt tot aanzienlijke juridische problemen, die men vaak nog niet eens opgemerkt heeft ... laat staan verholpen.
Meerdere lokale overheden stellen immers dat hun parkeer-retributie reglement op de ganse openbare weg geldt ...
Dus ook op parkings van warenhuizen binnen een zone betalend parkeren of blauwe zone :!:

Dat wordt de volgende stap : gemeenten die gaan incasseren voor parkeren op privé-grond ... omdat die openbare weg is voor de rechter.
Plaats reactie