waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpassings

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpassings

Bericht door soundtuner »

beste
ik ben opzoek naar een duidelijke plaats waar ik alle info kan vinden over de aanpassingen die op de auto mogen gedaan worden
ik heb how2tune al gevonden maar zoals het meeste van de regerings site's slecht onderhouden en enkel oude info

Ben voornamelijk opzoek naar wat de specifieke bepalingen zijn over koffer spoilers zoals hoever ze hooguit mogen uitsteken naar achteren buiten de body en een hedendaagse bepaling inzake de verplichte verlichting voor en achter aangaande wat verplicht is en de bepalingen inzake plaatsing

alvast bedankt als iemand hier een plaats voor weet

edit en zou iemand mij kunnen uitleggen wat ze bedoelen met motor tuning bedoelen ze hier een turbo /nos enz mee of valt een luchtfilter hier ook onder ?? :?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door Inazuma »

soundtuner schreef:beste
ik ben opzoek naar een duidelijke plaats waar ik alle info kan vinden over de aanpassingen die op de auto mogen gedaan worden
ik heb how2tune al gevonden maar zoals het meeste van de regerings site's slecht onderhouden en enkel oude info
De meest recente ministriële omzendbrief inzake tuning :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/om ... -mo-120310" target="_blank

edit en zou iemand mij kunnen uitleggen wat ze bedoelen met motor tuning bedoelen ze hier een turbo /nos enz mee of valt een luchtfilter hier ook onder ?? :?
Alle aanpassingen aan de motorsturing, of aanpassingen die het motorvermogen verhogen, zijn verboden.
NOS is nadrukkelijk verboden.
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door soundtuner »

Thx maar deze onduidelijk beschreven lijst ben ik al meerdere malen tegen gekomen

Ik ben opzoek naar deze lijst maar dan een die duidelijk is waar bv aantallen ook daadwerkelijk beschreven zijn
En niet zoals daar gewoon geschreven staat aantal zonder aantal te geven wat nodig is

Ook staat in die lijst spoilers mogen max 5 cm voor de bumper uitsteken (voorbumper)
Staat niks beschreven van kofferspoilers ,dus kan je er dan vanuit gaan dat de koffer spoiler ook 5 cm mag uitsteken achter de achter bumper ??

Deze lijst is een algemene lijst zeg maar ik zoek een gespecipiceerde lijst die keuring stations of politie gebruiken waar alles duidelijk in beschreven staat
Zou dat dezelfde lijst zijn dan is het zielig gesteld met de duidelijkheid van de regel geving hierover

Luchtfilter is niet vermogen verhogend en veranderd ook niks aan de mechanische werking van de motor dus ik begrijp hieruit dan ook dat het geen probleem kan wezen

Maar alvast bedankt voor de moeite
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door Inazuma »

soundtuner schreef:Thx maar deze onduidelijk beschreven lijst ben ik al meerdere malen tegen gekomen

Ik ben opzoek naar deze lijst maar dan een die duidelijk is waar bv aantallen ook daadwerkelijk beschreven zijn
En niet zoals daar gewoon geschreven staat aantal zonder aantal te geven wat nodig is
Dit is wat de minister (staatssecretaris) toelaat.
Eigenlijk kan er geen andere lijst met dergelijke bepalingen zijn, want die zouden dan hierin moeten staan ...
Maar het blijft België, en hier kan alles.
Deze lijst is een algemene lijst zeg maar ik zoek een gespecipiceerde lijst die keuring stations of politie gebruiken waar alles duidelijk in beschreven staat
Weet je zeker dat er zo'n lijst bestaat ?
Vraag er dan naar bij de keuringsinstelling.
Geven zij deze niet, vraag 'm op bij de FOD Mobiliteit, beroepend op de wet openbaarheid van bestuur.
Luchtfilter is niet vermogen verhogend en veranderd ook niks aan de mechanische werking van de motor dus ik begrijp hieruit dan ook dat het geen probleem kan wezen
In de vorige lijst stonden luchtfilters anders zelfs nog apart vermeld.
Luchtfilters die een aanzienlijk hogere luchtstroom doorlaten, daar kan meer brandstof bij ...

