Daling en helling

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Daryl

Daling en helling

Bericht door Daryl »

Ik las dat als je met je auto een daling of een helling moet doen je best altijd naar een lagere versnelling overschakelt.
Maar ik dacht dat je tijdens een daling best naar een hogere versnelling overschakelt en tijdens een helling naar een lagere versnelling.

Ik weet het dus even niet meer, kunnen jullie me helpen? :)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Daling en helling

Bericht door wooter »

Je neemt een afdaling best aan dezelfde versnelling als dat je de helling op reed. In de praktijk is dat vaak eentje terugschakelen. Hoe hoger de versnelling, hoe minder koppel bij het klimmen maar ook hoe minder de werking van de motorrem. Bij het klimmen zet je dus één of paar versnellingen lager om de berg op te geraken, en als je dan de afdaling begint kies je best dezelfde lagere versnelling om te profiteren van de motorrem om zo je voetrem te sparen. Dit laatste is voornamelijk handig omdat bij continu gebruik van de voetrem door wrijving de remblokken heet worden, en door continu druk van je voet op de voetrem, de remvloeistof verhit. Eens deze staat te koken, ontstaan er bellen in de vloeistof en wordt de remwerking aanzienlijk verminderd.

Bottom line:
  • Naar boven met lagere versnelling voor meer vermogen
  • Naar beneden met lagere versnelling voor meer motorem
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Daling en helling

Bericht door Wouter »

Dat naar boven rijden is intuïtief voor "ons, Vlamingen" goed te begrijpen (bijv een brug)

Maar het is hier voor de rest zódanig plat, dat wij die situaties van lange, steile afdalingen, waarbij je remmen te heet gaan worden eigenlijk niet bestaan.
Hier komt het vaker voor, dat je (eventjes, "lichtjes") bergaf gaat, en eigenlijk een beetje gas moet bijgeven om op snelheid te blijven, en dan gaan de meeste mensen net een versnellinkje hoger, zodat de motorrem net minder wordt, en je dus zonder gas bij te geven gewoon naar beneden kan bollen.

Maar een lange, steile helling echt aan veilige snelheid naar beneden gaan, daar zal je meestal dat motorremvermogen wel goed kunnen gebruiken, als je naar de Ardennen rijdt dan merk je het al :)
Een versnelling "te laag" is dan dus de boodschap. Een lange helling gewoon naar beneden "bollen" in een te hoge versnelling is niet echt veilig, zeker niet als het een steile helling is.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Daling en helling

Bericht door de rijprof »

Bergop: kies je een versnelling waarbij de motor een mooi toerental heeft (minstens 2300 à 2800 t/m), soepel ronddraait en goed trekt. Dus liefst met wat overschot op het toerental voor als het steiler wordt zodat het toerental niet te fel zakt. Indien het toerental te laag wordt, moet je een versnelling terug schakelen.

Bergaf : kies je een versnelling waarbij je de motor, zonder gasgeven, rustig voelt afremmen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie