Fietser inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Mattias V H

Fietser inhalen

Bericht door Mattias V H »

Hallo

Ik heb een kort vraagje over het inhalen van een fietser.

Moet je als er een fietser op de baan rijdt en je wilt deze voorbij steken, je pinker aanzetten of niet?
M.a.w. geldt hier dezelfde regel als het inhalen van een voertuig: Linker pinker aanzetten, voorbijsteken, rechter pinker aanzetten en terug invoegen?
Ik zie het anders nooit iemand doen als ik rij dus...

Alvast bedankt

Mattias Van Hemeldonck
Mattias V H

Re: Fietser inhalen

Bericht door Mattias V H »

sorry ik heb het al gevonden :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Fietser inhalen

Bericht door bert.covens »

Even voor alle duidelijkheid:
Mattias V H schreef:Moet je als er een fietser op de baan rijdt en je wilt deze voorbij steken, je pinker aanzetten of niet?
Ja. Je doet een zijdelingse verplaatsing, pinken dus.

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.


Mattias V H schreef: M.a.w. geldt hier dezelfde regel als het inhalen van een voertuig: Linker pinker aanzetten, voorbijsteken, rechter pinker aanzetten en terug invoegen?
Niet vergeten dat je je pinker terug moet afzetten van zodra de zijdelingse verplaatsing gebeurd is.

1) Tijdens het voorbijsteken zelf, (dus eenmaal je zijdelingse verplaatsing naar links gebeurd is), je pinker weer uitschakelen.

2) En ook na de inhaalbeweging, vooraleer je weer naar rechts gaat, richting aangeven naar rechts. En eenmaal je weer je normale plaats rechts op de rijbaan terug ingenomen hebt, je pinker naar rechts weer uitschakelen.
Mattias V H schreef: Ik zie het anders nooit iemand doen als ik rij dus...
Klopt, maar da's helaas een slechte referentie in dit landje....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Fietser inhalen

Bericht door de rijprof »

Inhalen = pinken
Zijdelingse verplaatsing = pinken

Je hebt al minstens 2 redenen om te pinken.
Ik zie het anders nooit iemand doen als ik rij dus...
Sommigen worden na een tijdje een beetje lui :cry:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie