Pagina 1 van 1

30 km/u op verhoogde inrichting

Geplaatst: 02 mar 2011, 15:43
door Liekeuh
Beste,

Volgende week dinsdag doe ik mijn praktijkexamen voor de wagen. Maar ik zit met een vraag, en het antwoord op die vraag is moeilijk te vinden aangezien iedereen en alles elkaar tegenspreekt.

Het gaat over het feit dat je dertig per uur moet rijden op een verhoogde inrichting wanneer deze:
- zich binnen een zone 30 bevindt
- op een kruispunt vooraf gegaan door een bord A14 (rood let-op bord met een heuvel op)
- altijd wanneer ze is aangekondigd door een bord A14 en er aan de heuvel een bord F87 staat (blauw bord met een heuvel op)

Als ik deze regel lees dan neem ik aan dat ik geen 30 km/u moet rijden wanneer de verhoogde inrichting niet voorafgegaan is door A14, maar dat er wel F87 staat.
Ik moet er ook geen 30 km/u op rijden wanneer er een let-op bord staat met een uitroepteken.

Ik hoop op een antwoord,

Liekeuh

Mod Benny: Verplaatst.
Reden: Wegcode is wel duidelijk.

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Geplaatst: 02 mar 2011, 19:06
door Wouter
wanneer er een A51* staat moet je inderdaad geen 30 rijden.
Afbeelding A51

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Geplaatst: 02 mar 2011, 21:23
door de rijprof
Probeer goed in te schatten of je in dit geval wel 30 km/u kunt rijden zonder je auto te beschadigen. Soms zijn die verhogingen heel zacht en soms vrij steil.
Indien 30 km/u niet verplicht is, moet je toch goed uitkijken.

Afbeelding
Afbeelding
Dit bestaat ook.
1 bord met een onderbord (over een lengte van...)
Je ziet slecht 1 x een bord en voor de rest, volgende verhoogde inrichtingen, zie niets van borden meer maar de beperkingen op de verhoogde inrichtingen blijven gelden

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Geplaatst: 03 mar 2011, 08:21
door bert.covens
Liekeuh schreef:Als ik deze regel lees dan neem ik aan dat ik geen 30 km/u moet rijden wanneer de verhoogde inrichting niet voorafgegaan is door A14, maar dat er wel F87 staat.
Ik moet er ook geen 30 km/u op rijden wanneer er een let-op bord staat met een uitroepteken.
Tenzij dit zich zou voordoen in een zone 30! Want dan hoeft die verhoogde inrichting helemaal niet te worden aangekondigd, en toch gelden de regels er die je al omschreef:

- de verhoogde inrichting dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat je er over rijdt tegen max 30 km/u
- verbod links in te halen (dus zelfs geen fietser) :arrow: rechts inhalen (wanneer de beide voorwaarden daartoe voldaan zijn), is wél toegelaten
- verbod om stil te staan en verbod om te parkeren

En verder:


Afbeelding

Dit is het gevarenbordje waarvoor de wegcode nog geen specifiek symbool voorzien heeft. Wanneer men dit verkeersbord gebruikt, hoort er eigenlijk een onderbord bij te staan om de aard van het gevaar aan te duiden.

Wanneer je dus louter dit bordje ziet, is het eigenlijk nogal zinloos geplaatst:

1) Men waarschuwt voor een gevaar. Alleen hebben weggebruikers die de streek niet kennen, het raden naar "welk gevaar".
2) Om te waarschuwen voor een verhoogde inrichting, bestaat er al een gevarenbordje, namelijk:

Afbeelding

3) De verhoogde inrichting is (behoudens de gevallen die we eerder omschreven) niet correct gesignaleerd. Daardoor vervallen ook de 3 specifieke regels die daar gelden.

Re: 30 km/u op verhoogde inrichting

Geplaatst: 04 mar 2011, 11:51
door Inazuma
de rijprof schreef:Probeer goed in te schatten of je in dit geval wel 30 km/u kunt rijden zonder je auto te beschadigen. Soms zijn die verhogingen heel zacht en soms vrij steil.
Indien 30 km/u niet verplicht is, moet je toch goed uitkijken.
Verhoogde inrichtingen die niet aan de normen voldoen en te heftig zijn, moesten al 8,5 jaar geleden verwijderd zijn.



9 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.

Artikel 8

De verhoogde inrichtingen waarbij de hoogte groter is of de lengte van de inrichting of van haar op- of afrit kleiner is dan deze, met inbegrip van de toegestane toleranties, voorzien in de bijlagen tot dit besluit, moeten uiterlijk op 1 november 2002 aangepast of verwijderd zijn. Gedurende die periode worden ze gesignaleerd door het verkeersbord A51, aangevuld met een onderbord met een gepaste vermelding.