Raad nodig

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kenneth

Raad nodig

Bericht door Kenneth »

Hoi, ik deed vandaag een eerste poging voor een rijexamen type B. Ik haalde het niet, wat inderdaad te begrijpen valt.

Ik weet dat ik toch fout was, maar ik denk niet dat de examinatrice de situatie nuchter bekeek. Dit is geen verwijt ofzo van "slechte persoon", dit of dat, zoals hier zo vaak te lezen valt. Maar ik stel me nu de volgende vragen bij volgende opmerkingen die ik kreeg :

2.plaats op de openbare weg : slecht
2.10 Te veel rechts

5. richtingsverandering : onvoldoende
5.1 zich vergewissen Bord F50BIS

6. voorrang : slecht
6.6 borden B 17 (M9-10)

OPMERKINGEN PE:
Verkeersgevaarlijk rijden
Tussenkomst van examinator

Ik weet dat ik toch fout was, maar ik denk niet dat de examinatrice de situatie nuchter bekeek. Dit is geen verwijt ofzo van "slechte persoon", dit of dat, zoals hier zo vaak te lezen valt. Maar ik stel me nu de volgende vragen bij volgende opmerkingen die ik kreeg :

1. Ik geef deze fout toe, ik reed wat dicht aan de rechterkant, maar ik ben niet het assertieve type om andere mensen te dwingen uit te wijken. Ook al doe ik het wel wat gedwongen, op een bepaald stukje liet ik spijtig genoeg m'n zelfvertrouwen wat zakken --> reed dicht bij geparkeerde wagens, niet op een fietspad ofzo. Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn als plots iemand een deur openzwaaid (wat ook niet mag), maar volgens mij is dat geen hoofdreden om te zakken! --> ervaring is hier gewenst, maar dat krijg je toch enkel door alleen te rijden?

2. Hierbij weet ik niet wat ik fout deed. Voor elke bocht keek ik eerst in achteruitkijkspiegel, zijspiegel en vervolgens over rechterschouder (analoog links). Ook bij het verlaten van een rotonde. Ik nam inderdaad een bocht wat snel, maar ook daar was ik me wel bewust van het verkeer. Is dit dus een standaardopmerking?

3. Deze fout is er eentje waar ik wel besef van had op het moment zelf, maar ik durfde me niet uit te drukken...Ik moest inderdaad voorrang verlenen en deed dit ook, maar achter de rij wagens die voorbijgereden was stuurde een chauffeur zich een beetje naar rechts, ontstak richtingaanwijzer en deed een of ander teken, dat ik interpreteerde als "ik moet niet rechtdoor hoor!". Tot m'n eigen spijt reed ik dan toch verder, kreeg de opmerking maar blijkbaar had de examinatrice niet gezien dat die chauffeur een manoeuvre wilde uitvoeren, of moet je ook voorrang in deze situatie ? (lijkt me vreemd) Dit was overigens de enige gelegenheid waarbij ik een verkeerde voorrangsregel hanteerde (eentje kan genoeg zijn, weet ik).

Wat raden jullie mij aan ? Zo snel mogelijk een nieuwe afspraak maken of eerst nog een paar maand proberen te oefenen? Terug rijden met een wagen van de rijschool of niet? Mijn huidige werkgever verlangt wel een rijbewijs van mij, maar ik denk dat m'n geleverde inspanningen aantonen dat ik er wel degelijk mee bezig ben...
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

(oops, sorry dit staat waarschijnlijk op verkeerde plaats...kan een mod dit aub verplaatsen naar het forum voor praktijkexamens?)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Raad nodig

Bericht door bert.covens »

Kenneth schreef: 2.plaats op de openbare weg : slecht
2.10 Te veel rechts
Zoals je zelf al aangaf, dat was wellicht waar je te dicht bij geparkeerde auto's hebt gereden.
Kenneth schreef: ervaring is hier gewenst, maar dat krijg je toch enkel door alleen te rijden?
Idd. Door tijdens je stage veelvuldig op een juiste manier te oefenen. Ik heb de indruk dat er aan je manier van oefenen nog 1 en ander schort.
Kenneth schreef: 5. richtingsverandering : onvoldoende
5.1 zich vergewissen Bord F50BIS
Afbeelding

