Voorlopig rijbewijs B (met begeleider) Tegen gehouden.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Dommerik123

Voorlopig rijbewijs B (met begeleider) Tegen gehouden.

Bericht door Dommerik123 »

Beste,
Ik ben vannacht tegen gehouden door de politie en werd bekeurd op het rijden met een ongeldig rijbewijs.
Ik moet normaal met een begeleider rijden maar dit had Ik dus niet gedaan.
Aan welke boete mag ik mij verwachten?

MvG Dommerik123
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorlopig rijbewijs B (met begeleider) Tegen gehouden.

Bericht door bert.covens »

Ik verwacht dat je gedagvaard zal worden voor de politierechtbank.

En dat de rechter u zal veroordelen voor het niet naleven van de regels inzake de scholing, omdat je zonder (in jouw geval verplichte) begeleider reed :

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Alle bovenvermelde boetebedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 (de opdeciemen). Zo kom je aan een bedrag tussen de 275 en 2750 EURO. Al kan een deel van de boete weliswaar voorwaardelijk zijn.

Bij een veroordeling zal je nog een bijdrage van 137,5 euro moeten betalen aan het zgn. Slachtofferfonds. En last but not least: de gerechtskosten.

Een verval van het recht tot sturen als straf voor deze inbreuk is niet voorzien.
Dommerik123 schreef:Beste,
Ik ben vannacht tegen gehouden door de politie en werd bekeurd op het rijden met een ongeldig rijbewijs.
Neen. Als ik je goed begrijp, dan heb je wél een geldig rijbewijs, maar heb je de voorwaarden van je scholing niet gerespecteerd. Te weten: rijden zonder (de verplichte) begeleider . Let er op dat men het juiste wetsartikel weerhoudt! (hint, hint):

artikel 30 2e paragraaf (voorwaarden scholing niet respecteren), en zeker niet krachtens artikel 30 1e paragraaf (rijden zonder houder te zijn van een geldig rijbewijs). Indien er desondanks toch artikel 30 1e ipv 2e paragraaf weerhouden wordt, laat dan zeker je advocaat dit herkwalificeren. Reden: inbreuken tegen artikel 30 1e paragraaf zijn nog wat duurder (nl 200 tot 2000 euro, nog te vermenigvuldigen met 5,5).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Dommerik123

Re: Voorlopig rijbewijs B (met begeleider) Tegen gehouden.

Bericht door Dommerik123 »

Dank u wel voor de informatie.
In het vervolg I will abide to the law :mrgreen: .

MvG Dommerik 123
Plaats reactie