Inhalen traag voertuig.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
FoxieProxie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2011, 12:26

Inhalen traag voertuig.

Bericht door FoxieProxie »

Stel dat je op je praktijkexamen te maken krijgt met een voertuig dat 10 tot 20 km/u trager rijdt dan is toegestaan. Je bent momenteel op een baan aan het rijden waar je mag inhalen en de mogelijkheid hiertoe hebt en waar er verschillende zijstraten zijn om rechts in te slaan.

Wat moet je nu doen? Moet je dan de hele tijd achter dat voertuig blijven rijden omdat je niet weet wanneer de examinator zal zeggen om rechts af te slaan? Ook al zal deze je op tijd zeggen wanneer je moet afslaan, maar je weet natuurlijk nooit.

Als je er blijft achter rijden en de wagens achter je halen je allemaal in dan belemmer jezelf ook het verkeer toch?

Vragen aan de examinator of je nog tijd genoeg hebt om in te halen is waarschijnlijk ook geen optie?
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door GRO »

Je bent momenteel op een baan aan het rijden waar je mag inhalen en de mogelijkheid hiertoe hebt
Als de bestuurder die voor jou rijdt, merkelijk te traag rijdt, zodat bestuurders achter je jou en je voorligger beginnen in te halen, dan zou ik ook maar inhalen. Anders zal de examinator denken dat jij dat niet durft.

Maar als je kruispunten nadert waar je voorrang moet verlenen en waar de voorrang van rechts geldt, dan is inhalen uiteraard verboden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door bert.covens »

FoxieProxie schreef:Vragen aan de examinator of je nog tijd genoeg hebt om in te halen is waarschijnlijk ook geen optie?
Het is een examen, geen rijles. Dus dat is inderdaad geen optie.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
FoxieProxie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2011, 12:26

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door FoxieProxie »

Met de optie "het vragen aan de examinator" bedoel ik niet dat ik zal twijfelen aan de mogelijkheid om in te halen.

Ik zou het gewoon aan de examinator willen vragen of het nog wel de moeite is om in te halen. Als hij zegt dat ik twee straten verder moet afslaan dan blijf ik er achter hangen. Zwijgt hij echter een hele tijd, is het dan niet beter te vragen waar ik er af moet dan nog een hele tijd rechtdoor te blijven rijden en de boel belemmeren omdat je niet zeker weet wanneer je er af moet?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door Benny Stinkens »

Ik zou dit niet vragen aan een examinator.
Deze mensen zien dit al lang voor dat jij dat in de gaten hebt, en zullen er ook naar handelen.
bv: door je vroeger te melden waar je af moet.
Doet hij dit niet en je bent al begonnen met in te halen, zal hij zijn route wel even aanpassen.

m.a.w. laat de examinator zijn probleem maar zelf oplossen in dit geval, jij hebt andere dingen te doen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
FoxieProxie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2011, 12:26

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door FoxieProxie »

Ok, bedankt.
Moest ik in dergelijke situatie belanden dan ga ik gewoon inhalen als de examinator niets vermeld over de te volgen route.
Beatbouncer

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door Beatbouncer »

FoxieProxie schreef:Ok, bedankt.
Moest ik in dergelijke situatie belanden dan ga ik gewoon inhalen als de examinator niets vermeld over de te volgen route.
Wel aan de gepaste snelheid he ;) Niet inhalen tegen 80 of 90 waar je maar 70 mag bij wijze van spreken :p
red_avatar
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2011, 09:14

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door red_avatar »

Tijdens de rijlessen heb ik zo in een heel vervelende positie gezeten. Voor me rijdt een trage auto die 50 rijdt waar je 70 mag. Nu, als ik niet gehaast ben, zou ik daar achter rijden als er niet veel verkeer is en ik niet te ver meer moet, maar tijdens de rijles en het examen, wordt verwacht dat je die voorbijsteekt. Daarbij reed er vlak achter me een mercedes die al van ver kwam aanvlammen en meer dan 90 reed totdat hij achter me aanschoof. Ik begin voorbij te steken, ben juist zijn neus voorbij met mijn eigen neus ... en die vent kijkt naar me links en denkt misschien plots "oei ik rij zeker te traag want ze steken me voorbij!" EN BEGINT GAS TE GEVEN!

Plots rijdt die 70kmph waardoor ik natuurlijk hem niet meer kan voorbijsteken (gezien 70 het max is) en die Mercedes zit ook op het linkervak achter me aan het voorbijsteken zodat ik niet meer kan gas lossen en achter die oude vent weer kan gaan rijden (die Mercedes vertraagde niet vlug genoeg). Daarbij kwam dan nog eens een tegenligger af ...

Man, ik begon direct het warm te krijgen, gaf voluit gas op het laatste moment en stak die vent dan toch nog voorbij aan zeker 90-100 per uur. Die Mercedes was nog vlug achter die oude vent weer gaan aanschuiven. Zware overtreding maar wat kon ik anders doen? Die tegenligger op me in laten rijden? Die domme vent van de weg rijden? De instructeur zei dat ik kort op de rem had moeten gaan om de Mercedes duidelijk te maken dat ik weer wou aanschuiven maar dat HAD ik gedaan en dat hielp duidelijk niet. Als twee mensen die rond je rijden in overtreding gaan ... is het zo simpel niet meer.
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door Lieve »

Wat ik ervan denk: Je ging beter niet meer voorbij die auto: vertragen en terug achter die auto aansluiten (die mercedes zou dan samen met jou mee moeten vertragen, geen probleem)
groetjes, Lieve
red_avatar
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2011, 09:14

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door red_avatar »

Lieve schreef:Wat ik ervan denk: Je ging beter niet meer voorbij die auto: vertragen en terug achter die auto aansluiten (die mercedes zou dan samen met jou mee moeten vertragen, geen probleem)
Lees eens het laatste van die post ;) Dat deed ik maar die maakte geen plaats. Dat ging ook zo vlug hé - je hebt dan de luxe niet om te hopen dat hij toch op het laatste plaats maakt - dat deed hij trouwens niet toen ik remde.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door Inazuma »

red_avatar schreef: Ik begin voorbij te steken, ben juist zijn neus voorbij met mijn eigen neus ... en die vent kijkt naar me links en denkt misschien plots "oei ik rij zeker te traag want ze steken me voorbij!" EN BEGINT GAS TE GEVEN!
Typisch geval van verkeersagressie.
Niemand mag mij inhalen !
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Inhalen traag voertuig.

Bericht door wooter »

Ik ken ook nog zo een gevalletje... Twee rijstroken in elke richting, druk verkeer... Leerling-chauffeur beslist om op het linkervak te rijden om in te halen. Natuurlijk zegt de examinator vervolgens vrij laat dat de leerling bij de volgende kruising rechts moet afslaan. Laat genoeg om - moest leerling rechts aangehouden hebben - ook dezelfde problemen te hebben om links af te slaan...

Mijn advies in deze is om nooit een verkeersovertreding te maken. Als je dus niet veilig terug naar rechts kan, gewoon rechtdoor rijden. Een opdracht van de examinator negeren omdat het wettelijk niet mogelijk is, is nog altijd veiliger dan wel een overtreding plegen omdat de examinator het zegt.
Plaats reactie