Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
The_cobra666

Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door The_cobra666 »

Beste,

1ste vraag: Dagelijks zie ik op de kennedy-rotonde te oostende gevaarlijke tafarelen. De rotonde is een 2-vaks baan, echter zijn er een paar afritten waar maar 1 baan is en dus ga ik er vanuit dat de auto's die rechts (1ste rijvak) op de rotonde rijden, zonder probleem mogen afdraaien en waar dat die op het linkse rijvak (2de) moeten wachten tot men kan invoegen naar het rechtse rijvak of een rondje extra mogen maken.

Ik zie helaas regelmatig dat de mensen op het linkse rijvak gewoon naast u komen rijden en blijven opschuiven tot je op de rem moet gaan staan, want anders zitten ze boven op u... Mijn vraag is: wie heeft hier eigenlijk voorrang? Ben je verplicht om de mensen op het linkse rijvak voor te laten? Ter duidelijkheid, de baan is een 2-vaks baan, maar de afrit is een enkele.

Afbeelding

Mijn 2de vraag is, hoeveel meter moet men afstand houden van een oprit/garagepoort? Ik heb al gekeken op jullie site maar, daar staat alleen dat je er niet voor mag staan. Niet hoeveel meter afstand men moet houden of is dit niet vastgelegd?

Hartelijk dank!

shane
GRO
Administrator
Berichten: 12764
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door GRO »

Mijn 2de vraag is, hoeveel meter moet men afstand houden van een oprit/garagepoort? Ik heb al gekeken op jullie site maar, daar staat alleen dat je er niet voor mag staan. Niet hoeveel meter afstand men moet houden of is dit niet vastgelegd?
Alvast op deze vraag een antwoord: VOOR.
Er is nergens in de wegcode bepaald dat je ook x meter ervoor of voorbij de garagepoort of oprit niet zou mogen parkeren.

In verband met je eerste vraag: lees dit eens:
RITSEN
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door Wouter »

1ste vraag:
Ten eerste moet je de rotonde verlaten vanuit de meest rechts gelegen rijstrook.
Ten tweede moet de bestuurder die van rijstrook verandert voorrang verlenen.

Iemand op het "linkse vak" moet dus tijdig naar het "rechtse vak" gaan (en hierbij voorrang verlenen aan de andere bestuurders!), en mag dan vanuit dat "rechtse vak" de rotonde verlaten.

Vanuit de linker rijstrook de "afrit" nemen en daarbij wat mensen van de weg drukken is dus absoluut niet toegelaten :)


2de vraag:
Er is zoals GRO al zei geen regel voor hoeveel afstand je van een poort of inrij moet houden. Je mag er gewoon niet voor staan. Dus als je dat letterlijk leest: je mag tot vlak ertegen gaan staan.
MAAR:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen

Aangezien vlak naast een poort/inrij parkeren wel eens hinderlijk kan zijn (moeilijkheden bij het uitrijden, beperkte zichtbaarheid) zou ik zeggen: doe beroep op je gezond verstand en schat in of je op die plaats problemen zou kunnen veroorzaken of niet.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door bert.covens »

Tot slot voorziet de wegcode ook nog:

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en
op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

Men mag dus zelfs niet voor z'n eigen garage,oprit... parkeren tenzij je het inschrijvingsteken leesbaar op je inrij hebt aangebracht. (Er is nergens bepaald HOE je dat leesteken moet aanbrengen, voorwaarde is enkel dat het leesbaar moet zijn).

Zelfs indien je niet vlak voor andermans inrij parkeert, kan er nog steeds sprake zijn van een parkeerovertreding. Als jouw geparkeerde auto er de reden van is dat je buurman onmogelijk zijn inrij kan uitrijden met zijn auto, sta je nog steeds in overtreding. Zelfs al sta je niet vlak VOOR zijn inrij.

Volledigheidshalve geef ik nog mee, dat stilstaan om goederen te laden of te lossen/iemand te laten instappen/uitstappen op deze plaatsen wél toegelaten is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
The_cobra666

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door The_cobra666 »

Wouter schreef:1ste vraag:
Ten eerste moet je de rotonde verlaten vanuit de meest rechts gelegen rijstrook.
Ten tweede moet de bestuurder die van rijstrook verandert voorrang verlenen.

Iemand op het "linkse vak" moet dus tijdig naar het "rechtse vak" gaan (en hierbij voorrang verlenen aan de andere bestuurders!), en mag dan vanuit dat "rechtse vak" de rotonde verlaten.

Vanuit de linker rijstrook de "afrit" nemen en daarbij wat mensen van de weg drukken is dus absoluut niet toegelaten :)


2de vraag:
Er is zoals GRO al zei geen regel voor hoeveel afstand je van een poort of inrij moet houden. Je mag er gewoon niet voor staan. Dus als je dat letterlijk leest: je mag tot vlak ertegen gaan staan.
MAAR:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen

Aangezien vlak naast een poort/inrij parkeren wel eens hinderlijk kan zijn (moeilijkheden bij het uitrijden, beperkte zichtbaarheid) zou ik zeggen: doe beroep op je gezond verstand en schat in of je op die plaats problemen zou kunnen veroorzaken of niet.
Bedankt! Helaas rijden er héél véél op het linkse rijvak en rijden dagelijks de mensen van de baan, zelfs die met een L... schande! Nuja, het zou niet de eerste keer zijn dat er een accident daar gebeurd..

Wbt men 2de vraag, dan zal ik mijn buur eens moeten aanspreken over zijn gezond verstand :) Hoe zit het trouwens met wagens die aan de overzijde geparkeerd staan? Zie mijn schets onder. In de situatie die geschetst is, wordt het heel moeilijk om nog van/op de oprit te raken.

Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door bert.covens »

The_cobra666 schreef:Wbt men 2de vraag, dan zal ik mijn buur eens moeten aanspreken over zijn gezond verstand :) Hoe zit het trouwens met wagens die aan de overzijde geparkeerd staan? Zie mijn schets onder. In de situatie die geschetst is, wordt het heel moeilijk om nog van/op de oprit te raken.

Afbeelding
:arrow: Herlees even mijn eerdere posting (ik heb de essentie in het rood + vet gezet): :wink:
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en
op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
:arrow: Van hieruit is het natuurlijk moeilijk in te schatten. Maar de auto die je markeert met een pijl, kàn dus wel degelijk zondigen tegen de regel die ik hierboven in het vet + rood gezet heb. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
The_cobra666

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door The_cobra666 »

@GRO: het bord A7 en F79 zijn bij mij weten niet aanwezig op de kennedy-rotonde.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door bert.covens »

Op een rotonde, ben je niet verplicht om zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan te rijden. Je moet wél de markeringen respecteren, die de rijstroken aanduiden. Wie de rotonde wil verlaten, mag dit uitsluitend doen vanuit de rechts gelegen rijstrook. Vanuit de links gelegen rijstrook, de rotonde verlaten, mag dus niet. Wie zich daartoe vanuit de linkse rijstrook eerst nog naar de rechts gelegen rijstrook moet begeven, doet een maneuver bij het wisselen van rijstrook.

Maneuver doen = verplicht voorrang verlenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: In verband met je eerste vraag: lees dit eens:
RITSEN
Dat heeft er niets mee te maken.

Werner Van Cant is in Kijk Uit trouwens al aardig de mist ingegaan inzake het volgen van de juiste rijstrook nabij een rotonde ...


In Oostende gaat de wegbeheerder dan ook nog eens de mist in door onder de B1 nog borden met voorrangstrajecten te plaatsen ...
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kennedy-rotonde & afstand tot oprit

Bericht door Inazuma »

The_cobra666 schreef: 1ste vraag: Dagelijks zie ik op de kennedy-rotonde te oostende gevaarlijke tafarelen. De rotonde is een 2-vaks baan, echter zijn er een paar afritten waar maar 1 baan is en dus ga ik er vanuit dat de auto's die rechts (1ste rijvak) op de rotonde rijden, zonder probleem mogen afdraaien en waar dat die op het linkse rijvak (2de) moeten wachten tot men kan invoegen naar het rechtse rijvak of een rondje extra mogen maken.

Ik zie helaas regelmatig dat de mensen op het linkse rijvak gewoon naast u komen rijden en blijven opschuiven tot je op de rem moet gaan staan, want anders zitten ze boven op u... Mijn vraag is: wie heeft hier eigenlijk voorrang? Ben je verplicht om de mensen op het linkse rijvak voor te laten? Ter duidelijkheid, de baan is een 2-vaks baan, maar de afrit is een enkele.
Richtingsveranderingen naar rechts dienen te gebeuren vanuit de meest rechtse rijstrook; dan wel van zo rechts mogelijk op de rijbaan.

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Plaats reactie