Op de tiensesteenweg in leuven om naar de n25 af te slaan, voor mij kwam het wel verwarrend over omdat ik echt dacht dat alles op groen gesprongen was maar omdat de pijl aan de overkant nog op rood stond en de wagen achter mij bleef stil staan aan de lichten ben ik beginnen twijfelen...Het vak naast me dat rechtdoor moest had alleszins groen! en de tegenliggers ook.Inazuma schreef:
Was het zo'n verwarrende situatie met een groene bol voor rechtdoor , en een aparte set verkeerslichten met pijlen voor linksaf ?
De juridische en feitelijke onduidelijkheid daarover is namelijk gigantisch ...
Waar was het ergens ?
door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
onzeker? schreef:Op de tiensesteenweg in leuven om naar de n25 af te slaan, voor mij kwam het wel verwarrend over omdat ik echt dacht dat alles op groen gesprongen was maar omdat de pijl aan de overkant nog op rood stond en de wagen achter mij bleef stil staan aan de lichten ben ik beginnen twijfelen...Het vak naast me dat rechtdoor moest had alleszins groen! en de tegenliggers ook.
Was het hier: http://goo.gl/maps/d8hsA" target="_blank ?
Die rode pijl aan de overkant, is eigenlijk een herhaling van de pijlvormige verkeerslichten boven de afslagstrook naar links waar jij je bevond. Die zal dan -als ik het goed begrijp- wellicht op rood gestaan hebben, terwijl het cirkelvormige verkeerslicht rechts, op groen stond.
Zoals Inazuma reeds aangaf, is de juridische onzekerheid hieromtrent gigantisch. Het cirkelvormige verkeerslicht, staat rechts. En nergens in de wegcode, is er voorzien dat het pijlvormige verkeerslicht boven de rijstrook voor linksaf, boven het cirkelvormige verkeerslicht rechts zou gaan. In het verleden, werden hiervoor al zo'n 158 bestuurders vrijgesproken. Er is toen veel over te doen geweest. Overal dergelijke cirkelvormige verkeerslichten gaan vervangen door pijlvormige, zou omslachtig zijn + lang duren + veel geld kosten. Eventjes werd dan gespeeld met het idee om de wegcode terzake aan te passen, en de onduidelijkheid weg te werken. Maar ook dat is dus nooit gebeurd.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20100406_116" target="_blank
Naderhand, bleek dat er politierechters zijn, die in dergelijk geval TOCH veroordelen. >>> Hier, bijvoorbeeld vindt u al een gevalleke van iemand die dus in een gelijkaardig geval toch veroordeeld werd. Dus garantie op vrijspraak is er allerminst. En voor zover ik weet, is er nog niemand hiermee naar Cassatie gestapt.
Afwachten of de post wat brengt of niet. Wij hebben helaas ook geen glazen bol ....Ik heb geen enkele flits gezien maar ben nu toch ongerust(omdat die pijl aan de overkant in het rood stond en het voertuig achter nog mij aan de streep), indien het rood was dan was dit helemaal mijn bedoeling niet en puur uit verstrooiing.
De onzekerheid of je nu een overtreding begaan hebt en of ze genoteerd staat is om de muren van op te lopen, zeker als dit niet eens moedwillig was!
Het argument dat het cirkelvormige verkeerslicht groen was, zou je evt. kunnen (proberen te) gebruiken. Zekerheid op vrijspraak, is er echter geenszins. Dat hangt af van de interpretatie van de rechter. Het argument dat het niet opzettelijk was, ga je echter niet kunnen gebruiken. Kwaad opzet is namelijk niet vereist bij verkeersinbreuken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
Dat is zever.bert.covens schreef:Overal dergelijke cirkelvormige verkeerslichten gaan vervangen door pijlvormige, zou omslachtig zijn + lang duren + veel geld kosten.
Het gaat om enkele duizenden sjablonen.
Wanneer men verkeersveiligheid echt prioritair zou stellen, is dit in goed en wel 2 weken opgelost.
Volgens mijn info zagen de franstaligen het niet zitten om dit weer aan te passen omdat Vlaanderen er een potje van gemaakt heeft ... nadat het ook al vragende partij was voor de oorspronkelijke aanpassing, die dan ook nog eens verkeerd in de geconsolideerde versie van de plaatsingsvoorwaarden in het Staatsblad terechtgekomen is ...Regelrechte puinhoop dus.Eventjes werd dan gespeeld met het idee om de wegcode terzake aan te passen, en de onduidelijkheid weg te werken. Maar ook dat is dus nooit gebeurd.
Dit is de aanpassing zoals ze uiteindelijk gecorrigeerd werd :
Het is verboden, voor de regeling van het verkeer bij dezelfde toegang van een kruispunt, het stelsel met pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen, te combineren met een ander stelsel van verkeerslichten, behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20100406_116" target="_blank
Naderhand, bleek dat er politierechters zijn, die in dergelijk geval TOCH veroordelen. >>> Hier, bijvoorbeeld vindt u al een gevalleke van iemand die dus in een gelijkaardig geval toch veroordeeld werd. Dus garantie op vrijspraak is er allerminst.
Ook het parket niet VZVIW ... een Cassatie-uitspraak die niet in hun kraam past, zou immers desastreus zijn voor hun vervolgingspolitiek.En voor zover ik weet, is er nog niemand hiermee naar Cassatie gestapt.
In gans het land ipv in W-Vlaanderen (Crevits-country )
Komt nog bij dat de verkeerslichten met pijlen te dicht bij de stopstreep staan.Het argument dat het cirkelvormige verkeerslicht groen was, zou je evt. kunnen (proberen te) gebruiken. Zekerheid op vrijspraak, is er echter geenszins.
Minimumafstand is 5 meter, net opdat men de lichtenen dan vooral de pijlen , een beetje deftig zou kunnen zien.
het niet respecteren van deze minimumafstand - op pakweg een derde tot de helft van de Vlaamse kruispunten ... - draagt zonder enige twijfel aanzienlijk bij tot het onbedoeld "door dubieus rood" rijden.
11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
[B.S. 14.10.1976]
Hoofdstuk III. Wegmarkeringen
Artikel 18. Dwarsmarkeringen
18.1. Stopstreep.
Wanneer verkeerslichten zijn aangebracht boven de rijstroken conform artikel 61.4.2, van het algemeen verkeersreglement, dan wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.
Hieraan is duidelijk niet voldaan op de foto ...
Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
Het was inderdaad op die plek en de lichten staan inderdaad vlak na de stopstreep.
Afwachten vermoed ik, toch hartelijk dank!
Afwachten vermoed ik, toch hartelijk dank!
Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
Een heeeeele late reactie, maar hopelijk wordt dit toch nog gelezen! Hoe is het uiteindelijk afgelopen?
Ik zit namelijk in hetzelfde Schuitje. Gisteren met brommer door rood licht en geflitst, heb rijbewijs b nodig voor werk en ook ttest van goed gedrag en zeden. Kan ik dit nu allemaal kwijtraken?
Ik zit namelijk in hetzelfde Schuitje. Gisteren met brommer door rood licht en geflitst, heb rijbewijs b nodig voor werk en ook ttest van goed gedrag en zeden. Kan ik dit nu allemaal kwijtraken?
Re: door rood rijden met brommer - invloed op rijbewijs B?
Hopelijk heb jij ook alle antwoorden gelezen in het topic waarin je je vraag stelt.maar hopelijk wordt dit toch nog gelezen