Lichten in tunnel

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Ikleeerelkedagbij

Lichten in tunnel

Bericht door Ikleeerelkedagbij »

Bij uw film wordt er gesproken dat verplicht is lichten aan te steken in Tunnel.
Graag had ik geweten op welke artikel u zich baseert in wegcode?
ik vind alleen deze artikelartikel terug:
artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :

Met vriendelijke groeten
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Lichten in tunnel

Bericht door bert.covens »

Ikleeerelkedagbij schreef:Bij uw film wordt er gesproken dat verplicht is lichten aan te steken in Tunnel.
Graag had ik geweten op welke artikel u zich baseert in wegcode?
Als het ZO in het filmpje staat, klopt het inderdaad niet. Bedoel je >>> dit filmpje :?:

Waar ergens? Want ik heb het eens vluchtig doorgenomen, en op 't eerste zicht zie ik toch niet meteen iets over tunnels staan (of 'k moet erover gekeken hebben). Of bedoel je een ander filmpje?
Ikleeerelkedagbij schreef: ik vind alleen deze artikelartikel terug:

artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en
in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
Klopt, je hebt in elk geval de juiste wettekst te pakken. :wink:

Al zou het -weze het onrechtstreeks- wél verplicht kùnnen zijn. Alle omstandigheden waarin het niet meer mogelijk is om duidelijk is te zien tot op een afstand van 200 m. Ik denk bvb spontaan aan de Tijsmanstunnel.....

Niet zozeer het gegeven dat je je in een tunnel bevindt, is dan de reden. Wél het feit dat je daar onmogelijk duidelijk kan zien tot op een afstand van 200 meter.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Ikleeerelkedagbij

Re: Lichten in tunnel

Bericht door Ikleeerelkedagbij »

Ja, dat is het filmpje men spreekt over moeten aansteken...
trouwens als je op jullie website onder kijkt is het ook getypt.
Zouden ze op theorie examen zo'n vraag stellen denk je?
zie link:http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles11.htm

mvg
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Lichten in tunnel

Bericht door Benny Stinkens »

De geschreven tekst bij dit hoofdstuk is:
Tot slot vermeld ik nog dat, als je in een tunnel rijdt, de dimlichten moeten branden (zichtbaarheid minder dan 200 meter) en je best je zonnebril afzet.
Daar is dus eigenlijk niets mis mee, omdat er dus bij geschreven staan "zichtbaarheid minder dan 200 meter"
Maar in de gesproken tekst op het filmpje word er inderdaad gewoon gezegd dat de dimlichten moeten branden, en dit klopt dus niet helemaal. :idea:

Wat het echte examen aangaat hoef je je geen zorgen te maken, zo ver zal men daar nooit in gaan. 8)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Lichten in tunnel

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef: Ik denk bvb spontaan aan de Tijsmanstunnel.....
Of aan sommige Brusselse tunnels.

Geen idee of het daar al gebeterd is, kom er niet vaak meer, maar daar waren er ook bij waar je geen sikkepit ziet.

Er is ook het verschil tussen licht en schaduw dat maakt dat je eigenlijk even zo goed als niets ziet als je op een zonnige dag een tunnel induikt die maar schemerig verlicht is.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Lichten in tunnel

Bericht door Benny Stinkens »

Zelfs al zien we zelf wel genoeg, is het nog maar de vraag of we wel voldoende gezien worden. :?:
Je ziet ook hier en daar blauwe borden staan, waarop staat "lichten aan".
Wettelijk gezien bestaan er geen verkeersborden die je kunnen verplichten om je lichten aan te doen. :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie