Mag je wel rijden met zware astma ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
daargaatze
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2011, 19:14

Mag je wel rijden met zware astma ?

Bericht door daargaatze »

Hallo,

Ik ben nog aan't studeren om mijn rijbewijs B te behalen, maar ik heb zware astma. Dat betekent ik gebruik Symbicor Forte 's ochtends en 's avonds, 's ochtends ook Singulair en als ik veel last heb van mijn astma Duovent en Ventolin.
Ik heb al gelezen dat Duovent en Ventolin een ademtest kunnen beïnvloeden, maar ik vroeg me af als ik onverwachts een astma-aanval krijg (op de snelweg of waar dan ook) ik zou de controle over mijn stuur kwijt kunnen geraken (vermoed ik) en dit lijkt me zéér gevaarlijk :s .. Ik heb vooral last van astma door uitlaat van auto's :s :s en sigaretten, ook als het een tijdje lang regent of een tijdje niet heeft geregent (dus vrij regelmatig) maar dankzij mijn puffers kan ik het wel onder controle houden (die puffers die dus de ademtest beïnvloeden :/). Moest ik een ademtest doen, ik zou het zeker NIET weigeren maar er wel voor zorgen dat ik een medisch bewijs heb dat ik kan aantonen dat Duovent en Ventolin de ademtest kan beïnvloeden.

Maar nu effeh niet denken aan die ademtest, maar in het algemeen.. Een astma-aanval krijgen tijdens het rijden daar heb ik toch wel erg veel schrik voor.. Het moet maar eens gebeuren.. :shock: :s :s :s Wat dan? Kan ik het beter dan laten? :(
Toch wil ik écht het rijbewijs behalen, anders denk ik er later spijt van te krijgen..

Is er iemand hier die al afgekeurd werd door astma? Ik zou dit liefst NU al willen weten zodat ik weet of ik wel zou verder studeren of niet.. anders is het allemaal tevergeefs... hopelijk niet! :roll:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Mag je wel rijden met zware astma ?

Bericht door Benny Stinkens »

Het beste advies wat ik je kan geven is:
Praat er eens over met je huisarts :idea:
Ik ga er van uit dat hij/zij perfect weet (of kan na gaan) of jou probleem wel een probleem is.
Moest ik een ademtest doen, ik zou het zeker NIET weigeren maar er wel voor zorgen dat ik een medisch bewijs heb dat ik kan aantonen dat Duovent en Ventolin de ademtest kan beïnvloeden.
Ik neem hoe dan ook aan dat je dit bewijs bij een dokter gaat halen, dus ben je al daar en kan je rustig met hem overleggen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
daargaatze
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2011, 19:14

Re: Mag je wel rijden met zware astma ?

Bericht door daargaatze »

Owkeej, kzal eens een klapje hierover doen met mijn huisarts volgende keer als ik die nog eens moet bezoeken. bedankt.
Plaats reactie