[Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tavrinlol
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2011, 14:49

[Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Tavrinlol »

Hallo,

Graag zou ik wat verduidelijking hebben over het volgende:
WEGMARKERINGEN
OVERLANGSE MARKERINGEN DIE RIJSTROKEN AANDUIDEN


Wanneer een DOORLOPENDE en een ONDERBROKEN WITTE STREEP naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.

De bestuurder die deze strepen overschreden heeft om in te halen, mag daarna de witte doorlopende streep opnieuw overschrijden om zijn normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Toen ik de oefenvragen kreeg, was de volgende vraag erbij:
Afbeelding
Mag de bestuurder van de blauwe auto op die plaats de bruine auto links inhalen?

(JA of NEEN)
Ik antwoordde 'neen', omdat de blauw auto enkel rekening dient te houden met de witte doorlopende streep (= zijn kant) toch? Maar blijkbaar was dit fout:
Fout
Juist = JA
De bestuurder moet enkel rekening houden met de onderbroken witte streep.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Wouter »

Ik denk dat op de foto een rijbaan te zien is, met 1 rijstrook in elke richting, en da de blauwe auto zogezegd al aan zijn inhaalmanoeuvre begonnen is. Hij mocht dit, want hij reed dus eerst aan de kant van de onderbroken streep.
En terugkeren naar rechts mag hij wel, ondanks de volle lijn:
De bestuurder die deze strepen overschreden heeft om in te halen, mag daarna de witte doorlopende streep opnieuw overschrijden om zijn normale plaats op de rijbaan te hernemen.

Een andere mogelijkheid: we zien een rijbaan met 2 rijstroken in DEZELFDE richting. In dat geval mag de blauwe auto NIET naar rechts rijden, hij heeft tenslotte de witte doorlopende lijn niet eerst overschreden om in te halen, dus hij valt niet onder de regel van hierboven.
MAAR: dit wil niet zeggen dat hij niet mag inhalen. Inhalen slaat enkel op het voorbij rijden. Als de blauwe auto sneller rijdt dan de bruine, mag hij die rustig voorbij rijden, mag hij hem rustig inhalen. Hij mag in dit geval enkel niet naar de rechter rijstrook gaan na het inhalen.

Wow, ik vind me zelf best verwarrend nu, maar is het een beetje duidelijk wat ik bedoel?

EDIT: een voorbeeld van het tweede geval: een oprit ziet er zo soms wel eens uit: De auto die moet gaan invoegen (dat zou hier dus de bruine auto zijn) die heeft een onderbroken streep, terwijl de auto die zich al op de "hoofdbaan" bevindt (hier zou dat de blauwe auto zijn) een volle lijn heeft. Hier mag de blauwe auto dus niet naar rechts rijden, de invoegstrook op. Maar niets belet hem de bruine auto voorbij te steken.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Gast »

Ja ik snap het, bedankt voor je uitleg!

Ik was een beetje in de war met de uitleg
De bestuurder moet enkel rekening houden met de onderbroken witte streep.
.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Wouter »

Gast schreef:Ik was een beetje in de war met de uitleg
De bestuurder moet enkel rekening houden met de onderbroken witte streep.
Ah kijk, die uitleg had ik zelfs over het hoofd gezien. Dan wordt met de foto inderdaad bedoeld wat ik in mijn eerste geval beschreef.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door bert.covens »

Oorspronkelijk bevond de blauwe auto zich achter die bruine auto. En had hij dus de onderbroken markering het dichtste bij. Inmiddels is hij bezig aan zijn inhaalbeweging, en heeft hij de dubbele wegmarkering reeds naar links overschreden. (Dat moet je er dus eventjes bij denken).

Om nu je vraag te beantwoorden.

Je houdt zoals je zegt, enkel rekening met de wegmarkering die zich het dichtste bij bevindt. Oorspronkelijk reed de blauwe auto achter de bruine. Dus hoefde hij enkel maar rekening te houden met de onderbroken wegmarkering. :arrow: Inhalen is (was) dus toegelaten.

Bovendien, omdat hij ze overschreden heeft om in te halen, mag hij ze ook weer naar rechts overschrijden éénmaal de inhaalbeweging beëindigd is. Dus ook al zit dan de doorlopende markering op dat moment het dichtste bij, toch mag hij die dubbele markering weer naar rechts overschrijden om zijn normale plaats rechts opnieuw in te nemen.

Meer zelfs, hij MOET zodra hij kan, weer naar rechts. (Behoudens de voorziene uitzonderingsgevallen).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Gast »

Bedankt voor de uitleg :D. Maar Bert, hoe kan je weten dat de 2 rijstroken in dezelfde richting gaan?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Wouter »

Gast schreef:hoe kan je weten dat de 2 rijstroken in dezelfde richting gaan?
Dat moet zelfs niet. Inhalen mag ook op de strook van de tegenliggers.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

Bericht door Benny Stinkens »

Ondertussen heeft GRO de foto aangepast 8)
Laten we hopen dat dit dus duidelijker is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elk

Bericht door jurgends »

Een sterk gerelateerde vraag:
Als je van Gent naar de Kennytunnel rijdt dan is er een heel stuk dat er een doorlopende + stippellijn is tussen het meest linkse vak en het net niet meest linkse vak (stippellijn aan de kant van het middenvak). Je zou denken dat het betekent: eens je op die linkse strook gaat rijden, mag je er niet meer af (tot die vaste lijn weer verdwijnt). Maar de werkelijkheid is toch dat je er enkel mag gaan rijden om in te halen (tenzij verkeersdichtheid het rechtvaardigt ... maar dan nog ben je op die strook ooit beginnen in halen) en je dus niet alleen mag maar ook moet zo snel mogelijk terug naar rechts gaan?

Hier bvb:
http://maps.google.be/maps?q=e17&hl=nl& ... 7&t=h&z=19" target="_blank

Als die redenering klopt zie ik ook het nut van die vaste lijn niet in (anders eigenlijk ook niet).
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elk

Bericht door jurgends »

Ok ik denk dat mijn vraag hier al beantwoord is:
viewtopic.php?f=2&t=12456" target="_blank
Tussen de linker- en rechterrijstrook zie je (ter hoogte van op- en afritten) ook af en toe zo'n dubbele markering. Welk nut heeft deze markering dan? Aangezien je toch links rijdt om in te halen...
Ik heb dat ook al gezien, oa op de E313. Ik vermoed dat men daar het invoegen op de autosnelweg wat wil vergemakkelijken door bestuurders die zich daar bevinden, links te laten houden.

Maar aangezien men idd weer terug naar rechts mag na een inhaalbeweging, ontgaat mij het nut ook een beetje.
Diegene die beslist heeft ze daar te laten aanbrengen, kent de wegcode niet bijster goed of probeert in te spelen op het gebrek aan kennis van de wegcode bij de modale weggebruiker.
Je mag nog steeds beginnen inhalen en weer terug naar rechts gaan daar.
Je mag dus kort voor de afritten nog beginnen inhalen, je mag na het inhalen terug naar rechts gaan voor je aan de eigenlijke uitrit komt, en dan uitvoegen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elk

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef:Een sterk gerelateerde vraag:
Als je van Gent naar de Kennytunnel rijdt dan is er een heel stuk dat er een doorlopende + stippellijn is tussen het meest linkse vak en het net niet meest linkse vak (stippellijn aan de kant van het middenvak). Je zou denken dat het betekent: eens je op die linkse strook gaat rijden, mag je er niet meer af (tot die vaste lijn weer verdwijnt). Maar de werkelijkheid is toch dat je er enkel mag gaan rijden om in te halen (tenzij verkeersdichtheid het rechtvaardigt ... maar dan nog ben je op die strook ooit beginnen in halen) en je dus niet alleen mag maar ook moet zo snel mogelijk terug naar rechts gaan?

Hier bvb:
http://maps.google.be/maps?q=e17&hl=nl& ... 7&t=h&z=19" target="_blank

Als die redenering klopt zie ik ook het nut van die vaste lijn niet in (anders eigenlijk ook niet).

Neen, hier gaat 't om een compleet andere situatie. De rijstrook die links ligt van die dubbele markering, is bedoeld voor de afslag naar de E34/N49 richting Knokke. Boven die rijstrook hangt het verkeersbord F15 (op de E313 thv de afritten, is dat niet het geval). Dat maakt, dat er voor de wegcode van inhalen géén sprake is.

Artikel 16. Inhalen

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Afbeelding verkeersbord F15.

Afbeelding verkeersbord F13.

Samengevat. Wie die dubbele markering overschrijdt, doet een beweging waarvan de wegcode stelt dat er van inhalen géén sprake is. En enkel wie de markering overschreden heeft om in te halen, mag ze weer naar rechts overschrijden om zijn normale plek rechts weer in te nemen. Men haalt echter niet in (hoe gek dat ook moge klinken). Dus mag men ook niet meer naar rechts terug over die dubbele markering.

Overigens geen probleem daar. Ongeveer ter hoogte van de verkeerswisselaar gaat de dubbele markering weer over in een enkelvoudige onderbroken markering. Vanaf daar mag je dus weer van rijstrook wisselen naar rechts, om alsnog richting Kennedytunnel te rijden.

Tot slot nog dit. Wat die dubbele markering op de E313 thv de afritten ligt te doen, weze mij ook een raadsel. Wie ze daar overschrijdt om in te halen, mag ze gewoon meteen weer naar rechts overschrijden. Die hoeft daartoe dus niet te wachten tot even voorbij de afrit, waar het weer overgaat in een enkelvoudige onderbroken markering.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elk

Bericht door jurgends »

Als die borden daar hangen is dat idd een heel andere situatie, maar ik dacht dat die er pas op het einde waren. Zal nog is goed moeten kijken als ik daar nog eens kom :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elk

Bericht door bert.covens »

jurgends schreef:Als die borden daar hangen is dat idd een heel andere situatie, maar ik dacht dat die er pas op het einde waren. Zal nog is goed moeten kijken als ik daar nog eens kom :)

Ze hangen er al vanaf waar die afslagstrook begint. Da's vlak voorbij de grote parking met tankstation in Melsele.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: [Vraag]Witte doorlopende en onderbroken streep naast elk

Bericht door jurgends »

Ben er nog eens gepasseerd en de borden begonnen idd voor deze strook.
Het bord op zich vind ik wel niet erg duidelijk, in het begin is het nog 1 groot bord voor beide richtingen en het lijkt wel alsof er daar drie richtingen op staan. Maar dat is een andere zaak...
Plaats reactie