Paar Vragen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ROPumpkin10
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32

Paar Vragen

Bericht door ROPumpkin10 »

Hello. Binnekort wil ik beginnen met rijbewijs B. Ik heb paar vraagen vor julie ;)
1. Moet ik eerst in rijschool gaan inschrijven of eerst mijn theorie examen aflegen ?
2. Om het teorie examen doen moet ik afspraken datum of, hoe werkt dat ?
3. Hoe lang moet ik op mijn verlopig rijbewis wachten, als ik theorie examen afgelegd heb, en 20 uur gerijden be rijschool
4. Moet ik nog iets doen, om verlopig rijbewijs te krijgen (Theorie + 20 uur rijless, be school) ?
5. Kan ik bv. 10 uur per dag rijden (dus 2 dagen maar) ?
6. Kan ik in weekend rijden ?
7. Is dat gewoon zo iets as rijless, of stellen ze ook vragen ? (kan ik niet geslagd zijn ?)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Paar Vragen

Bericht door de rijprof »

Kijk eens op http://www.derijprof.be" target="_blank
Daar vind je uitleg in 3 stappen.
1. theorie, 2. opleiding, 3. praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Paar Vragen

Bericht door Wouter »

1. Je mag al rijlessen nemen in een rijschool vooraleer je geslaagd bent in het theoretisch examen. Het is wel niet echt aan te raden. Als je je theorie nog niet kent, zullen praktijklessen zéér moeizaam verlopen, en dan is het denk ik wat zonde van de tijd (en het geld...)

2. Theorie examen kan zonder afspraak. Gewoon naar het examencentrum gaan tijdens de openingsuren, je paspoort en €15 meenemen.

3. Je gaat een voorlopig rijbewijs aanvragen op het gemeentehuis. In sommige steden en gemeenten maken ze het onmiddellijk, op andere plaatsen moet je tot 3 dagen wachten.

4. Theoretisch examen is de enige vereiste om een voorlopig rijbewijs MET begeleider te krijgen. Wil je een voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider, dan moet je ook een bekwaamheidsattest hebben. Dit attest geeft je instructeur je na MINSTENS 20u rijles, als hij denkt dat je in staat bent om alleen verder te oefenen.
Met het bekwaamheidsattest (dat je dus van de rijschool krijgt), en de aanvraag om een voorlopig rijbewijs (dat je op het examencentrum krijgt na slagen voor het theoretisch examen) kan je op het gemeentehuis een voorlopig rijbewijs aanvragen.
Vergeet ook geen 2 pasfoto's en €9 mee te nemen!

5. In principe is dat mogelijk. Of er een rijschool is die je zo iets wil aanbieden dat betwijfel ik.
Ik denk opnieuw dat zoiets ook absoluut niet aan te raden is. Autorijden is (toch zeker in het begin) best vermoeiend. Je aandacht gaat verslappen wat ten eerste niet veilig is, en ten tweede je mogelijkheden om nog verder bij te leren zwaar beperkt.

6. De meeste rijscholen hebben ook instructeurs die tijdens het weekend werken.

7. Die vraag begrijp ik niet goed... Lessen zijn lessen, en examens zijn examens. Lessen zijn er om te leren, op examens kan je wel of niet geslaagd zijn.
Om het bekwaamheidsattest te krijgen na je lessenreeks, dat is niet echt een examen, er zijn geen vragen, maar de instructeur bekijkt gewoon de vaardigheden die je tijdens de les hebt opgedaan. Als hij denkt dat je goed genoeg kan rijden om alleen verder te oefenen, zal je je bekwaamheidsattest krijgen. Anders zal hij je nog enkele uren extra les laten nemen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Paar Vragen

Bericht door GRO »

ROPumpkin10

Re: Paar Vragen

Bericht door ROPumpkin10 »

Oke, merci ;)
Dus ik moet die 20 uuren rijless niet hebben om verlopig rijbewijs te krijgen (allien op theorie geslagd zijn), en dan kan ik 3 manden oefenen met begeleider, en dan pas praktijk examen afflegen ?


Sorry, maar in begin is dat allemal niet zo simpel ;)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Paar Vragen

Bericht door bert.covens »

ROPumpkin10 schreef:Oke, merci ;)
Dus ik moet die 20 uuren rijless niet hebben om verlopig rijbewijs te krijgen (allien op theorie geslagd zijn), en dan kan ik 3 manden oefenen met begeleider, en dan pas praktijk examen afflegen ?


Sorry, maar in begin is dat allemal niet zo simpel ;)
Ja, je MOET wél tijdens je stage altijd begeleid worden door iemand die minstens 8 jaar een rijbewijs B bezit, en die de laatste 3 jaar géén verval van het recht tot sturen opgelopen heeft (veroordeling door een rechter). Eventueel bijkomend, mag je nog 1 passagier vervoeren. Al is dat -zeker in den beginne- beslist niet aan te raden (maar toegelaten is het dus wél).

Vergeet ook niet de 2de binnenspiegel voor je begeleider. Het make-up spiegeltje aan de zonneklep volstaat hiervoor niet.

Nu nog een reglementaire L, en je kan minstens 3 maanden oefenen, maximaal 36 maanden. En denk eraan: het attest dat je geslaad bent in je theorie-examen is nog géén voorlopig rijbewijs. Je moet dus eerst naar het gemeentehuis gaan om je voorlopig rijbewijs af te halen.

2 mislukkingen op je praktijkexamen betekent echter wel: verplicht 6u lessen volgen in een erkende rijschool, vooraleer je een volgende praktijkexamen mag afleggen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
ROPumpkin10
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2012, 21:32

Re: Paar Vragen

Bericht door ROPumpkin10 »

Oke nog een keer merci ;) Nu weet ik ik alles ;) Volgende week zal ik theorie examen gaan aflegen :)
Plaats reactie