het bremmeken Olen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
quinten123
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2012, 19:23

het bremmeken Olen

Bericht door quinten123 »

In Olen is er een straat (het bremmeken) waar langs twee kanten rode fietspaden langs de weg staan aangegeven, aan de zijkant (kant van de weg) van deze stroken is een soort witte markering is (geen lijn maar een soort van kleine verhoging. Mijn vraag is of ik over deze fietsstroken mag rijden?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: het bremmeken Olen

Bericht door bert.covens »

quinten123 schreef:In Olen is er een straat (het bremmeken) waar langs twee kanten rode fietspaden langs de weg staan aangegeven
Bedoel je >>> deze locatie :?:

Die rode banden zijn géén fietspaden :idea: Iets meer theorie daaromtrent, vind je >>> hier. :wink:
quinten123 schreef: aan de zijkant (kant van de weg) van deze stroken is een soort witte markering is (geen lijn maar een soort van kleine verhoging.


Die witte markering waar je 't over hebt, zie ik niet meteen op Google Maps. Vermoedelijk is die pas later aangebracht (de foto op Google Maps dateert al van augustus 2009, vandaar).

Je mag er overheen rijden, meer: het moet zelfs. Je plaats op de openbare weg is immers zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
quinten123
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2012, 19:23

Re: het bremmeken Olen

Bericht door quinten123 »

bert.covens schreef:
quinten123 schreef:In Olen is er een straat (het bremmeken) waar langs twee kanten rode fietspaden langs de weg staan aangegeven
Bedoel je >>> deze locatie :?:

Die rode banden zijn géén fietspaden :idea: Iets meer theorie daaromtrent, vind je >>> hier. :wink:
quinten123 schreef: aan de zijkant (kant van de weg) van deze stroken is een soort witte markering is (geen lijn maar een soort van kleine verhoging.


Die witte markering waar je 't over hebt, zie ik niet meteen op Google Maps. Vermoedelijk is die pas later aangebracht (de foto op Google Maps dateert al van augustus 2009, vandaar).

Je mag er overheen rijden, meer: het moet zelfs. Je plaats op de openbare weg is immers zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan.
Ja dit is het, bedankt
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: het bremmeken Olen

Bericht door Wouter »

Die "witte markering" zie je inderdaad niet als markering op de foto. Die "bultjes" aan de "binnenkant" (dus zo dicht mogelijk tegen het midden van de rijbaan) zijn volgens mij de markering die quinten bedoelt. Die kan je wel nog zien, als je weet dat ze er zijn.

Vroeger was dat hier (aan 1 kant van de straat dan wel) wél een fietspad (aangegeven door borden*), en volgens mij was die lijn van "bultjes" toen echt wit. Waarschijnlijk bedoeld als rand van de rijbaan. Dan hebben ze er dat nieuwe voetpad bijgegooid, en werd de rijbaan nogal smal, dus hebben ze van dat fietspad een fietssuggestiestrook gemaakt, en er ineens aan de overkant ook maar eentje geschilderd dan. (Allez, ik dénk toch dat dit de redenering achter dat hele gedoe was). Als ik me goed herinner is toen dus die witte lijn overschilderd, want nu ligt daar de rand van de rijbaan helemaal niet meer.

Resultaat is dus zoals Bert zegt: je MOET over die rode stroken rijden, want tegenwoordig zijn deze gewoon delen van de rijbaan.

*Destijds aangegeven met de FOUTE borden... Ze hadden er een F99b gezet ipv D9... Typisch. :roll:
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: het bremmeken Olen

Bericht door Inazuma »

Wouter schreef:Die "witte markering" zie je inderdaad niet als markering op de foto. Die "bultjes" aan de "binnenkant" (dus zo dicht mogelijk tegen het midden van de rijbaan) zijn volgens mij de markering die quinten bedoelt. Die kan je wel nog zien, als je weet dat ze er zijn.
Er zit inderdaad nog een ribbelstrook / trilstrook onder de randen van beide "fietssuggestiestroken" .
Plaats reactie