Richting verandering.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Reneke

Richting verandering.

Bericht door Reneke »

19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
mss domme vraag :oops: ... dit geldt toch enkel voor de voetgangers thv een oversteekplaats (zebrapad) of doorlopend trottoir ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Richting verandering.

Bericht door bert.covens »

Reneke schreef:19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
mss domme vraag :oops: ...
Domme vragen bestaan niet .... (domme antwoorden daarentegen.... :lol:
Reneke schreef: dit geldt toch enkel voor de voetgangers thv een oversteekplaats (zebrapad) of doorlopend trottoir ?
Toch wel, dit geldt ook tav voetgangers op plaatsen waar er geen oversteekplaats of doorlopend trottoir ligt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Scooterboy

Re: Richting verandering.

Bericht door Scooterboy »

Begrijp ik het correct?
Bij het afslaan naar links/rechts ben ik dus verplicht de voetganger die wil oversteken, zonder dat daar een voorziene oversteekplaats aanwezig is, voorrang te verlenen!
Ongeacht deze aanstalte maakt of zich al reeds op de rijbaan bevindt?

Tot hoe ver van het kruispunt geldt dit oversteken?
Dank
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Richting verandering.

Bericht door ebo »

die de rijbaan oversteken
Hij moet zich op, of bij twijfel zo goed als op de rijbaan bevinden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Richting verandering.

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Toch ook opletten en je klaar houden om te stoppen als voetgangers in de buurt van de rijbaan komen.
Je mag een kwetsbare weggebruiker nooit in gevaar brengen.
Dus niet vlak voor zijn tenen gaan afdraaien, zelfs al loopt de voetganger nog op het voetpad.

Klik eens >>> hier
en
Klik eens >>> hier
Scooterboy schreef:Tot hoe ver van het kruispunt geldt dit oversteken?
Tot het afslaan volbracht is.
wegcode schreef:Een bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen
Nadat de richtingsverandering volbracht is, geldt die regel niet meer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: Richting verandering.

Bericht door storm »

de rijprof schreef:
wegcode.be schreef:19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Toch ook opletten en je klaar houden om te stoppen als voetgangers in de buurt van de rijbaan komen.
Je mag een kwetsbare weggebruiker nooit in gevaar brengen.
Dus niet vlak voor zijn tenen gaan afdraaien, zelfs al loopt de voetganger nog op het voetpad.

Klik eens >>> hier
en
Klik eens >>> hier
Scooterboy schreef:Tot hoe ver van het kruispunt geldt dit oversteken?
Tot het afslaan volbracht is.
wegcode schreef:Een bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen
Nadat de richtingsverandering volbracht is, geldt die regel niet meer.

Zebrapad zonder een voetgangers verkeerslicht' de voetganger staat voor ht zebrapad en er dus niet op. wat nu. ik minder vaart zet mij al even in twede mijn afstand blijkt nog ruim genoeg voor de oversteekplaats zodanig dat als de voetganger op ht zebrapad treed ik veilig kan stoppen .juist kend u de herentalsebaan :?: dat is een voorangsbaan' maar daar loopt men erg veel als voetganger over.je mag daar 50kmp rijden. maar voorangsbaan of niet vertragen e voetganger doorlaten.zwakkeweg gebruiker.ook al gebruikt hij ht zebrapad niet e dus velen over deze baan heen overlopen. nu hb ik nog een andere vraag .je ryd 50kmp op e rijweg. moet men dan telkens schakelen naar 2de bij ht naderen van een verhoogde inrichting :?: of mag men in 3de blijven . groeten alom
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Richting verandering.

Bericht door de rijprof »

je ryd 50kmp op e rijweg. moet men dan telkens schakelen naar 2de bij ht naderen van een verhoogde inrichting :?: of mag men in 3de blijven .
De maximum snelheid nabij en op een verhoogde inrichting is maximum 30 km/u.
30 km/u past best bij 2de versnelling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie