L-20u praktijkles

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
andrei

L-20u praktijkles

Bericht door andrei »

Hey , ik heb een maand gelede 20u praktijkles gevolgd. Ik mag nu alleen de baan op met een L op de achteruit , mijn vraag is wat er gebeurt als de politie mij betrapt zonder te rijde met zo'n L , want ik rijd met de auto van men vader en vergeet soms wel is de L op de achteruit te plaatsen

alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: L-20u praktijkles

Bericht door Inazuma »

andrei schreef:Hey , ik heb een maand gelede 20u praktijkles gevolgd. Ik mag nu alleen de baan op met een L op de achteruit , mijn vraag is wat er gebeurt als de politie mij betrapt zonder te rijde met zo'n L , want ik rijd met de auto van men vader en vergeet soms wel is de L op de achteruit te plaatsen
Laat de L gewoon hangen.
Je vader mag er probleemloos mee rondrijden.

Als jij echter zonder L rijdt, overtreedt je de voorwaarden van de scholing.
Mogelijk verleent het parket je nog een minnelijke schikking, maar in combinatie met andere overtreding(en) loop je veel kans gedagvaard te worden.
De mogelijke straffen - voor de politierechtbank - daarvoor zijn als volgt :

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Het boetebedrag moet je nog vermenigvuldigen met 5,5 (de opdeciemen) dat wordt dus mogelijk 275 tot 2750 euro.
Gezien het minimumbedrag van de boete komt er bij veroordeling ook nog een verplichte bijdrage van 137,5 euro bij voor het zgn. slachtofferfonds.
Komt ook op je strafblad.
Plaats reactie