Bij het afslaan niet goed gekeken naar bvb een fietser die rechtdoor reed.
Kenneth schreef: 6. voorrang : slecht
6.6 borden B 17 (M9-10)
Afbeelding B17 voorrang van rechts

Afbeelding onderbord M9

Afbeelding onderbord M10

Als het beoordeeld werd als "slecht", dan dreigde er wellicht ernstig gevaar voor een ongeval. In feite is 1x "slecht" al genoeg om gebuisd te zijn.
Kenneth schreef: OPMERKINGEN PE:
Verkeersgevaarlijk rijden
Tussenkomst van examinator
Elke tussenkomst van de examinator of van je begeleider (instructeur) betekent automatisch dat je gebuisd bent. De term "verkeersgevaarlijk rijden", zegt (helaas) genoeg.
Kenneth schreef: Wat raden jullie mij aan ?
Nog erg veel te oefenen. Er is nog werk aan de winkel.
Kenneth schreef: Zo snel mogelijk een nieuwe afspraak maken of eerst nog een paar maand proberen te oefenen?
Met zulk een resultaat, zou ik niet rap-rap opnieuw examen proberen te doen. Dat heeft geen zin, en resulteert wellicht in een nieuwe teleurstelling. En een tweede mislukking betekent verplicht 6u rijles volgen in een erkende rijschool.
Kenneth schreef: Terug rijden met een wagen van de rijschool of niet?
Probeer nog wat info op te steken van je instructeur.
Kenneth schreef: Mijn huidige werkgever verlangt wel een rijbewijs van mij
Ergens begrijpelijk...
Kenneth schreef: maar ik denk dat m'n geleverde inspanningen aantonen dat ik er wel degelijk mee bezig ben...
Maar helaas duidelijk op de verkeerde manier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

Bedankt voor de snelle reactie, maar even verduidelijken en wat me wel dwars zit:

Volgens de instructeur van de rijschool was er helemaal geen gevaar voor een ongeval, zelfs al "nam" ik voorrang...Daarom vind ik het best vreemd dat ze het vermeld (maar die persoon is ook niet aan z'n proefstuk toe dus het zal wel ergens kloppen).

Ik weet eigenlijk niet echt meer wat doen. Ik kan niet veel oefenen , omdat m'n vader zelf ook de wagen nodig heeft. Daarbij kan ik niet zelf de baan op zonder begeleider en ik snap ook wel dat het op die arme man's zenuwen gaat werken. De rijinstructeur waar ik het over had zei ook dat lessen bij de rijschool volgens hem niets meer opleveren en dat het meer aan ervaring zal liggen...

Ik hoor in m'n vriendenkring steeds 2 kanten spreken : doe het liever zo snel mogelijk overnieuw en laat je niet terug vangen aan die voorrang en idd het "ga eerst wat langer oefenen". Maar over dit laatste zit ik dus te piekeren, hoe kan ik "meer" oefenen zonder m'n vader teveel lastig te vallen?

En nog iets wat ik nu nog niet echt snap, hoe oefen je op het meer "midden" rijden? Klinkt mss heel dom maar ik heb er blijkbaar toch last mee !
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Raad nodig

Bericht door de rijprof »

Voor jou lijken dit kleine fouten maar in werkelijkheid ben je nog niet klaar voor een volwaardig rijbewijs.
Er zijn nog teveel fouten om nu snel-snel opnieuw examen af te leggen.
De volgende keer maak je misschien weer andere fouten...
Tracht zelfkritischer te zijn. Leg de lat voor jezelf heel hoog.
M.a.w. oefen nog veel tot je een stevige basis hebt. Oefen vooral op inzicht in het verkeer.
Tips vind je op http://www.derijprof.be" target="_blank

