Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Scarypants

Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Scarypants »

Dag iedereen,

Sinds begin oktober 2012 heb ik mijn voorlopig rijbewijs.
Eind oktober had ik er 6u les met rijschool op zitten.
Mijn vriend leert me nu rijden (en hij doet het volgens mij zeer goed en rustig)
(Ik ben zowiezo van plan om nog lessen bij te nemen, maar ik zie het niet zitten om ineens bijna 1200€ op tafel te leggen)
We zijn nu al enkele keren gaan oefenen (1à2 keer peer max) op de parking van carrefour, makro, rustige villawijken,... (met wisselend succes)
Op deze moment kan ik mij echt niet inbeelden dat ik ooit alleen op openbare weg zal rijden :s
Vooral omdat ik nog niet kan inschatten hoever ik juist van de kant zit, heeeeeeel slecht bochten kan inschatten en nog reflexen moet kweken ivm schakelen, al die pedaals, de weg in't oog houden, en noem maar op...
Ik word in 2013 30j, dus ik ben er misschien wel veel te laat mee begonnen, dat geef ik toe :)
Ondertussen heb ik ook al het praktijkboek gedownload voor nog extra tips.
Volgens mij ben ik gewoon veel te bang/onzeker...
Zijn er mensen in mijn situatie?
Vanaf wanneer voelen de meeste beginnende chauffeurs zich "veilig" in de auto op de baan?
Ik ben ook altijd teleurgesteld in mezelf als ik iets niet van de eerste keer kan :( Maar ja, bij autorijden kan het niet anders zeker?

Miserie, miserie, miserie ;)
(en sorry voor de onsamenhangde tekst :))
bayern9
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2012, 22:30

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door bayern9 »

Het grootste probleem voor beginnelingen in de auto is dat ze het aangrijpingspunt tussen koppeling en gaspedaal nog niet onder de knie hebben. Pas als dat echt aangeleerd is, verdwijnt de schrik.

Moest ik jou zijn, ik zou daar over praten met een rij-instructeur bij de rijschool. Het voordeel om met de rijschool te rijden is dat de rij-instructeur op het gepaste moment kan ingrijpen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door de rijprof »

Neem misschien nog enkele rijlessen en ga heel veel oefenen tot je de auto goed leert kennen. Dan gaat een deel van jouw angst zeker verdwijnen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Scarypants

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Scarypants »

bedankt voor de reacties!

het "probleem" bij mijn rijschool is, dat het elke keer met een andere instructeur is. bij de 3 instructeurs voelde ik mij maar 1x op mijn gemak, en dan nog... ik heb geen zin om nog veel lessen te pakken waarmee ik met een slecht gevoel begin + eindig. maar er zal niks anders opzitten vrees ik.

hoe zit dat bij andere mensen? ik kan mij gewoon NIET inbeelden dat ik binnen x-aantal uur op de openbare weg rij :s

groetjes
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door hanami »

Alle begin is moeilijk.
Autorijden is een vaardigheid en niet iedereen heeft het even snel onder de knie. De ene persoon heeft nu eenmaal veel sneller de techniek beet dan een ander, het is met alles zo.

Misschien een andere rijschool proberen?

Mijn eigen ervaring zegt dat het soms beter is dat de begeleider "een vreemde" is, omdat je dan veel rapper de instructies gaat opvolgen, en zodoende ook iets meer gaat "durven", omdat je moet.
Terwijl met een familielid die meestal je angsten kent, je niet echt gaat "dwingen" in het verleggen van je grenzen.

Ook je leeftijd is geen probleem.
Ik ken veel mensen in mijn omgeving die pas na hun 30ste hun rijbewijs behaald hebben.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door ebo »

Zo te lezen heeft de achtergrond van je vraag eigenlijk niks met autorijden te maken maar meer met hoe je in het algemeen in het leven staat. Nu ken ik jou niet natuurlijk dus ik kan het mis hebben want ik ga alleen af op wat hier is geschreven.

Er is eigenlijk maar een ding wat je doet wat niet werkt. Namelijk je vergelijkt jezelf met andere mensen.
We zijn allemaal unique individueen en iedereen maakt zijn eigen leertraject door. We hebben allemaal verschillende aanleg an talenten dus ons leertempo is ook bij iedereen verschillend. Er is gewoon niet zo iets als "nu zou je dit moeten kunnen" want dat is gewoon een individueel gegeven. Rijschool lesgevers relateren wel aan een 'gemiddelde leerling' om invulling te geven aan het totaal pakket van 20 uur. Maar ook hier kom je mensen tegen die makkelijk beginnen en het naar het einde toe moelijker krijgen. Net zoveel als mensen die het aan het begin wat moeilijk hebben maar naar het eind toe prima de 20 uur afronden.Dat is niet te voorspellen. Daarom ook passen rijschool lesgevers hun lessen aan aan wat de leerling op dat moment aan kan.

Nu de eerste 3 lessen, maakt niet uit of die op zichzelf staan of de start is van een volledig 20 uur traject, zijn ALTIJD intensief. Je zit voor het eerst achter het stuur, moet voor het eerst die pedalen en versnelling en richtingaanwijzers gebruiken. Daarbovenop zit er iemand naast je die je nog nooit eerder hebt ontmoet. Je hebt je niet op je gemak gevoeld, nu, dat is ... normaal. ( misschien ben je ook iemand die even tijd nodig heeft om aan nieuwe mensen te wennen, ben je zeker niet de enigste ) Dus, de vraag is dan wat verwacht je van jezelf ? Na een schamele 6 uur les.
Volgens mij ben ik gewoon veel te bang/onzeker...
Je bent te hard voor jezelf en verwacht teveel. Je vergelijkt jezelf met mensen die al veel meer kunnen en dat is zinloos. Kijk alleen naar jezelf. Iedere keer dat je met je vriend gaat oefenen neem niet teveel hooi op je vork. Bepaal voor jezelf wat je wil oefenen, iets specifieks, check hoever je daarmee staat wanneer je begint. Op het einde vergelijk waar je staat alleen met jezelf aan het begin, niet met andere mensen. Vervolgens is het een kwestie van verder oefenen, stap voor stap, onderwerp per onderwerp.


Het is een optie om nog een aantal lessen te nemen bij de rijschool. Volgende tips:

Je kan bij de rijschool vragen om dezelfde instructeur, zelfs een specifieke lesgever. Je zal jezelf dan wel enigzins moeten aanpassen aan de planning van de rijschool want niet iedere instructeur is iedere dag beschikbaar. Als dat echt niet uitkomt heb je de optie om over te stappen naar een andere rijschool. Je krijgt van de eerste rijschool dan een attest mee dat je daar 6 uur hebt gevolgd. De rijschool waar je je 20ste uur volgt neemt je attest(en) van eerdere rijscholen plus de uren bij hen en telt die op. Komt je in totaal aan 20 dan kunnen zij het attest voor een voorlopig rijbewijs model 18 maand afleveren. Je hoeft die 20 uur dus niet bij dezelfde rijschool te doen.

Bij de rijschool kan je vragen of je vriend, je begeleider dus, de les(sen) kan meevolgen. ( wel vooraf vagen, nog voor inschrijving ) Ook bij lessen met een erkende rijschool mag een passagier meerijden. Dat gebeurt zelfs regelmatig en is bij de meeste rijscholen geen enkel probleem. ( terug je hebt altijd de optie om over te stappen ) Je begeleider volgt de lessen mee, hoort ook de uitleg van de lesgever, ziet waar je problemen hebt en hoe die worden gecorrigeerd. Wanneer je vervolgens verder gaat oefenen zullen je oefeningen nauwer aansluiten bij de reeds gekregen lessen.

