Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Gast »

Op het eerste deel van het examen voor rijbewijs A, wat zich niet op de openbare weg afspeelt, moet je een noodrem doen. Op het blad dat ik kreeg van het examencentrum, staat dat de ABS tussen mag komen bij deze oefening. Mijn motor heeft echter geen ABS, maar mogen mijn wielen dan ook blokkeren?

Want heb binnen een paar dagen mijn examen en vroeg mij dit toch af. Toen ik oefende (wel altijd natte weg in dit stomme land...) blokkeerde de wielen eigenlijk altijd. Niet dat dit gevaar opleverde, want had de motor nog perfect onder controle.

Ik kan ook remmen zonder dat mijn wielen blokkeren, maar aangezien ik nooit weet welke snelheid ik exact voorbij die snelheidsmeting ga rijden, weet ik ook niet voor welke streep ik moet stilstaan en heb ik dus geen richtpunt waarvoor ik stil moet staan. Daarom ga ik ook gewoon zeer hard remmen zodat mijn wielen ook blokkeren.

Over het feit of je dan sneller stilstaat of niet, wil ik niet gaan discussiëren, maar mijn vraag is dus onderstaande.

Aangezien ABS in werking mag treden, veronderstel ik dus dat de wielen op een motor zonder ABS ook gewoon mogen blokkeren. Klopt dit?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Benny Stinkens »

Daar klopt precies iets niet met dat blad wat je gekregen hebt op het examencentrum. :?:
Dit staat op de site van goca (het examencentrum)
http://www.goca.be/nl/p/praktijkexamen-A
8. PRECISIEREMMEN
Na het ontwijken van de hindernis zal de kandidaat de motorfiets
terug in rechte lijn plaatsen en met precisie remmen door het voorwiel
te laten stoppen in de cirkel. Indien de motorfiets uitgerust is met een
ABS-systeem, mag dit niet in werking treden. De wielen mogen niet
blokkeren
.
Het doel is nagaan of de kandidaat:
- de remkrachten correct doseert
- het ABS-systeem niet in werking laat komen
- de plaats waar hij wenst tot stilstand te komen, nauwkeurig kan
bepalen
- de motorfiets terug recht kan plaatsen na het manoeuvre
“Ontwijken van een hindernis” en dan
Dit spreekt jouw blad precies tegen :?:
Je kan eens best naar het examencentrum telefoneren en vragen of dit blad dus wel klopt. :idea:
Laat ons ook aub even horen, wat ze er van vinden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Gast »

Na het ontwijken, nl. het precisieremmen, mag de ABS inderdaad niet in werking treden. Bij de noodrem is dit wel het geval. Daarom dat ik me afvroeg of de wielen ook mochten blokkeren die de noodrem. ;)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Benny Stinkens »

Inderdaad, ik had het verkeerde punt gelezen. :oops:
Bij punt 11 staat inderdaad dat de ABS wel mag werken.
Er staat ook nergens dat de wielen niet mogen blokkeren.
Het belangrijkste is dat de
kandidaat zo kort mogelijk remt zonder zijn evenwicht te verliezen
en zonder te vallen.
Ik denk dat het beste is dat je naar je examencentrum even belt en het daar letterlijk vraagt :idea:
Ik zou durven zeggen dat je wel mag "laten blokkeren" (wat niet verboden is is toegelaten)
Maar je kan beter het gewoon ginds even vragen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Stefan Peeters »

De wielen mogen blokkeren. Hou er echter rekening mee dat de remweg met geblokkeerde wielen langer is dan met een niet-geblokkeerd wiel.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Gast »

Beiden bedankt! Ben net terug van het examencentrum en de wielen mochten inderdaad blokkeren. De examinatrice zei dat ze hier niets over mocht zeggen, maar als ik op de juiste manier remde, de wielen niet gingen blokkeren.

De eerste keer blokkeerden m'n wielen, maar ik had bij de 8'en ook 2x m'n voeten op de grond gezet.
De tweede maal 1x voeten op de grond bij de 8'en draaien en kunnen remmen zonder de wielen te laten blokkeren. Ik wist niet dat je zoveel ruimte had om te remmen, je kan comfortabel remmen zonder de wielen te laten blokkeren en toch op tijd stilstaan. Ik denk niet dat ik de maximale remkracht benut heb.

Het regende wel redelijk hard tijdens m'n maneuvers spijtig genoeg. Toen ik de weg op moest was het gestopt met regenen.

Had dus 1 onvoldoende en dat was omdat ik m'n voeten een keer op de grond had gezet tijdens de 8'en. Voor de rest geen enkele opmerking.

Ben zonder de rijschool gegaan. Even om aan te tonen dat je er wel degelijk door kan zijn van de eerste keer zonder dat je met de rijschool gaat. ;) Wel heb ik de maneuvers nog wat geoefend een paar dagen geleden door met krijt de kegels af te tekenen d.m.v. kruisjes op een industrieterrein. Ook ben ik eergisteren en gisteren wat rond gaan rijden in Geel en omstreken zodat ik de banen wat kende.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Benny Stinkens »

Proficiat met je slagen :wink: en dank je wel voor de feedback.
Wees voorzichtig, want de ervaring opbouwen begint pas nu :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:Proficiat met je slagen :wink:
Bedankt!
Benny Stinkens schreef:Wees voorzichtig, want de ervaring opbouwen begint pas nu :idea:
Doe ik! ;) Al moet je bij het motor rijden altijd wat geluk hebben ook.
Gast

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Gast »

Heb nog wel een vraagje. Ik heb mijn autorijbewijs nu al bijna 2 jaar. Maar ik heb nog maar net mijn motorrijbewijs. Is het nu zo dat ik de eerste 2 jaar dat ik mijn motorrijbewijs heb ook weer zwaarder bestraft wordt bij bepaalde overtredingen (die ik hoop niet te maken)? Of geldt voor mijn motorrijbewijs nu enkel de resterende tijd van de eerste 2 jaar van mijn autorijbewijs?
TVK
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jul 2011, 07:55

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door TVK »

Ik wist niet dat je zoveel ruimte had om te remmen
Hoeveel meter heb je dan om tot stilstand te komen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Heb nog wel een vraagje. Ik heb mijn autorijbewijs nu al bijna 2 jaar. Maar ik heb nog maar net mijn motorrijbewijs. Is het nu zo dat ik de eerste 2 jaar dat ik mijn motorrijbewijs heb ook weer zwaarder bestraft wordt bij bepaalde overtredingen (die ik hoop niet te maken)?
Neen. Dat is enkel voor de eerste 2 jaar dat je een rijbewijs B hebt, maar het maakt niet uit met welke voertuigcategorie de overtreding begaan wordt.
Of geldt voor mijn motorrijbewijs nu enkel de resterende tijd van de eerste 2 jaar van mijn autorijbewijs?
Ja.
Je kan dus nu met je motor- of zelfs bromfiets een overtreding begaan waardoor je (ook of alleen) je rijbewijs B kwijt speelt ...

Totaal dwaze wetgeving.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Ben net terug van het examencentrum en de wielen mochten inderdaad blokkeren.
Doe dat met je voorwiel en je mag je motor meer dan waarschijnlijk oprapen.
Gast

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Gast »

TVK schreef:
Ik wist niet dat je zoveel ruimte had om te remmen
Hoeveel meter heb je dan om tot stilstand te komen?
Ik zal het tabelletje even geven:

Snelheid in km/u Stopafstand droog/nat in meter
50-52 17/20
53-57 20/24
58-62 24/27
63-67 27/31
68-72 31/36
Inazuma schreef:
Gast schreef:Heb nog wel een vraagje. Ik heb mijn autorijbewijs nu al bijna 2 jaar. Maar ik heb nog maar net mijn motorrijbewijs. Is het nu zo dat ik de eerste 2 jaar dat ik mijn motorrijbewijs heb ook weer zwaarder bestraft wordt bij bepaalde overtredingen (die ik hoop niet te maken)?
Neen. Dat is enkel voor de eerste 2 jaar dat je een rijbewijs B hebt, maar het maakt niet uit met welke voertuigcategorie de overtreding begaan wordt.
Of geldt voor mijn motorrijbewijs nu enkel de resterende tijd van de eerste 2 jaar van mijn autorijbewijs?
Ja.
Je kan dus nu met je motor- of zelfs bromfiets een overtreding begaan waardoor je (ook of alleen) je rijbewijs B kwijt speelt ...

Totaal dwaze wetgeving.
Ok, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Inazuma schreef:
Gast schreef: Ben net terug van het examencentrum en de wielen mochten inderdaad blokkeren.
Doe dat met je voorwiel en je mag je motor meer dan waarschijnlijk oprapen.
Valt best mee, zolang enkel je achterwiel of je beiden wielen blokkeren kan je het nog wel onder controle houden.
Enkel je voorwiel is inderdaad een stuk moeilijker onder controle te houden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Motorrijbewijs (A) - ABS mag, remmen blokkeren ook?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Enkel je voorwiel is inderdaad een stuk moeilijker onder controle te houden.
Moeilijker :?: Zeg maar amper.
En voor beginnende Rossi's : niet, of per toeval.

Achterwiel dat blokkeert valt nogal mee, vooral bij motorfietsen die achteraan sterk ontlast worden bij stevig remmen.

Probleem bij motorfietsen is dat het voertuig zelden of nooit precies in balans is bij een noodstop.
Plaats reactie