Jouw instructeur geeft het ook aan dat je vooral ervaring (inzicht) moet opdoen.
En nog iets wat ik nu nog niet echt snap, hoe oefen je op het meer "midden" rijden? Klinkt mss heel dom maar ik heb er blijkbaar toch last mee !
Door met een begeleider of instructeur te oefenen die je op je fouten wijst en tips geeft.
ps: in het 'midden' moet je nu ook weer niet gaan rijden want dan word je misschien gebuisd wegens te links rijden...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

Ik heb zelf nooit bedoeld om deze als "kleine" fouten aan te geven en ben ook de eerste om ze toe te geven na afloop, maar zo vertelde m'n instructeur het toch op de terugweg :"Zo erg vond ik dat allemaal nu ook weer niet, ze overdreven weer". Ik weet dat het fouten zijn die ik niet meer mag maken (en doorgaans betrap ik mezelf er niet op), geen twijfel over! Het heeft echter geen zin om erover in discussie te treden, gedane zaken nemen geen keer...


Wat je vertelde over een begeleider die op correcte wijze lesgeeft klopt volgens mij wel. Maar ik kan het financieel ook niet aan om nog extra uren rijles te kopen...(Letterlijke quote van de rijschoolinstructeur "Ik denk niet dat je extra rijles nodig hebt, zolang je maar elke gelegenheid in die wagen stapt). Ik ben er volledig mee akkoord over de ervaringsissues enzo, maar hoe pakken de meeste dit aan? Of zelfs de jonge bestuurders die het moeten stellen zonder hulp van hun vader/moeder? Lastige vragen...

Meer concreet en meer voor m'n eigen gedachtengang onder het rijden, ik mag toch niet proberen de tegenligger te "dwingen" om op te schuiven zodat ik meer naar het midden toe kan rijden? Of is het net wel de bedoeling wat assertiever er tegenover te staan, met het motto "jij moet ook plaats ruimen, net zoal ik doe". Heb de precieze uitleg nooit gekregen, behalve "probeer wat meer afstand te houden"

En hahaha, inderdaad niet helemaal links :p nogal vanzelfsprekend.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Raad nodig

Bericht door de rijprof »

"Zo erg vond ik dat allemaal nu ook weer niet, ze overdreven weer".
Maar toch nog niet goed genoeg. Eerder troostende woorden, denk ik.
Maar ik kan het financieel ook niet aan om nog extra uren rijles te kopen.
Met (een) kritische begeleider(s) kun je ook gericht oefenen. En je hebt werk, meen ik verstaan te hebben.
ik mag toch niet proberen de tegenligger te "dwingen" om op te schuiven zodat ik meer naar het midden toe kan rijden?
Maar je laat wel toe dat de tegenligger (heel ervaren) jou (minder ervaren) aan de kant dwingt. Je moet je plaats durven opeisen (als je voorrang hebt en als er genoeg ruimte is).
Door teveel op voorhand in de goot (of rakelings naast geparkeerde auto's) te gaan rijden, nodig je de tegenliggers uit om nog sneller te rijden en jij komt daardoor helemaal in het nauw. Je door te rechts te rijden geeft de tegenligger de indruk dat er genoeg ruimte is, gaat versnellen en jij hebt geen uitwijkmogelijkheid meer. (ervaring?)
Geef je rechtermarge niet te vlug cadeau.
Wanneer het smal wordt vertraag je sterk en als het heel smal wordt stop je.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Raad nodig

Bericht door Wouter »

Kenneth schreef:2. Hierbij weet ik niet wat ik fout deed. Voor elke bocht keek ik eerst in achteruitkijkspiegel, zijspiegel en vervolgens over rechterschouder (analoog links).
Een vaak voorkomende fout (spijtig genoeg zelfs bij mensen die hun rijbewijs al lang hebben) is dat wanneer ze kijken (als ze al kijken...) niet echt zien. Het kan heel gemakkelijk een vaste gewoonte worden om spiegel, spiegel, pinken, schouder, enzovoorts te doen, maar om bij dat kijken ook echt te zíen wat er zich allemaal afspeelt, dat vergeten de meesten.
Je zou eigenlijk, wanneer je in je kijkt, álles moeten gezien hebben. Eigenlijk zou je nadat je gekeken hebt, in staat moeten zijn om op een volledig wit blad, nu uit je geheugen heel de situatie na te tekenen. Liefst tot in de details, dan heb je echt góed gekeken.

In het begin best wel moeilijk, aangezien je eigenlijk ook niet de mogelijkheid hebt om echt lang te kijken, want dan mis je aan de voorkant weer een hoop van wat er gebeurt. Je moet dus leren om op heel korte tijd, heel veel informatie te zien, te verwerken, en erop te reageren. En dat vraagt: ervaring.

Jammer dat je niet echt simpel de mogelijkheid hebt om te oefenen, maar het is echt geen betere oplossing om je gewoon je rijbewijs mee te geven en dan te zeggen "ja, die ervaring komt wel, binnenkort kan je het wel". Want in die tussentijd zou je wel eens héle gevaarlijke toeren kunnen uithalen; en dan zit er niemand naast om dat op tijd te zien...
Ik heb zelf héél veel kilometers gedaan "met mijn L". Als papa en mama ergens naartoe gingen, en ik had niet per se iets te doen: ipv thuis achter mijn pc (of whatever) te hangen: ik reed hen, en dan bleef ik met mn laptop wel in de auto :D
Of mee gaan winkelen, of mijn zus ergens naartoe brengen,... Gewoon, ipv je vader dat alleen te laten doen: jij chauffeurt.
Zo kom je snel aan heel wat ervaring hoor...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

Dat probeer ik, maar (zonder afbraak te doen van de capaciteiten van m'n vader), denk ik niet dat dat veel helpt. Hij doet veel te beschermend, wat ik wel snap, het is immers zijn wagen.

Bijvoorbeeld :

Verkeerslichten stuk, geen borden --> voorrang van rechts hanteren. Ik rij een stukje vooruit zodat ik kan zien of er tegenliggers aankomen --> reflex van vader = aan het venster plakken om zelf te kijken. Zo kan ik niets zien en moet ik vertrouwen dat er inderdaad niemand komt aangereden ! (Hem vragen achteruit te zitten heeft geen zin, hij bleef gewoon kijken)

Ik weet dus echt niet hoe ik het moet aanpakken, alleen m'n moeder zou kunnen meerijden, maar die rijdt zelf al bijna 10 jaar niet meer in auto...Lijkt me ook niet de beste oplossing dan...Erover praten met vader vandaag :)

Ik heb wel besloten me op te trekken aan wat de instructeur zei na afloop. "Je kan rijden, nu moet je nog meer verkeersgericht rijden! En maak jezelf wat meer ontspannen nog, probeer wat zachte muziek in de wagen ofzo, stress haalt 50% van je capaciteit weg!".
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Raad nodig

Bericht door bert.covens »

Kenneth schreef:Dat probeer ik, maar (zonder afbraak te doen van de capaciteiten van m'n vader), denk ik niet dat dat veel helpt. Hij doet veel te beschermend, wat ik wel snap, het is immers zijn wagen.
Ergens begrijpelijk, die auto kost handenvol geld.
Kenneth schreef: Bijvoorbeeld :

Verkeerslichten stuk, geen borden --> voorrang van rechts hanteren. Ik rij een stukje vooruit zodat ik kan zien of er tegenliggers aankomen --> reflex van vader = aan het venster plakken om zelf te kijken. Zo kan ik niets zien en moet ik vertrouwen dat er inderdaad niemand komt aangereden ! (Hem vragen achteruit te zitten heeft geen zin, hij bleef gewoon kijken)
Wat je nodig hebt tijdens je stage, is iemand die goed kan autorijden + de wegcode kent. Maar daarnaast is geduld en de nodige kalmte onontbeerlijk. Ook (en eigenlijk zelfs vooral) als je 's een steekje zou laten vallen. Dan heb je iemand nodig naast je, die daar rustig onder blijft, en je stap voor stap weer op weg helpt.

