mag ik hier inhalen ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Badass

mag ik hier inhalen ?

Bericht door Badass »

Afbeelding

mag ik hier inhalen? :?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door Wouter »

Neen.

Artikel 17
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door GRO »

In onze LEERMETHODE geven wij wel de raad om via onze site (gratis rijbewijs online) te leren en te oefenen en niet een mix te doen van alle mogelijke sites om zo verwarringen te voorkomen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door de rijprof »

Je mag nooit inhalen nabij en aan oversteekplaatsen die niet geregeld worden door verkeerslichten!

Het zou gevaarlijk kunnen zijn wanneer een voetganger wil oversteken en auto 1 stopt en de inhalende auto ziet de voetganger niet...!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door Stefan Peeters »

Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
jan.

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door jan. »

Je mag dus nooit een voertuig links inhalen ter hoogte van een oversteekplaats (buiten een fietser)???
De baan waar ik woon mag 90 kmH gereden worden , er bevinden zich oversteekplaatsen waar sporadisch iemand gebruik van maakt.
De wagens die ter hoogte van deze zebrapaden inhalen zijn dus allen in overtreding?
Het regend hier pv's :roll: of zie ik het verkeerd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door bert.covens »

Ook al mag je daar 90, reeds bij het naderen ervan moet je:

* je snelheid matigen
* dubbel voorzichtig zijn
* voetgangers die op het punt staan over te steken, de kans geven te beginnen oversteken, en veilig de overkant bereiken
* een gespan, of een tweewielig motorvoertuig, of een voertuig met meer dan twee wielen, mag je niet meer links inhalen. Ook indien dat voertuig gestopt is, mag je daar niet voorbijrijden. Een verbod dat reeds geldt bij het naderen ervan. Een overtreding hiertegen is een derdegraadsovertreding, die een beginnend chauffeur (terecht) bij betrapping meteen zijn rijbewijs kost.

:arrow: en fiets inhalen, mag dus eventueel wél (wel blijven opletten voor voetgangers).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jan.

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door jan. »

dankuwel Bert
ik denk nu even...
Is 't verboden een voertuig rechts in te halen ter hoogte van een oversteekplaats, als dit voertuig naar links is uitgeweken en pinkt om links af te gaan?

Vind ik even gevaarlijk!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door bert.covens »

Rechts inhalen -indien beide voorwaarden daartoe voldaan zijn- is inderdaad (strikt letterlijk) niet verboden.
Idem dito aan een overweg, een verhoogde inrichting,....

Maar uiteraard niet vergeten de rechten van de voetgangers te respecteren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door de rijprof »

Wel even aanvullen dat je nooit mag inhalen, niet links of rechts, aan oversteekplaatsen!
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
17.2.5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
In het geval dat links inhalen verboden is en en rechts inhalen mag , heeft de wetgever blijkbaar over het hoofd gezien dat het even gevaarlijk is... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door Benny Stinkens »

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Als de bestuurder hier dus rechts inhaalt en iets aan de hand krijgt met een voetganger is hij hoe dan ook de sigaar.
Op de baan waar jan woont, is het dus niet verantwoord om 90 te blijven rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Wel even aanvullen dat je nooit mag inhalen, niet links of rechts, aan oversteekplaatsen!
17.2.5 geldt enkel inzake het LINKS inhalen.

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden: ...

Het toegelaten rechts inhalen cfr 16.3, blijft inhalen, en heeft met 16.2 of 17.2.5 niets te zien.


Het illustreert alweer de overbodigheid van 17.2.5, een in de praktijk onwerkbare en absurde regel .
(Je overtreedt die ook al als je nog net iets sneller rijdt in een andere rijstrook / file dan een bestuurder die een eind voor je al wat verder afgeremd is bij het naderen van de oversteekplaats - dit is een situatie die zich altijd en overal telkens weer voordoet op rijbanen met 2 of meer rijstroken in de gevolgde richting , en voortduurt tot de andere bestuurder volledig stil staat. De regel criminaliseert dus zelfs de bestuurders die hem proberen na te leven. Vertraagt de "inhalende" bestuurder tot trager dan de "ingehaalde" bestuurder, dan overtreedt deze laatste echter 17.2.5 weer !)

Men dient eender hoe al te stoppen voor een voetganger aan een oversteekplaats tgv een andere verkeersregel, 17.2.5 is dus overtollig.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door de rijprof »

...wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
Aan oversteekplaatsen mag je niet sneller rijden dan de andere file of rijstrook en rechts inhalen is verboden. Links inhalen mag ook niet aan oversteekplaatsen.

Nooit inhalen, niet links of rechts, aan oversteekplaatsen!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Aan oversteekplaatsen mag je niet sneller rijden dan de andere file of rijstrook en rechts inhalen is verboden.

Nooit inhalen, niet links of rechts, aan oversteekplaatsen!
Blijkbaar wil het er maar niet in ...

Art 17.2.5 gaan enkel en uitsluitend over LINKS inhalen.
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
Dit wordt niet plots algemeen door enige bepaling in 16.2 ...

Rechts inhalen, in de situaties waarin 16.3 2de lid dat toelaat, is NIET verboden bij het naderen van een oversteekplaats :!:
Dat het nog steeds inhalen is, is ook geen probleem want 17.2.5 verbiedt enkel LINKS inhalen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: mag ik hier inhalen ?

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Blijkbaar wil het er maar niet in ...
Rechts inhalen is verboden.
Het inhalen geschiedt links.

Artikel 16 en 17 samen bekijken!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie