Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Chocotof

Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door Chocotof »

Hallo,

Ik had een vraag i.v.m. het gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.
In het topic "PRAKTIJKEXAMEN" waar iedereen zijn ervaringen over het examen deelt heb ik al verschillende keren gemerkt dat ze je ook beoordelen op het gebruik van deze pedaal.

Nu heb ik via jullie cursus en op het forum wel het juiste gebruik hiervan gezien maar toch ben ik nog wat verward.
Het is zo dat als ik op een redelijke afstand merk dat als er een rood stoplicht in de verte aanwezig is, ik op voorhand al wat vertraag en terugschakel (rem indrukken, dan pas ontkoppelen onder de 1000 toeren).

Maar ik heb al van mijzelf gemerkt dat ik soms te laat mijzelf laat afremmen en dus tijdens mijn terugschakeling van bijvoorbeeld 4de naar 1ste de hele periode mijn ontkoppelingspedaal ingedrukt houd, zonder deze terug te laten opkomen. Meestal doe ik dit omdat ik bang ben dat ik deze handeling niet op tijd kan afmaken en dus op een stilstaande auto voor mij zou botsen.

Is dit dan wat ze bedoelen met een onvoldoende voor "rem-en vertragingstechniek." ?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door Wouter »

Je ontkoppelingspedaal ingedrukt houden is nooit goed, tenzij je bijna of helemaal stil staat.

Waarom zou je op de auto voor je botsen wanneer je je koppelingspedaal omhoog haalt??
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door de rijprof »

terugschakeling van bijvoorbeeld 4de naar 1ste
Terugschakelen van 4 naar 1 heeft niet veel zin als het het ontkoppelingspedaal ingedrukt houdt en bovendien is er een te groot verschil.

Je kunt beter in 4de blijven en remmen en je ontkoppelingspedaal indrukken als je in lage toerentallen komt.
Of ...
remmen en terwijl je de voet op de rem houdt terugschakelen van 4 naar 2 en nog steeds met de voet op de rem haal je het koppelingspedaal omhoog tot je opnieuw in lage toerentallen komt en dan druk je het ontkoppelingspedaal in en blijf je uitremmen tot stilstand.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door Gast »

Bedankt voor deze antwoorden!

Ik besef nu pas dat ik inderdaad die rem gewoon kan ingedrukt houden terwijl ik deze handelingen uitvoer.

Maar dan nog 1 vraagje, wat doe je dan met iemand die te laat beslist om een straat in te slaan, dat er voor je iemand rijd die plots een straat naar links wilt inslaan maar dit niet voldoende op voorhand laat weten door zijn pinkers te doen gaan en te vertragen.

Stel, je bent 50 km per uur aan het rijden en zit in 3de, wanneer je plots ziet dat deze persoon tot stilstand komt omdat hij een straat links wil inslaan maar moet wachten tot de naderende auto's op het linkerrijstrook gepasseerd zijn.

Kan het dan ook nog kwaad dat je van 3de naar 1ste bent gegaan zonder de ontkoppeling terug los te laten?
Want dan is er zo weinig tijd om eerst te remmen tot onder de 1000 toeren, koppeling indrukken, naar 2de terug te schakelen, onder de 1000 toeren remmen, ontkoppeling indrukken, naar 1ste terug te schakelen. Ook al ben je niet direct in gevaar omdat je de hele periode tijdens deze handeling je rem indrukt en weet dat je op tijd tot stilstand gaat kunnen komen, toch blijft dit een lange handeling op een tijdsperiode van bijvoorbeeld 10sec die je moeilijk kan uitvoeren.

Wat je dan zou kunnen doen is dan ipv nog naar 2de te schakelen meteen je in 1ste terugschakelen, maar dan bega ik weer de fout dat ik gedurende de periode van 50km naar 0 km per uur mijn ontkoppeling ingedrukt hou.
Gast

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door Gast »

Gast schreef: Wat je dan zou kunnen doen is dan ipv nog naar 2de te schakelen meteen je in 1ste terugschakelen, maar dan bega ik weer de fout dat ik gedurende de periode van 50km naar 0 km per uur mijn ontkoppeling ingedrukt hou.
Nog vergeten bij te zeggen dat ik dan wel direct nadat ik onder mijn 1000 toeren zit kan terugschakelen naar 1ste en de ontkoppeling loslaten maar tijdens de koppeling zou de auto dan schokken omdat mijn km/u te snel is om deze al in 1ste te zetten (stel dat ik op dat moment van de koppeling nog 20km/u zou rijden en dus eigenlijk eerst in 2de zou moeten terugschakelen). En dan zit je ook nog eens met het feit dat je zowiezo je ontkoppelingspedaal gaat moeten ingedrukt houden omdat je even tot stilstand in 1ste gaat moeten staan doordat je moet wachten tot je voorligger zijn afslag heeft kunnen doen. Of hoor je in neutraal te staan op dat moment?

(Sorry voor de lange uitleg.. Wil gewoon de situatie zo goed mogelijk schetsen en jullie mij duidelijk kunnen maken waar ik verkeerd redeneer :) )
yves88
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2012, 10:37

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door yves88 »

Het kan zeker niet de bedoeling zijn om te ontkoppelen en dit om de volgende redenen:

1, De auto heeft veel minder grip op de weg tijdens ontkoppelen. Ontkoppel nooit in een bocht. De tandwielen met de aandrijfas worden onderbroken indien je ontkoppeld. Daardoor verlies je nodige grip.

2, Het verbruik van de wagen gaat omhoog. Bij het afremmen of uitbollen in versnelling verbruikt de wagen niets. Je wint er zelfs iets bij. De batterij wordt zodoende opgeladen. Indien je ontkoppeld ga je wel brandstof verbruiken. De motor moet energie leveren om te blijven werken.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door Wouter »

@Yves: als je moet afremmen zal je ooit wel moeten ontkoppelen...

@Gast: zoals ik zei: als je bijna stil staat, mag je je koppeling ingedrukt houden. Als je dus echt zo snel afremt, dat het de moeite niet is om in 2de je koppelingspedaal omhoog te halen, omdat je die toch meteen weer terug zou moeten induwen, dan hoeft dat inderdaad niet.

Echt terugschakelen naar eerste doe je enkel om weer verder te rijden.
Dus wanneer je helemaal aan het stoppen bent, moet je eigenlijk nooit terugschakelen naar eerste (daarmee bedoel ik: koppelingspedaal niet omhoog halen)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door de rijprof »

Wanneer je plots moet remmen en je rijdt b.v. in 3de aan 50 km/u.

Dan hoef je niet terug te schakelen. Er is toch geen tijd voor en heeft ook niet veel zin.
Wat doe je dan best?
Je remt en je drukt het ontkoppelingspedaal in als de motor in de laagste toerentallen komt.
Als je gestopt staat zet je terug in 1ste.

Klik ook eens >>> hier
zie:
- remmen, de juiste techniek.
- terugschakelen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Gebruik van de ontkoppelingspedaal op het rijexamen.

Bericht door Gast »

Bedankt alweer voor deze antwoorden! :)

Die link is een echte aanrader om het beter te verstaan, thx!

Vandaag eens gaan uittesten :wink:
Plaats reactie