Iemand die dan zélf overdreven nerveus of paniekerig gaat reageren, straalt dat ook uit naar jou. En dan kan 't alleen maar van kwaad naar erger gaan.
Kenneth schreef: Ik weet dus echt niet hoe ik het moet aanpakken, alleen m'n moeder zou kunnen meerijden, maar die rijdt zelf al bijna 10 jaar niet meer in auto...Lijkt me ook niet de beste oplossing dan...
Hoe wel je moeder dan wettelijk perfect voldoet aan de voorwaarden, lijkt ze me idd minder geschikt als begeleider.
Kenneth schreef: Erover praten met vader vandaag :)
Dat lijkt me al een erg volwassen houding van je.
Kenneth schreef: Ik heb wel besloten me op te trekken aan wat de instructeur zei na afloop. "Je kan rijden, nu moet je nog meer verkeersgericht rijden! En maak jezelf wat meer ontspannen nog, probeer wat zachte muziek in de wagen ofzo, stress haalt 50% van je capaciteit weg!".
En laat het verkeer nu vaak net een erg stresserende bedoening zijn.... Zorg er dus idd voor dat je die stress enigszins kan kanaliseren. Ik ken je portemonnee niet, noch die van je vader.

Maar mischien kunnen een aantal lessen in de rijschool je weer wat op weg helpen. Een beetje bijschaven waar nodig. En in vele rijscholen is het bvb perfect toegelaten om je begeleider eens mee te laten rijden. Zo hoort hij 't ook eens van een instructeur WAT/HOE. En hij kan wellicht ook nog wat opsteken van hoe je instructeur je dingen aanleert. Goedkoop is het niet. Maar het kan je mischien toch behoeden voor een nieuwe teleurstelling enerzijds. En anderzijds voorkomen dat je daardoor alsnog verplicht wordt om 6u rijles te nemen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

Dat klopt, maar op aanraden van die instructeur zelf doe ik er beter aan om zelf het heft in handen te nemen en zelf consequent te rijden. Als het dan nog niet lukt moet ik sowieso 6 extra uur.

Ik probeer alvast enkele argumenten te bedenken zodat ik m'n vader kan laten inzien dat ik op deze manier niets extra meer bijleer. Ook al weet ik niet hoe ik het kan aanbrengen dat hij soms beter niets zegt... Op het examen zal hij er ook niet zijn om te kijken bijvoorbeeld !

Ik dacht eraan om toch al een afspraak te maken, niet voor de komende week, maar binnen een redelijke tijd --> vooral om de motivatie hoog te houden, dan kan er geen "slabakken" beginnen. "Ik doe het ooit wel" versus "tegen die datum moet ik beter zijn" :)
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

Ik denk dat ik een oplossing heb !

Moeder kan vooraan zitten, om wettelijk in orde te zijn + vader op achterbank, zodat die gedwongen is niet meer mee te "oordelen" wat ik moet doen, maar er wel is als het fout zou gaan...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Raad nodig

Bericht door Wouter »

Kenneth schreef:reflex van vader = aan het venster plakken om zelf te kijken. Zo kan ik niets zien en moet ik vertrouwen dat er inderdaad niemand komt aangereden ! (Hem vragen achteruit te zitten heeft geen zin, hij bleef gewoon kijken)
Maar dat doen heel veel mensen hoor, meekijken, ik doe dat zelfs als ik met mijn pa meerij :p
De meeste mensen gaan wel achteruit zitten als je het vraagt natuurlijk:p Uiteindelijk ben jij degene met het stuur en de pedalen. En hoewel het belangrijk is dat je begleider kan meekijken, blijft het toch belangrijker dat de bestuurder goed zicht heeft denk ik :D
Kenneth schreef:stress haalt 50% van je capaciteit weg!".
Een beetje stress is gezond. Bij "de juiste hoeveelheid" stress gaan je intellectuele capaciteiten zelfs omhoog. Maar inderdaad, heel snel wordt dat te veel stress, en dan is het eerste wat wegvalt je intellect. Dat is onderzocht, en blijkbaar kan je onder hoge stress maar met 7 parameters meer werken. Getrainde mensen geraken aan een maximum van 9. Zo zie je maar, hoe het héél belangrijk is om de stress buiten te houden.
Vergeet daarbij ook niet, dat bijvoorbeeld een radiostation als Q-Music of iets dergelijks (zonder afbreuk te doen aan die radio natuurlijk!), ook al merk je het niet zo direct, al die jingles en flitsende berichten en noem maar op, vragen onbewust heel veel van je hersenen, en geven op die manier dus ook "stress" omdat je eigenlijk veel te veel tegelijk moet doen.
Daarom is inderdaad, zachte muziek (of beter nog: gewoon, niks. Stilte, en kalmte in de wagen. Extra voordeel: je hoort nog veel meer van je auto en het verkeer, en op die manier verlaag je de stress dus weer, want je hersenen krijgen dezelfde informatie, op een eenvoudigere manier.
Kenneth schreef:Moeder kan vooraan zitten, om wettelijk in orde te zijn + vader op achterbank, zodat die gedwongen is niet meer mee te "oordelen" wat ik moet doen, maar er wel is als het fout zou gaan...
Goh, ik denk eerlijk gezegd dat je dan gewoon met twee "lastposten" zit... Ten eerste zal je moeder waarschijnlijk ook regelmatig meekijken, ook al zal die misschien wel achteruit gaan ;)
Maar ten tweede: ze gaan waarschijnlijk allebei "commentaar" geven. En dan waarschijnlijk ook nog op een verschillende manier (=> je moet harder werken om alles verwerkt te krijgen, zie hoger). En daarbij komt dan nog eens dat ze het onder mekaar niet altijd eens zullen zijn, hoe moet jij het dan nog weten.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Raad nodig

Bericht door Wouter »

Kenneth schreef:(Hem vragen achteruit te zitten heeft geen zin, hij bleef gewoon kijken)
Je kan dan ook gewoon je tijd nemen. Laat hem eerst kijken, en als hij gezien heeft, dan vraag je hem even achteruit te gaan en dan kan jij kijken.
In het ergste geval, kan hij nog eens een 2de keer kijken nadat jij alles gezien hebt...

Niet in mekaars weg, en toch heeft iedereen gezien. Dan duurt het alleen wat langer...

Trouwens, nog een opmerking: tegen het examen zal je vader toch moeten leren om redelijk stil te blijven zitten hoor, want overdreven meekijken kan aanzien worden als aanwijzingen geven, en dat mag op het examen uiteraard niet.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Kenneth

Re: Raad nodig

Bericht door Kenneth »

accer schreef:(Hem vragen achteruit te zitten heeft geen zin, hij bleef gewoon kijken)
Je kan dan ook gewoon je tijd nemen. Laat hem eerst kijken, en als hij gezien heeft, dan vraag je hem even achteruit te gaan en dan kan jij kijken.
In het ergste geval, kan hij nog eens een 2de keer kijken nadat jij alles gezien hebt...

Niet in mekaars weg, en toch heeft iedereen gezien. Dan duurt het alleen wat langer...[/quote]

Ja maar dan hinder ik het verkeer achter mij toch? Dat is ook niet toegelaten...
accer schreef:Trouwens, nog een opmerking: tegen het examen zal je vader toch moeten leren om redelijk stil te blijven zitten hoor, want overdreven meekijken kan aanzien worden als aanwijzingen geven, en dat mag op het examen uiteraard niet.
Hij mag van mij niet mee naar het examen, daarom dat ik het via de rijschool wil doen :) bespaard hem ook de problemen om verlof aan te vragen. Ik denk dat hij, net als ik, moet leren kalm zijn als ik rij...
Plaats reactie