Manoeuvre parkeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Hoestsiroop

Manoeuvre parkeren

Bericht door Hoestsiroop »

Hallo,

Ik heb een vraagje en kan het antwoord nergens op het internet vinden.
Ik heb vandaag mijn praktijkexamen gedaan en ben niet geslaagd.
Bij het parkeren moest ik namelijk 2 x opnieuw beginnen (dit mag normaal maar 1 x).
Maar... mijn examinator wilde dat ik achter een auto parkeerde die zelf niet correct geparkeerd stond. De geparkeerde auto paste niet tussen de witte lijnen en stond dus met twee banden buiten deze witte lijnen. Tevens stond die auto met zijn 'snuit' naar mij toe. Ik was daardoor in de war. Maar mijn vraag luidt dus: Mag dit eigenlijk wel?
Mag de examinator mij verplichten om achter een foutgeparkeerde wagen te parkeren?

Bedankt voor een eventuele reactie! :) [/color]
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Manoeuvre parkeren

Bericht door bert.covens »

Hoestsiroop schreef:Mag de examinator mij verplichten om achter een foutgeparkeerde wagen te parkeren?
De examinator mag jou niet in een valstrik lokken, als het dat is wat je bedoelt.

1x opnieuw beginnen wordt niet als fout aangerekend. Wat bedoel je precies met die andere auto? Stond die links in zijn rijrichting? Wat stond er precies op je resultatenblad (als ik zo benieuwd mag zijn tenminste)?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Manoeuvre parkeren

Bericht door de rijprof »

Het maakt niet uit of die auto met zijn 'snuit' naar jou toe stond.

In feite blijft dat hetzelfde.

Jij moet met een S-beweging achterwaarts parkeren.
De auto staat rechts in jouw rijrichting.
Jij moet rechts parkeren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Hoestsiroop

Re: Manoeuvre parkeren

Bericht door Hoestsiroop »

bert.covens schreef:
Hoestsiroop schreef:Mag de examinator mij verplichten om achter een foutgeparkeerde wagen te parkeren?
De examinator mag jou niet in een valstrik lokken, als het dat is wat je bedoelt.

1x opnieuw beginnen wordt niet als fout aangerekend. Wat bedoel je precies met die andere auto? Stond die links in zijn rijrichting? Wat stond er precies op je resultatenblad (als ik zo benieuwd mag zijn tenminste)?
Ik bedoel niet dat de examinator mij in een valstrik heeft gelokt.
Ik ben 2 x opnieuw moeten beginnen... De geparkeerde auto stond aan de rechterkant van de rijbaan met de snuit naar mij toe geparkeerd. Hij stond dus in de foute richting eigenlijk. Plus hij 'pastte' niet in de parking: zijn twee rechterwielen stonden over de witte lijn. De parking was eigenlijk te klein voor eender welke auto. Daardoor heb ik 2 x op de borduur gereden.
Maar mag de examinator mij achter een fout geparkeerde wagen laten inparkeren? :?
(Bij manoevres stond trouwens 'ONVOLDOENDE: teveel herbeginnen'.)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Manoeuvre parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Plus hij 'pastte' niet in de parking:
Welke paste er niet in :?: De auto die voor je stond of je eigen auto :?:
Als het de auto voor je was, heeft de examinator niets verkeerd gedaan.
Of die auto nu goed staat of niet, het is jou maneuver wat goed moest zijn en het niet was. :idea:
Als jij te weinig ruimte gekregen heb "jou auto paste er niet in" dan klopt er iets niet.

Ik denk (was er uiteraard niet bij) dat jij je te veel hebt gefocusd op het voertuig voor je, dat had je niet moeten doen.
Zelfs al staat die schots en scheef, zou jij nog goed moeten kunnen parkeren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Manoeuvre parkeren

Bericht door de rijprof »

Tracht de volgende keer meer rekening te houden met waar de boordsteen ligt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Hoestsiroop

Re: Manoeuvre parkeren

Bericht door Hoestsiroop »

Benny Stinkens schreef:
Plus hij 'pastte' niet in de parking:
Welke paste er niet in :?: De auto die voor je stond of je eigen auto :?:
Als het de auto voor je was, heeft de examinator niets verkeerd gedaan.
Of die auto nu goed staat of niet, het is jou maneuver wat goed moest zijn en het niet was. :idea:
Als jij te weinig ruimte gekregen heb "jou auto paste er niet in" dan klopt er iets niet.

Ik denk (was er uiteraard niet bij) dat jij je te veel hebt gefocusd op het voertuig voor je, dat had je niet moeten doen.
Zelfs al staat die schots en scheef, zou jij nog goed moeten kunnen parkeren.
De andere auto en mijn auto (Ford Fiesta) pasten er niet in...
De parkings op die plaats waren te smal. Dit kon ik op voorhand moeilijk inschatten en reed daardoor dus 2 x op de borduur.
Plaats reactie