Achteruit parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
WVM

Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Beste,

Ik ben momenteel bezig met achteruit leren parkeren aan de hand van de praktijkgids van deze website. Maar met al dat gecorrigeer raak ik meestal de kluts kwijt naar welke kant ik mijn stuur moet draaien tijdens het achteruit rijden, de schrik om tegen de stoep te zitten helpt hier niet bij. Heeft er iemand tips om je beter te situeren bij het achteruit rijden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren

Bericht door de rijprof »

Beginnen met héél traag te rijden en ondertussen naar alle kanten kijken in welke richting de auto gaat.
Dus niet telkens stoppen want dan zie je niet in welke richting de auto gaat.
Je moet je auto (op)volgen.

Als je achteruit rijdt en je wil je auto bv. naar rechts moet je denken dat de achterkant naar rechts moet (rechts sturen).

Een goede oefening tussendoor is om een heel eind achteruit naast een boord of een lijn te rijden waarbij je continu moet bijsturen. Na een kwartiertje heb je het wel door, denk je daar minder over na en gebeurt het sturen spontaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Inazuma »

WVM schreef:Maar met al dat gecorrigeer raak ik meestal de kluts kwijt
Zorgen dat je van dat gecorrigeer af geraakt.
Het gaat uiteindelijk maar om 3 stuurbewegingen.
Rechts indraaien, terug rechtuit om schuin achteruit de parkeerplaats in the rijden, en links terugdraaien om de auto recht te zetten.
(Beetje vooruit en wielen rechtzetten zal wel lukken zeker ?)

Als je niet goed zit, stop waar het mis gaat, kijk hoe je staat (dus waarom je verkeerd staat - je begeleider moet je dat ook kunnen vertellen), rij de parkeerplaats weer uit en probeer opnieuw.
Werkt veel beter dan in een parkeerplaats zelf te zitten rommelen.

Uiteraard leer je dat niet met een paar keer oefenen.
Je moet er veel en vaak op oefenen, en dat ook blijven doen eens je je rijbewijs hebt.

Het kan helpen om bij het parkeren je rechter spiegel wat lager te zetten zodat je de rechter trottoirrand beter ziet - ook al wil men dat op het examen niet zien gebeuren dat je aan je spiegels gaat prutsen om te parkeren.
Met de veel te kleine spiegels op mijn auto moet ik dat helaas ook doen.
Gast

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:Het kan helpen om bij het parkeren je rechter spiegel wat lager te zetten zodat je de rechter trottoirrand beter ziet - ook al wil men dat op het examen niet zien gebeuren dat je aan je spiegels gaat prutsen om te parkeren.
Met de veel te kleine spiegels op mijn auto moet ik dat helaas ook doen.

Is dit toegelaten tijdens het examen? Want mijn vriend heeft me dit aangeleerd en inderdaad, dan lukt het mij veel beter om goed te parkeren, maar ik twijfel of dat ik dit wel mag doen tijdens het examen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Dat is dus niet toegelaten.

Bron: brochure van Goca:
Tijdens het uitvoeren van de manoeuvres:
· mogen de deuren van het voertuig NIET geopend worden
· moeten de richtingaanwijzers gebruikt worden
· moeten de veiligheidsgordels gedragen worden.
· mogen de achteruitkijkspiegels niet geregeld worden
De overbouw mag bij het manoeuvreren de straatbegrenzing overschrijden.
De kandidaat mag daarentegen niet op het voetpad, over een fietspad of buiten de rijbaan rijden, behalve
in het geval dat de kandidaat eerst over een fietspad dient te rijden alvorens hij aan de parkeerstrook komt.
Het aanbrengen van speciale tekens om het parkeren te vereenvoudigen is verboden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Ik vroeg mij nog af of iemand goede filmpjes heeft met uitleg over het achteruit parkeren?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Ken die animatie ondertussen al vanbuiten, maar verbetering komt er maar niet :(

Altijd of tegen de borduur, of er te ver van, of ik sta scheef. Verschrikkelijk!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren

Bericht door de rijprof »

Probeer eens met héél traag te rijden en ondertussen naar alle kanten kijken in welke richting de auto gaat.
Dus niet telkens stoppen want dan zie je niet in welke richting de auto gaat.
Je moet je auto volgen en zo krijg je overzicht.

Je moet de animaties van http://www.derijprof.be" target="_blank niet klakkeloos toepassen, ze geven slechts enkele aanknopingspunten, maar leer parkeren met inzicht.

Controleer met de rechterspiegel of je auto achteraan mooi naast de boord uitkomt en stuur indien nodig nog wat bij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Het probleem is dat ik de borduur nooit zie in mijn rechterspiegel.. de beweging gaat, maar tegenwoordig sta ik meestal te ver van de borduur af.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Achteruit parkeren

Bericht door ebo »

Je probeert een afstand in te schatten op basis van iets wat je niet kunt zien, de borduur, dat zal altijd een probleem geven.
Vergeet gewoon even dat die borduur er ligt.

Probeer afstand en positie van je eigen wagen in te schatten ten opzichte van de wagen waarachter je parkeert.
Die wagen kan je immers zien. Je zal nog steeds oefening nodig hebben om de afstand juist in te schatten.
Je zal op de borduur komen, ertegen, te ver, en soms gewoon goed.
Maar het feit dat je het referentie punt, de wagen waarachter je parkeert, kunt zien laat je toe correcties uit te oefenen en te leren de juiste afstand in te schatten. Je blijven richten op de borduur kom je niet verder mee, dat heb je nu al gemerkt.
WVM

Re: Achteruit parkeren

Bericht door WVM »

Ik zal eens proberen om meer op de wagen voor me te letten want vandaag was weer een ramp (stond er terug te ver vanaf en altijd scheef). Ik rij met een focus cmax dus die is vaker groter dan de auto voor mij. Hopen dat dat geen nadeel wordt om in te schatten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achteruit parkeren

Bericht door de rijprof »

Het probleem is dat ik de borduur nooit zie in mijn rechterspiegel.. de beweging gaat, maar tegenwoordig sta ik meestal te ver van de borduur af.
Als je spiegel goed staat afgesteld, kun je op het einde, bij het terugdraaien de boordsteen zien.
Kijk eens goed na of je spiegel laag genoeg staat afgesteld (1/3 lucht en 2/3 grond).
Eventueel kun je ook even loskomen van de rugleuning van de zetel zodat je van wat hoger iets meer van de grond kunt zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Inazuma »

WVM schreef:Ik zal eens proberen om meer op de wagen voor me te letten
Vergeet dan niet om bij het naderen eerst te zien of die wagen zelf wel goed staat ...
Anders sta je mee kaduul.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achteruit parkeren

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Als je spiegel goed staat afgesteld, kun je op het einde, bij het terugdraaien de boordsteen zien.
Kijk eens goed na of je spiegel laag genoeg staat afgesteld (1/3 lucht en 2/3 grond).
Helaas niet bij alle voertuigen.
Zelfs met minder dan 1/3 lucht zie ik in mijn spiegels ook de borduur niet.

Mijn auto is (niet toevallig vrees ik) van wat toen een dochteronderneming van de FoMoCo was.
De spiegels op deze modelreeks zijn 2 (!) keer vergroot tijdens de periode dat het model in produktie was.
De eerste keer waren ze nog te klein ...
Plaats reactie