Veel succes verder.
Scarypants

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Scarypants »

Wel voor de rest sta ik toch wel positief en stabiel in het leven! op het autorijden na ;)

Ik krijg koud zweet als ik er er nog maar aan denk dat ik weer achter het stuur moet kruipen.

Na die 6u les met de rijschool had ik toch gehoopt dat mijn schrik deels weg zou zijn, en zoiets zou hebben van "ben je daar nu al die jaren bang voor geweest?". Niets is minder waar, dat gevoel is zelfs nog erger geworden.

Waarschijnijk leg ik mijn lat te hoog ja, maar ik voel me zo'n loser als ik niet iets van de eerste keer kan. Daar zal ik wel aan moeten werken.

Als ik nu lessen zou bijpakken, dan zou ik het gevoel hebben dat ik geld in de vuilbak gooi, omdat ik zo traag evolueer...
Kan ik niet beter nog een paar maand oefenen op parkings/rustige woonwijken, om gewoon te worden aan de pedaals, schakelen,... en dan terug een paar lessen nemen?

Bedankt voor de tips!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door de rijprof »

Kan ik niet beter nog een paar maand oefenen op parkings/rustige woonwijken, om gewoon te worden aan de pedaals, schakelen,... en dan terug een paar lessen nemen?
Ja, volgens mij is dat een goed plan, als je nog veel tijd hebt.
In de meeste gevallen ga je sneller vooruitgang maken met rijlessen samen met een professionele instructeur. Een professionele instructeur ziet heel snel waar de zwakke punten liggen en kan daar onmiddellijk op inspelen. Met een rijschoolauto (met dubbele bediening) ga je reeds eerder op de openbare weg zodat je het echte verkeer ook al gewoon wordt.
Nog een tip: volg ook het verkeer wanneer je meerijdt als passagier. Zelfs te voet of met de fiets kun je al heel wat leren en verkeerservaring opdoen. Kijk naar de voorrangsregeling, kijk naar de juiste plaats op de weg: voorsorteren, afslaan. Kijk naar andere weggebruikers en waar je ze kunt verwachten. Kijk veel naar verkeerstekens.

Je mag steeds vragen om één instructeur te krijgen. Klant is koning, bij ons althans, en ik denk bij de meesten.
Een begeleider mag ook de les meevolgen.

Heb je nog veel tijd om je rijbewijs te behalen, kun je eerst nog wat techniek leren in rustige wijken of wegen. Daarna kun je rijlessen nemen om verkeerssituaties te leren inschatten en juist te reageren op die situaties.
Wil je graag zo snel mogelijk je rijbewijs behalen, kun je best zo snel mogelijk nog wat extra lessen nemen.

Klik ook eens >>> hier voor informatie over basisrijtechnieken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nicky

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door nicky »

Ik rij van in augustus met een voorlopig rijbewijs 18M dus ik rij alleen ,
ik was in begin ook heel onzeker en soms heb ik het nog zeker als ik ergens rijdt waar ik het niet echt ken . En ik ben 40 dus leeftijd heeft hier niks mee te maken .


Groetjes
Gast

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Gast »

nicky schreef:Ik rij van in augustus met een voorlopig rijbewijs 18M dus ik rij alleen ,
ik was in begin ook heel onzeker en soms heb ik het nog zeker als ik ergens rijdt waar ik het niet echt ken . En ik ben 40 dus leeftijd heeft hier niks mee te maken .


Groetjes
Goedeavond . even een reactie op de leerling hier . je bend wat te streng voor u zelf . je moet voor jou zelf denken. ik kan ht wel degelijk.anders had ik nooit zo ver gestaan als nu. je bend niet ver meer verwijderd van uw volwaardig rijbewijs hoor. je moet voor jou zelf de cirkel door breken jongen.a ls je niet of totaal in staat bleek om te rijden met en auto ' kreeg je ook geen volopig rijbewijs. iedereen die ergens komd met de auto waar hij nog nooit mag zijn geweest. zal al zoekend rijden . en ver vooruit kijkend . er zijn veel mensen die pas na 30 of 40 jaar pas beginnen met rij lessen hoor. e deze personen slagen dan ook meestal van de eerste keer .raar maar waar :wink: wacht ook niet te lang vo e examen . e goede raad. anders kan je ook onzeker worden gewoon gaan e gedaan. wat komd dat komd hoor. geloof in uw kunnen dat is al hoor . veel geluk jongen.
Gast

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Neem misschien nog enkele rijlessen en ga heel veel oefenen tot je de auto goed leert kennen. Dan gaat een deel van jouw angst zeker verdwijnen.


Goedeavond .wat de leerling ook kan doen voor zich zelf . eerst wat rijden enkel met de koppeling .zonder de gas erbij te nemen. dan enkel vertrekken e terug stoppen enkele malen .e dan is hij er zo mee vertrokken. stilvallen blijkt geen schande met de auto. maar dat mag geen 10 maal gebeuren op een dag. indien leerlingen voelen voor zichzelf dat ht een probleem zal blijken vo de toekomst' kan men beter naar een atomatic over schakelen .ook dat is geen schande. maar omdat men er nu eenmaal van uitgaat eens men zyn rijbewijs hft behaald .hij rijd met hand schakel .
Nicky

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Nicky »

Ik heb een evaluatieles gehad en mijn instructeur was zeer te tevreden ,
juist nog wat werken aan het parkeren .
Examen staat gepland voor 20 februari :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door de rijprof »

Nog tijd om veel te oefenen. Veel succes :wink: .
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nicky

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door nicky »

Bedankt :)
Gast

Re: Schrik - onzeker - heeeeeeeelp

Bericht door Gast »

Nicky schreef:Ik heb een evaluatieles gehad en mijn instructeur was zeer te tevreden ,
juist nog wat werken aan het parkeren .
Examen staat gepland voor 20 februari :wink:


Goed zo dan bent u al en stuk zekerder ook van u zelf het parkeren is niet moeilijk hoor. en typke .zet u naast de andere auto. uw rechter spiegel gelijk met zijn linker spiegel' gebruik enkel uw koppeling bij ht achteruit rijden' rustig maar vloeiend. van ht moment dat u merkt dat uw rechterspiegel voorbij de voordeur blijkt en 45 graden draai nemen. terug wielen volledig recht e achteruit recht rijden zodanig dat uw rechter spiegel iets voorbij de achterlichter mag zijn . draai nu alles naar lnks zodanig dat uw voorkap van uw auto gelijk staat met de achterkand van de voorlicher e zet uw auto wielen terug recht . blijf e meter van de andere auto. typke. je krijgd voldoende plaats om te parkeren zodanig dat je uw wagen tydens ht achteruit rijden nog wat kan bij stellen . voor je ga parkeren goed kijken e voorang geven indien nodig. als je stopt tydens ht maneuver geef je daarmee aan dat jy voorangs plichtig bend . vergeet zeker uw pinkers niet te gebruiken daar is men zeer streng op :!: ook bij ht verlaten van de parkeer plaats e voorang geven indien. nog e tryp. probeer zeker niet foutloos te rijden of perfekt' dat hoefd niet blijf gewoon jezelf tydens ht examen. geef goed aan e laat de eximinator goed merken dat je in jou spiegels kijkt bij elk afdraaien ook even achter u kijken. links als rechts. onthou zeker de tram :!: rechts voorang :?: voet gangers fietsers. zwakke weg gebruikers. e tram hft altyd voorang :!: en tram moet zich wel onderwerpen aande bevelen van een bevoegd persoon e de tram lichten respekteren. ook de brandweer blijkt bevoegd :!: ht beste gewenst hoor.
Plaats reactie