enkel d5 bord

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
kaneriemandmijhelpen

enkel d5 bord

Bericht door kaneriemandmijhelpen »

Dag
Ik reed in Gent en zag een D5 bord verplicht rondgaand verkeer.
Moet ik nu iedereen voorrang geven aan rechts als ik er op rond rij?
Nergens staat er een B1 of een B5 bord ter info

Ik dacht dat D5 altijd met B1 of met B5 bord moest staan = rotonde

Meestal staat er een D1 bord= rond punt dan moe ik naar de borden kijken.
Nu twijfel ik, er staat noch D5 bord, noch haaientanden op grond geschilderd, noch andere verkeersborden?
Graag een antwoord
Met vriendelijke groeten
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkel d5 bord

Bericht door bert.covens »

Als er enkel Afbeelding staat, en geen Afbeelding of Afbeelding op de wegen die hierop uitkomen, is het géén rotonde.

Dan heb je wél de verplichting rondgaand verkeer, maar blijft de voorrang van rechts gelden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: enkel d5 bord

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Als er enkel Afbeelding staat, en geen Afbeelding of Afbeelding op de wegen die hierop uitkomen, is het géén rotonde.

Dan heb je wél de verplichting rondgaand verkeer, maar blijft de voorrang van rechts gelden.

hallo , euu bij ht naderen van een rotonde moet je enkel het linkse verkeer voorang verlenen ' dat zich al reeds op de rotonde bevind toch niet als iemand van recht afkomd af komd gereden .wie eerst blijkt te zijn heeft voorang van links oprijdend. b5 blijkt indien nodig voorang verlenen en stoppen . meestal als je een bord b5 ziet staan blijkt de andere bestuurder op open voorangsbaan te rijden of heeft men hier voorang van rechts tegenover de andere betuurders.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: enkel d5 bord

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:
bert.covens schreef:Als er enkel Afbeelding staat, en geen Afbeelding of Afbeelding op de wegen die hierop uitkomen, is het géén rotonde.

Dan heb je wél de verplichting rondgaand verkeer, maar blijft de voorrang van rechts gelden.
hallo , euu bij ht naderen van een rotonde moet je enkel het linkse verkeer voorang verlenen ' dat zich al reeds op de rotonde bevind toch niet als iemand van recht afkomd af komd gereden .wie eerst blijkt te zijn heeft voorang van links oprijdend. b5 blijkt indien nodig voorang verlenen en stoppen . meestal als je een bord b5 ziet staan blijkt de andere bestuurder op open voorangsbaan te rijden of heeft men hier voorang van rechts tegenover de andere betuurders.
Hallo euh ik versta er niks van :roll: maar toch heeft Bert gelijk...
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: enkel d5 bord

Bericht door de rijprof »

Als er geen omgekeerde driehoek (of ev. stopbord) staat is het géén rotonde.

Bert heeft gelijk, want dan geldt de voorrang aan rechts zoals op een rond plein met middeneiland.

Het bord D5 Afbeeldingzegt enkel dat je verplicht moet rondrijden en zegt niets over de voorrang.

Klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: enkel d5 bord

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Als er geen omgekeerde driehoek (of ev. stopbord) staat is het géén rotonde.

Bert heeft gelijk, want dan geldt de voorrang aan rechts zoals op een rond plein met middeneiland.

Het bord D5 Afbeeldingzegt enkel dat je verplicht moet rondrijden en zegt niets over de voorrang.

Klik eens >>> hier

Dus als ik ht goed begrijp . d5 met b1 en b5 enkel ht linker verkeer voorang verlenen bij de rotonde..... en dus en d5. blijfd rechts en links voorang toe verlenen ....groeten
Gast

Re: enkel d5 bord

Bericht door Gast »

Gast schreef:
de rijprof schreef:Als er geen omgekeerde driehoek (of ev. stopbord) staat is het géén rotonde.

Bert heeft gelijk, want dan geldt de voorrang aan rechts zoals op een rond plein met middeneiland.

Het bord D5 Afbeeldingzegt enkel dat je verplicht moet rondrijden en zegt niets over de voorrang.

Klik eens >>> hier

Dus als ik ht goed begrijp . d5 met b1 en b5 enkel ht linker verkeer voorang verlenen bij de rotonde..... en dus en d5. blijfd rechts en links voorang toe verlenen ....groeten
hb ht filmpje bekeken . dus als ik rijd op dat rondpunt moet ik weer voorang verlenen aan wie van rechts komd . ht is dus idd enkel verplicht rondgaand verkeer. dus ook op e rondpund zonder enig bord erbij .wand dat gebeurd ook dus. dus d5 met olmgekeerde driehoek of stopbord enkel links voorang verlenendan...ook als er bv( d5 staat met enkel stopbord' of enkel d5 met b1.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: enkel d5 bord

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Dus als ik ht goed begrijp . d5 met b1 en b5 enkel ht linker verkeer voorang verlenen bij de rotonde.....
Voorrang verlenen aan alle verkeer dat op de rotonde rijdt.

In principe kunnen die enkel van links komen, maar er zijn helaas ook situaties waarin men fietsers in de verkeerde richting om een rotonde laat rijden ...
Scooterboy

Re: enkel d5 bord

Bericht door Scooterboy »

Als de toegang tot een rotonde (met D5) enkel voorzien is van haaientanden en het bord B1 of B5 ontbreekt, is dit dan ook een erkende rotonde...? of wordt het een rondpunt.
Scooterboy

Re: enkel d5 bord

Bericht door Scooterboy »

Het betreft hier de kruising vredestraat/acasiastraat te hasselt.
Ik kom vanuit de acasiastraat waar wel haaientanden zijn voorzien maar geen bord.
Dit bord moet er wel ooit gestaan hebben zie ik achteraf bij street-view...ik vond de situatie zo eigenaardig omdat bij het oversteken van deze rotonde er ook geen bord stond en zelfs geen haaientanden (achteromkijkend). dit is éénrichtingsstraat met tweerichtingen voor (brom)fietsers.
Probleem opgelost dit is dus een rotonde.

Voor de (brom)fietser komende uit de éénrichtingstraat is er mijn inziens geen duidelijkheid rotonde of rondpunt..
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: enkel d5 bord

Bericht door Stefan Peeters »

Welke clown heeft daar een rotonde verzonnen?

Ik wil het niet meemaken dat daar een vrachtwagen linksaf zou moeten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: enkel d5 bord

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Welke clown heeft daar een rotonde verzonnen?

Ik wil het niet meemaken dat daar een vrachtwagen linksaf zou moeten...
Wat als je e rondpunt tegen komd met enkel ht bord d5 en enkel de haaien tanden . is ht dan een rotonden.ja of nee
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: enkel d5 bord

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Wat als je e rondpunt tegen komd met enkel ht bord d5 en enkel de haaien tanden . is ht dan een rotonden.ja of nee
Dus .... haaientanden maar géén omgekeerde driehoek? In dat geval heeft de wegbeheerder wel een grove flater begaan. (Waar is dat ergens?) De verplichting om voorrang te verlenen, vloeit voort uit de omgekeerde driehoek. De haaientanden duiden enkel de plaats aan waar er, indien nodig, gestopt moet worden. Haaientanden zonder omgekeerde driehoek kunnen stomweg niet.


Cassatie:

Rolnr: 1303
Datum: 23/01/1998


Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht, duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B 5; daaruit volgt dat bij ontstentenis van dat verkeersbord, alleen de aanwezigheid van een doorlopende witte streep op de rijbaan en van de vermelding STOP op de grond, de weggebruiker die op deze weg rijdt niet verplicht voorrang te verlenen aan de bestuurder die rijdt op de openbare weg die hij gaat oprijden.


Is het dan nog een rotonde? Door de stommiteit van de wegbeheerder: NEEN. Want er is slechts sprake van een rotonde indien elke weg die erop uitkomt, voorzien is van een omgekeerde driehoek of een stopbord.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: enkel d5 bord

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Gast schreef:Wat als je e rondpunt tegen komd met enkel ht bord d5 en enkel de haaien tanden . is ht dan een rotonden.ja of nee
Dus .... haaientanden maar géén omgekeerde driehoek? In dat geval heeft de wegbeheerder wel een grove flater begaan. (Waar is dat ergens?) De verplichting om voorrang te verlenen, vloeit voort uit de omgekeerde driehoek. De haaientanden duiden enkel de plaats aan waar er, indien nodig, gestopt moet worden. Haaientanden zonder omgekeerde driehoek kunnen stomweg niet.


Cassatie:

Rolnr: 1303
Datum: 23/01/1998


Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht, duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B 5; daaruit volgt dat bij ontstentenis van dat verkeersbord, alleen de aanwezigheid van een doorlopende witte streep op de rijbaan en van de vermelding STOP op de grond, de weggebruiker die op deze weg rijdt niet verplicht voorrang te verlenen aan de bestuurder die rijdt op de openbare weg die hij gaat oprijden.


Is het dan nog een rotonde? Door de stommiteit van de wegbeheerder: NEEN. Want er is slechts sprake van een rotonde indien elke weg die erop uitkomt, voorzien is van een omgekeerde driehoek of een stopbord.

EUUU. DUS ALS IK E ROTONDE OPMERK MET D5 E ENKEL EEN STRAAT MET EEN OMGEKEERDE DRIEHOEK .wat is dat dan mss. hier in belgie kom je toch veel rare situatie's tegen hoor soms weet je ht toch niet erg meer se .sorry ts echt e soepke tegenwoordig hoor.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: enkel d5 bord

Bericht door de rijprof »

storm schreef:EUUU. DUS ALS IK E ROTONDE OPMERK MET D5 E ENKEL EEN STRAAT MET EEN OMGEKEERDE DRIEHOEK .wat is dat dan mss. hier in belgie kom je toch veel rare situatie's tegen hoor soms weet je ht toch niet erg meer se .sorry ts echt e soepke tegenwoordig hoor.
@ storm,

Het verkeersbord Afbeelding bepaalt dat je voorrang moet verlenen en indien nodig je moet stoppen.

De plaats waar je voorrang moet verlenen en waar je, indien nodig, moet stoppen wordt bepaald door de haaientanden die er mogen staan, maar niet moeten staan.
Afbeelding
wegcode.be schreef:76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.
@ storm,

Aan een kruispunt of rotonde, waar je voorrang moet verlenen en stoppen indien nodig
MOET de omgekeerde driehoek er zeker staan.
De haaientanden MOGEN er eventueel bij staan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie