Afremmen of niet?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Afremmen of niet?

Bericht door Gast »

Stel, ik rij binnen de bebouwde kom 50km/u en kom aan bij een kruispunt en wil rechtdoor. Is het dan fout als ik bij het naderen van dat kruispunt mijn gas loslaat en zo een beetje rem op de motor? Moest er iemand uit die staart komen moet die mij uiteraard voorrang geven maar ik neem toch graag het zekere voor het onzekere.

Op het praktisch rijexamen gaf de examinator mij flauwe opmerking dat ik de voorrangsregels precies niet ken. Waarop ik geantwoord heb dat een kruispunt = aandacht, het is niet omdat je voorrang zou moeten krijgen dat je die ook 100% zeker krijgt. Hoe dan ook: voor de verdere verloop van het examen heb ik het niet meer gedaan en heb er ook geen opmerking meer over gekregen op mijn uitslag.

Hoe zit het nu? Wat raden jullie aan?

Afbeelding
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: Afremmen of niet?

Bericht door storm »

Mod Wouter: bericht verwijderd.
Reden:
- bevat foutieve informatie
- forumregels:
Probeer het forum leesbaar te houden: maak geen overmatig gebruik van smilies, vette letters of onderlijning. Verzorg je taal: schrijf verstaanbaar Nederlands, en gebruik punten en komma's.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Afremmen of niet?

Bericht door de rijprof »

Het verkeersreglement zegt dat iedere bestuurder extra voorzichtig moeten zijn aan kruispunten.

Wanneer je onnodig veel gaat vertragen aan een overzichtelijk kruispunt is dat soms hinderlijk.
Wanneer je aan een onoverzichtelijk, druk kruispunt je snelheid niet aanpast, kan dat ook gevaarlijk zijn.

Samengevat: vertragen of niet vertragen hangt sterk af van de verkeerssituatie, overzicht, type kruispunt, enz.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Afremmen of niet?

Bericht door ebo »

Aansluitend op derijprof,
de examinator kan niet weten waarom je vertraagt,
uit 'dubbel voorzichtig' overweging of omdat je niet weet dat je voorrang hebt.
Vandaar dat hij de indruk had dat je misschien de voorrang niet goed kende.

Voorrang hebben ontslaat je niet van de verplichting een kruispunt met dubbele voorzichtigheid te naderen.
Maar de snelheid die daarbij hoort is een zaak van beoordelen en hoeveel zicht je hebt.
Op een kruispunt met voldoende zich kan je aan de dubbele voorzichtigheid plicht voldoen door alleen maar goed te kijken.
Kruispunten met weinig zicht hoort daar dan weer wel enige vertraging bij.
Samengevat: vertragen of niet vertragen hangt sterk af van de verkeerssituatie, overzicht, type kruispunt, enz.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Afremmen of niet?

Bericht door Inazuma »

Hebben ze eens een bestuurder die
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
effectief toepast, krijgt die er nog opmerkingen over ook ...

"dubbel voorzichtig" is in de rechtspraak al eerder uitgelegd als "ook de voorrangsplichtige had moeten vertragen" ...
Plaats reactie