Vervangingsluchtfilters volgens de EU richtlijn terzake - dus gelijkwaardig vervangingsonderdeel - kunnen uiteraard wel.
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door soundtuner »

als dit echt de enigste lijst is die er bestaat zie ik waarom er zo veel verschillen zijn in goedkeuring per station
bv de spoiler
28) monteren van spoiler - voorwaarden:

•materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.)
•niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
•niet vastgelast aan de dragende structuren (dak- en raamspoilers)
•maximum 5 cm uitsteken voor bumper (voorspoilers)

hieruit maak ik dus op dat er geen regel geving bestaat voor de koffer spoilers inzake uitsteking achter de achter bumper ,zolang hij niet boven het dak uitsteekt ben je vrij te doen wat je wilt ...

kzal hier mijn contact persoon bij goca eens over contacteren mss dat die mij zoiets zou kunnen bezorgen
en anders ergenst bij een politie afdeling een lijst van dingen die hun mogen beboeten ,mss dat bij hun wat duidelijkheid te vinden zal zijn

en met specifiek bedoelde ik voornamelijk de bepaling over de verlichting daar ze daar alleen maar aantal hebben gezet zonder een verplichte minimum ... die er volgens mij toch wel zal zijn
Inazuma schreef:In de vorige lijst stonden luchtfilters anders zelfs nog apart vermeld.
Luchtfilters die een aanzienlijk hogere luchtstroom doorlaten, daar kan meer brandstof bij ...

Vervangingsluchtfilters volgens de EU richtlijn terzake - dus gelijkwaardig vervangingsonderdeel - kunnen uiteraard wel.
ik kan in de lijst niks anders terug vinden dan punt 27:motortuning bij verboden
luchtfilter die een hogere doorstroom doorlaten is geen discussie punt daar de diameter van je gasklep ook vergroot zou moeten worden om die doorstroom ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken ,dus dan komen we terug op het punt wat valt er onder motor tuning ;)

maar kzal dit ook aan goca voorleggen om te zien wat hun idee is van motor tuning :d
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door soundtuner »

Ok vandaag terug contact gehad met goca
Na een 15 min konden ze mij het volgende meedelen ,dit is opgezocht door goca en niet op een of andere online site



1:spoiler spoiler mag maximaal 5 cm uitsteken op de achterbumper gemeten van elke horizontale plek van de uiterste bumper lijn (dus vanaf de hoeken hooguit 5 en in het midden 5 ) of te wel over de hele lengte van de bumper maximaal 5 cm uitsteking

2:luchtfilters luchtfilters/sportfilters/short air intake's zijn geen probleem
Enigste voorwaarde die er is is dat deze geen directe wind neemt van buiten (dus je mag de intake niet monteren achter een vals knipperlicht )zolang de filter niet in de rijwind gemonteerd is maken ze er geen probleem van
dus zolang je een sportfilter gewoon onder de motorkap huisvest zou er geen enkel probleem moeten zijn
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door Inazuma »

Van waar halen zij dan die bijkomende voorwaarden ?

Die staan niet in de omzendbrief, niet in het KB, niet in de wet ...
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: waar kan ik een 2012 update vinden over het auto aanpass

Bericht door soundtuner »

Inazuma schreef:Van waar halen zij dan die bijkomende voorwaarden ?

Die staan niet in de omzendbrief, niet in het KB, niet in de wet ...
Vermoed dat dat uit een goca goedkeurings database zal komen ,weet wel mocht er een keuringsmeester of politie agent moeilijk over doen kan ik het wel voorleggen als aangegeven door goca :mrgreen:

Mijn beste gok zal zijn dat dit uit een afkeurings lijst zal komen die niet online te vinden is
Plaats reactie