Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Anoniempje
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2012, 10:59

Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door Anoniempje »

Dankzij jullie site ben ik in een keer geslaagd voor mijn theorie.

Bedankt daarvoor!

Inmiddels ook mijn 20 lesuren achter de rug en vandaag mijn bekwaamheidssattest afgehaald. Maar ik zit met het volgende.
Namelijk van de week zal ik langs de gemeente gaan voor mijn voorlopige rijbewijs 18mnd zonder begeleider. Maar ik werk fulltime dichtbij huis minder dan 5km. Nu had ik in gedachten om dan het weekend veel weg te gaan met de auto. Alleen lees ik op verschillende site's dat je met een voorlopige rijbewijs zonder begeleider vrijdag zaterdag en zondag niet mag rijden, klopt dit? Of mag je gewoon niet tussen 22h en 06h rijden?

Alvast bedankt voor de antwoord.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag dan wel rijden, maar zoals je zegt niet tussen 22u en 06u :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door de rijprof »

Je man niet rijden op vrijdag, zaterdag, zondag, feestdagen en de vooravond van een feestdag tussen 22 uur en 6 uur de volgende ochtend. (dus niet in de weekeindnachten, wel overdag).

Let op, je mag ook nog niet alleen rijden als je nog niet in het bezit bent van een voorlopig rijbewijs van 18 maand. Pas wanneer je dat voorlopig rijbewijs hebt afgehaald, mag je alleen rijden.
Het bekwaamheidsattest op zich laat niet toe om alleen te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Anoniempje
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2012, 10:59

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door Anoniempje »

Benny Stinkens schreef:Je mag dan wel rijden, maar zoals je zegt niet tussen 22u en 06u :wink:
Bedankt voor jullie toffe hulp en site.

Dus als het het nog even mag herhalen ik mag de hele week rijden. :D

Alleen vanaf vrijdag, zaterdag en zondag (feestdagen) uren respecteren van 22h-06h
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door bert.covens »

Anoniempje schreef:Dus als het het nog even mag herhalen ik mag de hele week rijden. :D


Ja, althans van zodra je dat voorlopige rijbewijs daadwerkelijk afgehaald hebt.
Anoniempje schreef: Alleen vanaf vrijdag, zaterdag en zondag (feestdagen) uren respecteren van 22h-06h
Ook de wettelijke feestdagen, en de vooravond ervan, mag je niet rijden tussen 22 u en 6 u.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Anoniempje
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2012, 10:59

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door Anoniempje »

Perfect dank jullie wel.

Dus nu eerst effe nog aanvraag doen en afhalen.

Als ik direct een tweede en laatste vraag mag stellen in dezelfde onderwerp.

Ik weet dat je een persoon mag vervoeren met je voorlopige rijbewijs die min. 24jaar heeft en over een rijbewijs beschikt.

Mag er naast die ene persoon nog iemand anders bij zijn?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door bert.covens »

Anoniempje schreef:Mag er naast die ene persoon nog iemand anders bij zijn?
Neen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Anoniempje
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2012, 10:59

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door Anoniempje »

Dank jullie wel voor de toffe hulp!
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door storm »

bert.covens schreef:
Anoniempje schreef:Mag er naast die ene persoon nog iemand anders bij zijn?
Neen.
.... :D wat ik even kwijt wil iemand met 18 maanden voorlopig mag geen 2 peronen mee nemen ..bestuurder niet inbegrepen....dus enkel maar een persoon met een geldig rijbewijs... en dan iemand dat 36 maanden mag rijden met begeleiding enkel en geen rijschool heeft gevolgd mag 2 personen mee nemen .... ht blijkt idd goedkoper en men mag meerder personen vervoeren ..deze moeten wel in ht bezit zijn van een geldig rijbewijs en mni 24 jaar . ergens ontbreekt de logica ...iemand dat volledig alles heeft betaald met rijschool en ook het afleggen van examens met de erkende rijschool .. en de nodige atesten erbij kreeg betrfd de bekwaamheid hiervan ...krijgd minder maanden en mag maar 1 persoon mee vervoeren mits een rijbewijs en ook 24 jaar oud. waarom niet iemand dat rijschool hft gevolgd 36 maanden geven en 2 personen mag mee voeren en ook alleen mag rijden .... :?: groeten wilde ik even kwijt op den duur kan ik verstaan dat velen de goedkope weg nemen hierin....gaan de rijscholen dat niet merken .. :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopige rijbewijs 18mnd vraag.

Bericht door de rijprof »

Dit forum is geen discussieforum. We geven enkel informatie.

Maar je hebt gelijk dat er een zekere logica ontbreekt.
De wet had minstens de volgende keuzes moeten voorzien met een voorlopig rijbewijs van 18 maand:
1. alleen mogen rijden.
2. een passagier mogen meenemen die minstens 24 jaar is en een rijbewijs (B) heeft.
3. een begeleider mogen meenemen die minstens 8 jaar in het bezit is van een rijbewijs (B) en dan zou er ook een extra passagier mee mogen.

Puntje 3 is de minister vergeten want het zou logisch zijn dat je op zijn minst dezelfde rechten krijgt dan iemand met een voorlopig rijbewijs van 36 maand.
Vergeten of opzet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie