Enkele verwarrende zaken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Enkele verwarrende zaken

Bericht door Gast »

Hallo

ik heb verschillende zaken gelezen en nu vraag ik me af wat juist is:

- mag je nu wel of niet stilstaan op een busstrook
- moet je bij een ongeval eerst de gevarendriehoek zetten of de motor van het voertuig afzetten?

Ik ben verschillende zaken tegengekomen en vraag me nu af wat ik moet antwoorden op het examen zelf.

Bedankt voor de hulp.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door Wouter »

Alle nodige info over wat te doen bij een ongeval kan je op deze pagina lezen. Daar zie je onder andere dat je eerst het voertuig moet signaliseren, daarna de motor afzetten.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:mag je nu wel of niet stilstaan op een busstrook
Er staat nergens dat stilstaan op een busstrook verboden is. Maar je mag op een busstrook enkel rijden om van richting te veranderen. Onder andere omstandigheden mag je je daar niet op begeven.

Sommigen omzeilen dat met een klein handigheidje. Namelijk: er stilstaan om iemand te laten instappen/uitstappen (of goederen laden/lossen), en vervolgens aan het eerstvolgende kruispunt van richting veranderen. Zo creërt men vanzelf omstandigheden waarin het wél toegelaten is om zich op de busstrook te begeven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door GRO »

Op de pagina die Bert aangeeft staat het duidelijk uitgelegd.

Een voorbeeld:

Stel dat gevraagd wordt:
a. Slachtoffer drinken geven
b. motor uitzetten
c. gevarendriehoek plaatsen
Dan is C het antwoord

Stel dat gevraagd wordt
a. Hulpdiensten verwittigen
b. motor uitzetten
c. Kijken of er zwaar gewonden zijn
Dan is B het antwoord.

Zie ook alle vragen die in onze proefexamens daarover worden gesteld. Als je zo antwoordt op de vragen i.v.m. ongeval en EHBO, zit je juist.

Je moet goed het onderscheid kennen tussen een busstrook en stopplaats voor bussen.
Gast

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door Gast »

Bedankt voor de duidelijkheid.

Ivm het stoppen op busstroken: als stilstaan mag, mag je toch ook iemand laten in- of uitstappen? Want laden en lossen valt toch onder stilstaan?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Bedankt voor de duidelijkheid.

Ivm het stoppen op busstroken: als stilstaan mag, mag je toch ook iemand laten in- of uitstappen? Want laden en lossen valt toch onder stilstaan?
Het is dus onrechtstreeks dat het niet mag.

Iemand die zich daarop begeeft, en er iemand laat instappen of uitstappen en vervolgens rechtdoor rijdt, zit fout. Die is niet van richting veranderd, en mocht zich helemaal niet in de busstrook begeven. Stilstaan als enige reden, volstaat dus niet om zich naar de busstrook te begeven, snap je?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door Gast »

Ok ik snap het! Heel erg bedankt...
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door jurgends »

Lees ik nu goed dat als ik bots mijn motor niet mag afzetten voor ik mijn driehoek geplaatst heb?
Dat kost toch geen enkele moeite of tijd?
Of gaat het hier over de motor van andere voertuigen afzetten?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door GRO »

Lees ik nu goed dat als ik bots mijn motor niet mag afzetten voor ik mijn driehoek geplaatst heb?
Die vragen beginnen altijd met:
"Je komt op de plaats waar een ongeval is gebeurd. Wat doe je eerst ..."
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door jurgends »

Dan nog is het vreemd dat ik blijkbaar eerst knipperlichten moet opzetten, dan de driehoek plaatsen om dan pas de motor af te zetten. Zeker omdat er geen gewonden zijn en de bestuurder dit zelf kan doen ...
Ik vermoed dat ik hier iets gemist heb... maakt ook niet uit eigenlijk het lijkt me alleen heel vreemd.
Vraagje
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2011, 22:34

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door Vraagje »

Bij de oefenvragen zat een vraag over het stilstaan op de busstrook en het antwoord was "je mag er stilstaan"
Dan stond bij de theorie dat de definitie van stilstaan betekent dat je maximum zo lang mag stilstaan als nodig is om iemand te laten in- of uitstappen of om te laden/lossen. Je mag er dus stilstaan om iemand af te zetten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door de rijprof »

stilstaan betekent: niet lager de tijd nemen dan nodig om personen te laten in- of uitstappen of om goederen te laden of te lossen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door bert.covens »

Vraagje schreef:Bij de oefenvragen zat een vraag over het stilstaan op de busstrook en het antwoord was "je mag er stilstaan"
Dan stond bij de theorie dat de definitie van stilstaan betekent dat je maximum zo lang mag stilstaan als nodig is om iemand te laten in- of uitstappen of om te laden/lossen. Je mag er dus stilstaan om iemand af te zetten.
Let wel. Zoals ik eerder al zei, iemand die daar iemand afzet, en vervolgens rechtdoor rijdt is strafbaar. Je mag je namelijk slechts in die bustrook begeven om van richting te veranderen. Louter het feit dat je daar iemand gaat afzetten, volstaat dus niet om zich in de busstrook te begeven.

Met een klein handigheidje is dat natuurlijk op te lossen. Je zet er iemand af, en verandert vervolgens aan het eerstvolgende kruispunt van richting.

Overigens is stilstaan niet noodzakelijk iets wat "rap" gebeurd is. Een touringcar met 60 gepensioneerden en hun bagage bvb, heeft al vlug aardig wat tijd nodig eer alle bagage ingeladen is, en alle reizigers opgestapt zijn. In tegenstelling tot een jonge gast, die kan bijvoorbeeld zich ergens slechts tien minuten opstellen, en toch parkeren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vraagje
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2011, 22:34

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door Vraagje »

wat bedoel je met "van richting veranderen". Dit staat nergens in de theorie. Bedoel je dan even langs de kant gaan om vervolgens de straat over te rijden en in tegengestelde richting verder te rijden?

Volgens de oefenvragen van "wegmarkeringen" mag je op de busstrook rijden als je aan het volgende kruispunt naar rechts moet en dan staat deze foto als voorbeeld:
Afbeelding

wat dan weer volgens mij niet mag aangezien ik nog nooit iemand op de busstrook aan de Dampoort in Gent heb zien rijden:
Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Enkele verwarrende zaken

Bericht door bert.covens »

Vraagje schreef:wat bedoel je met "van richting veranderen".


Rechts afslaan, links afslaan.

Nieuw is, dat dit voortaan enkel nog in de onmiddellijke nabijheid van dat kruispunt mag. 1 spijtige zaak, "in de onmiddellijke nabijheid" werd helaas nergens nader gespecifieerd. En is daardoor dus interpretatie-gevoelig....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie