Leestest rijbewijs b

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Cynthia k

Leestest rijbewijs b

Bericht door Cynthia k »

Moet je nog na u theoretisch examen een leestest afleggen?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door bert.covens »

Ja.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Door

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Door »

tenzijn je reeds een ander rijbewijs hebt waarvoor je een leestest hebt moeten afleggen !
dan is het niet nodig.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door de rijprof »

tenzij je reeds een ander rijbewijs hebt waarvoor je een leestest hebt moeten afleggen !
dan is het niet nodig.
Betwijfel ik. Volgens mij moet je telkens een oogtestje doen. Ogen kunnen na 1 of 2 jaar wat achteruitgaan. De snelheid met de auto kan vele malen hoger zijn dan met een bromfiets. Je moet heel ver, heel scherp kunnen zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
tenzij je reeds een ander rijbewijs hebt waarvoor je een leestest hebt moeten afleggen !
dan is het niet nodig.
Betwijfel ik. Volgens mij moet je telkens een oogtestje doen. Ogen kunnen na 1 of 2 jaar wat achteruitgaan. De snelheid met de auto kan vele malen hoger zijn dan met een bromfiets. Je moet heel ver, heel scherp kunnen zien.

De rijprof heeft gelijk hoor bert. voor elke apart rijbewijs van catogorie moet men theorie en een leestest vervullen. zelfs wat de nieuwe bank kaart rijbewijsen betrfd zal men ook om de zovele jaren testen moeten vervullen.waaronder ook de oog testen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef:

De rijprof heeft gelijk hoor bert. voor elke apart rijbewijs van catogorie moet men theorie en een leestest vervullen.
Bert heeft dan ook gewoon JA geantwoordt, het is Door die daar anders over dacht :idea: :wink:
Gast schreef:
zelfs wat de nieuwe bank kaart rijbewijsen betrfd zal men ook om de zovele jaren testen moeten vervullen.waaronder ook de oog testen.
Zou je aub zo vriendelijk willen zijn om ons je bron te vermelden. :?: (Met de wettekst aub)
Want zover ik weet is daar op dit moment geen sprake van. :shock:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Gast schreef:

De rijprof heeft gelijk hoor bert. voor elke apart rijbewijs van catogorie moet men theorie en een leestest vervullen.
Bert heeft dan ook gewoon JA geantwoordt, het is Door die daar anders over dacht :idea: :wink:
Gast schreef:
zelfs wat de nieuwe bank kaart rijbewijsen betrfd zal men ook om de zovele jaren testen moeten vervullen.waaronder ook de oog testen.
Zou je aub zo vriendelijk willen zijn om ons je bron te vermelden. :?: (Met de wettekst aub)
Want zover ik weet is daar op dit moment geen sprake van. :shock:
Benny de nieuwe rijbewijsen betrefd bank kaart model deze krijgen een termijn van 10 jaar, wat mag men hieronder verstaan, dat men alvast geen herexamen's moet vervullen. maar er zal wel een lichamelijk onderzoek plaats vinden waaronder ook de oogtest als andere kleine testen. hoe dat juist in zyn werk zal gaan dat zal wel duidelijk worden als het rijbewijs vervald om de 10 jaar.en betrefd het vernieuwen van het rijbewijs .
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Wouter »

Voor zover ik weet wordt het "vernieuwen" van je rijbewijs net zoiets als het vernieuwen van je identiteitskaart...

Maar ik kan mis zijn natuurlijk, dat is ook maar wat ik van horen zeggen heb.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Gast »

Wouter schreef:Voor zover ik weet wordt het "vernieuwen" van je rijbewijs net zoiets als het vernieuwen van je identiteitskaart...

Maar ik kan mis zijn natuurlijk, dat is ook maar wat ik van horen zeggen heb.
Nee wouter je bend niet mis op het gedeelte dat men inderdaat het nieuwe bank kaard model vernieuwd om de 10 jaar. personen die ouder blijken dan 65 jaar krijgen een kleinere periode en moeten om de 5 jaar het rijbewijs vernieuwen, met en medisch onderzoek. dus vallen de jongeren nog onder de 10 jaar betrefd vernieuwing. van het rijbewijs. eerst ging men ervan uit voor herexamen af te leggen. maar dat is niet het geval. hier bleek en groot misverstand omwille van het woord geldigheid gedurende 10 jaar. een vrachtwagen choufeur moet ook om de 5 jaar en medisch onderzoek ondergaan. met strengere voorwaarden .en dat alvoor er sprake was van een nieuw bank kaard rijbewijs model. ook had ik vernomen op het nieuws dat men de verkeers ongevallen wil verminderen door oudere bestuurders te laten onderzoeken betrefd de ogen de reflex .en of hij geen gevaar mag blijken voor andere bestuurders. opgepast dit blijkt nog niet in voege .maar het zal mij uiteraard niet verbazen dat er nog heel veel in de wetgeving gaat veranderen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Benny Stinkens »

Storm: Dat een medische schifting om de 5 jaar moet gebeuren staat reeds in de wet. :idea:

Ook al moet er om de 10 jaar een nieuw rijbewijs komen, zolang er niet in de wet staat dat je daarbij verplicht bent een medisch onderzoek/leestest te ondergaan, moet je dan ook alleen maar een nieuw rijbewijs laten maken meer niet. :idea:

De reden dat je dan een nieuw rijbewijs moet laten maken is omdat de geldigheid van je huidig rijbewijs verlopen is en in de wet staat reeds dat je rijbewijs geldig moet zijn.

Er staat nergens in de wet dat je dus een leestest moet doen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Benny Stinkens »

@Storm,

In je eerste bericht schreef je:
voor elke apart rijbewijs van catogorie moet men theorie en een leestest vervullen. zelfs wat de nieuwe bank kaart rijbewijsen betrfd zal men ook om de zovele jaren testen moeten vervullen.waaronder ook de oog testen.

In je laatste bericht schrijf je:
opgepast dit blijkt nog niet in voege .maar het zal mij uiteraard niet verbazen dat er nog heel veel in de wetgeving gaat veranderen.
Het was nu net daarom dat ik reageerde, want:
In je eerste bericht kondig je aan dat het reeds zo is, pas 3 dagen nadat men je vraagt naar de bron/wettekst verklaar je dus dat het nog niet in voege is. :roll:

Wees dus voorzichtig met wat je schrijft, je zet de mensen onnodig op het verkeerde been. :!:
We hebben je dan ook al meerdere keren gevraagd om de moderatoren hun werk te laten doen. :idea:
Vooral als je het niet zeker weet en zeker als je afkomt met "ik heb het op het nieuws vernomen", want een slechtere bron als het nieuws kan ik me niet voorstellen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Door

Re: Leestest rijbewijs b

Bericht door Door »

op aanvraagpapier voor voorlopig rijbewijs staat duidelijk vermeld

Code: Selecteer alles

III Resultaat van leestest (1)

(1) niet nodig voor de houders van een rijbewijs of van een voorlopig rijbewijs
ikzelf heb nog maar 1 maal die test gedaan, en geweigerd te herhalen voor rijbewijs A en G.
Dan begon de opzichter te reclameren maar van de chef kreeg ik dan telkens gelijk...
Plaats reactie