na mijn 20uren rijopleiding

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
jjvk
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:42

na mijn 20uren rijopleiding

Bericht door jjvk »

Dag,
Eerst en vooral, hartelijke dank voor de simulatie computer examenvragen.
Ik ben dus namelijk geslaagd.
Ik start nu in augustus met mijn 20 uren doorgedreven rijopleiding en mijn vraag hieromtrenT is nu de volgende ;
- DUS: ik mag met mijn voorlopig rijbewijs, na die 20 uren rijopleiding in de rijschool, als medepassagier enkel iemand meenemen die minimum 24 jaar oud is en in het bezit is van zijn rijbewijs B ? Niet iemand anders?
En als deze dus aanwezig is mag ik dan nog iemand meenemen als medepassagier die geen rijbewijs bezit?

Hartelijk bedankt.

Ilse
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: na mijn 20uren rijopleiding

Bericht door de rijprof »

Neen, je mag alleen rijden of vergezeld zijn van een begeleidend persoon die minstens 24 jaar is en een rijbewijs heeft dat geldig is voor categorie B .
Het aantal jaren dat die begeleidend persoon een rijbewijs heeft, speelt geen rol.
Er mag bijkomend géén extra passagier mee, zoals dat met begeleider en VRB 36 maand wel mag.
KB 10 JULI 2006 schreef:De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen, minstens 18 jaar is en 20 uur praktisch rijonderricht heeft gevolgd in een rijschool heeft recht op een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat zonder begeleider te rijden.
Dit voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig.

Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 2 bij dit besluit.

De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.

Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar. Na het verstrijken van de geldigheidsduur, kan de kandidaat enkel nog aanspraak maken op het in artikel 3 bedoelde voorlopig rijbewijs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jjvk
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2011, 21:42

Re: na mijn 20uren rijopleiding

Bericht door jjvk »

Hartelijke dank voor de ( zeer ) snelle reactie.

Zeer duidelijk antwoord,
maar.. jammergenoeg kan mij ma dus in die tijd nooit mee. ( bezit geen rijbewijs )
Probeer dat nu maar eens in haar oortjes te fluisteren..

Vriendelijke groeten,

Ilse
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: na mijn 20uren rijopleiding

Bericht door bert.covens »

jjvk schreef:Probeer dat nu maar eens in haar oortjes te fluisteren..
Gewoonlijk is het eerder omgekeerd. En krijgen ma of pa dat niet in de oortjes van zoonlief/dochterlief ingefluisterd....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie