Mag dat wel?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
KingMaikel

Mag dat wel?

Bericht door KingMaikel »

Hallo,

Ik moest vandaag om 13u20, 11 juli '11, mijn praktijkexamen afleggen voor klasse B.

Volgend situatie speelt zich af:

Ik kom daar dus om 13 uur aan, ik ga met mijn begeleidend persoon in dit geval mijn zus. Zij heeft al 11 jaar haar rijbewijs.
Ik geef mijn papieren en mijn zus hare ook, in haar geval haar rijbewijs en identiteitskaart.
IK mocht mijn auto links van het examencentrum parken en buiten wacht.
5min... 10min... 20min...
Uiteindelijk na een half uur kwam er een meneer na buiten.
'Mevrouw Tanja' (Mijn zus dan), u mag hem niet begeleiden voor zijn praktisch examen. Omwille van u Nederlandse rijbewijs.

Natuurlijk heb ik mij kwaad gemaakt en zeg tegen die kerel. ''Wij wachten hier dus een half uur, betalen 35 euro voor mijn rijbewijs.
Kon de mevrouw dat niet onmiddellijk zeggen aan de bali?''

Natuurlijk had de meneer geen fatsoenlijke reden en mocht een nieuw afspraak maken.

Nu mijn vraag. Kun je zoiets make? Kon de mevrouw dat niet op voorhand zeggen?

Groetjes maikel,
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag dat wel?

Bericht door de rijprof »

De loketbediende verzamelt de documenten en het is de examinator die deze moet nakijken.
Vertragingen komen regelmatig voor.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Mag dat wel?

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:De loketbediende verzamelt de documenten en het is de examinator die deze moet nakijken.
Vertragingen komen regelmatig voor.
Dat is toch zever, die mevrouw heeft duidelijk gezien dat het een Nederlandse rijbewijs is. Ok, ik moest ook weten dat et niet mag. Maar daarvoor wordt ZIJ betaald. 36 euro weggegooid voor zo ne prul. Khad die kerel door de ruiten kunnen gooien.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag dat wel?

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Dat is toch zever
Neen, toch niet m'n beste.
Gast schreef:die mevrouw heeft duidelijk gezien dat het een Nederlandse rijbewijs is.
Ja, en?

Als zij het had opgemerkt, was de teleurstelling gewoon wat vroeger gekomen. Hoe dan ook, je praktijkexamen zou met deze begeleider niet zijn doorgegaan.
Gast schreef:Ok, ik moest ook weten dat et niet mag.


Voilà.
Gast schreef:Maar daarvoor wordt ZIJ betaald.


Neen, toch niet. Rijprof schreef het al. Zij verzamelt de documenten, en de examinator is degene die ze moet nakijken.
Gast schreef:36 euro weggegooid voor zo ne prul.


Euh, die 36 euro was je sowieso kwijt geweest. Die examinator is voor jou gereserveerd. Zijn/haar uurloon moet betaald worden.
Gast schreef:Khad die kerel door de ruiten kunnen gooien.
Ik kan begrijpen dat je in eerste instantie ferm ontgoocheld bent.

Maar laat 't nu eventjes rustig bezinken en probeer een beetje redelijk te zijn. Dat JIJ daar aankomt met een zus met een Nederlands rijbewijs, is niet de schuld van de examinator. Noch de schuld van de bediende. En hier op GRO kunnen we de klok helaas ook niet terugdraaien voor jou.

Zorg er de volgende keer dus simpelweg voor dat je met alles in orde bent vooraleer je naar 't praktijkexamen trekt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Mag dat wel?

Bericht door Gast »

Gast schreef:Euh, die 36 euro was je sowieso kwijt geweest. Die examinator is voor jou gereserveerd. Zijn/haar uurloon moet betaald worden.


Ja amaai, goeie verdienste dan. De volgende keer moest ik alleen nog maar 25 euro betalen. Maar dan nog, 2 minuten voor iets na te zien betaal ik 36 euro.

Gast schreef:Ik kan begrijpen dat je in eerste instantie ferm ontgoocheld bent.

Maar laat 't nu eventjes rustig bezinken en probeer een beetje redelijk te zijn. Dat JIJ daar aankomt met een zus met een Nederlands rijbewijs, is niet de schuld van de examinator. Noch de schuld van de bediende. En hier op GRO kunnen we de klok helaas ook niet terugdraaien voor jou.

Zorg er de volgende keer dus simpelweg voor dat je met alles in orde bent vooraleer je naar 't praktijkexamen trekt.

Jep, als ik slaag en ik heb mijn papieren in mijn handen, maak ik eens duidelijk wat voor een rotte examencentrum dat is.
Ik ben niet de enige die daar klachten neerlegt. (:
Die moeten ma ons standpunt ook eens begrijpen. ik moet daar godverdekke 4 uurkes voor gaan werken, hij doet daar 2 minuten over. Niet eens, als hem te goei had gekeken kon hij mij direct na huis sturen. I.p.v van een half uur vol me zenuwen te laten wachten.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag dat wel?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Dat is toch zever, die mevrouw heeft duidelijk gezien dat het een Nederlandse rijbewijs is. Ok, ik moest ook weten dat et niet mag.
Een Nederlands rijbewijs is geen probleem.
Een Belgisch rijbewijs hebben is immers geen voorwaarde om op te treden als begeleider.

De begeleider moet wel een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen, maw, hier officieel wonen.
Is dat het geval ?

Indien niet, had uw zus u bvb ook niet mogen leren rijden.

10 JULI 2006. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B.
Artikel 3
De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :

a) hij moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;

b) hij moet sedert ten minste 8 jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt. (...)
Plaats reactie