Theoretisch rijbewijs vervallen - opnieuw 3 maand wachten.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Robin D

Theoretisch rijbewijs vervallen - opnieuw 3 maand wachten.

Bericht door Robin D »

Ik zal kort even mijn situatie schetsen. 3 jaar geleden heb ik in Juli mijn theoretisch rijbewijs van de eerste keer behaald met 45/50.
Ik ben gegaan voor voorlopig rijbewijs van 36 maand. Dit gaat vervallen in Juli, maar heb ondertussen nog geen praktijkexamen kunnen doen wegens omstandigheden (erasmus, familiale ziektes etc...), en zal het ook niet kunnen doen voor Juli.

Ik zal in Juli dus opnieuw mijn voorlopig rijbewijs willen behalven voor 36 maand.

't probleem zit hem hier. Ik zou in September willen beginnen werken, dus wil ik eind Augustus mijn praktijkexamen afleggen na 6h rijschool.
Maar nu lees ik , dat je 3 maand wachten na je voorlopige theorie om je praktijk te mogen doen, geldt dit ook voor een "hernieuwd" theoretisch rijbewijs? Anders kan ik ten vroegste midden Oktober beginnen werken.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Theoretisch rijbewijs vervallen - opnieuw 3 maand wachte

Bericht door Wouter »

Als je theorie voorlopig rijbewijs vervallen is, moet je na de aanvraag van een nieuw inderdaad opnieuw minstens 3 maanden rijden. Je bent namelijk technisch gezien een tijdje geen houder geweest van een VRB.

Er zijn nog 2 maanden voor juli. Is het geen optie om nu die uren rijschool te volgen en nog voor juli examen te doen? Van uitstel komt gewoonlijk alleen maar afstel...
(Vergeet in dat geval zeker niet om NU al een afspraak vast te leggen, de wachttijden kunnen soms wekenlang oplopen!)

Als je echt geen examen wil doen voor juli, kan je nog altijd nu (voor je theorie vervalt, die is 3 jaar geldig) minstens 20u rijschool volgen. Als je dan goed genoeg kan rijden krijg je een bekwaamheidsattest van je instructeur. Met dat bekwaamheidsattest kan je, zolang je theorie nog geldig is, een VRB 18 maanden aanvragen. Daar mag je alleen mee rijden, en dan kan je dus weer anderhalf jaar verder. En in dat geval moet je NIET opnieuw 3 maanden stage doen, want je bent continu in het bezit geweest van een voorlopig rijbewijs.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: Theoretisch rijbewijs vervallen - opnieuw 3 maand wachte

Bericht door Gast »

Bedankt voor de informatie, maar zit er niets anders dan een vakantiejob te gaan zoeken, aangezien ik nu in Valencia vertoef tot 20 Juni.

Dit is pech hebben :(
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theoretisch rijbewijs vervallen - opnieuw 3 maand wachte

Bericht door de rijprof »

1. - Tussen 21 juni en vóór de vervaldag in Juli kun je misschien wat extra examengerichte rijlessen nemen en daarna examen doen via de rijschool.

2. - Tussen 21 juni en vóór de vervaldag in Juli kun je misschien 20 uur rijlessen nemen en dan heb je opnieuw een voorlopig rijbewijs 18 maand waarmee je alleen (naar je werk) mag rijden.
(behalve weekendnachten, vooravond feestdag en feestdag tussen 22:00 u en 6:00 u)

3. - Na de vervaldag: theorie opnieuw doen en opnieuw beginnen met minstens 3 maand stage.
a. VRB 36 maand (steeds met begeleider)
of
b. 20 u. rijschool > VRB 18 maand waarmee je alleen (naar je werk) mag rijden.

Goed vooraf plannen. Rijlessen bij de rijscholen zijn soms weken op voorhand uitverkocht, zeker in de zomervakantie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie