MAximum toegelaten snelheid

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

MAximum toegelaten snelheid

Bericht door Vertigo »

Even checken of mijn gedacht juist is.

Vraag 1:
Er staat een bord max. toegelaten snelheid 30 km/h.

Even verderop staat een bord bebouwde kom. Hoe snel mag je dan? 30? of 50?
Mijn gedacht: 30. (Verkeersbord gaat boven verkeersregel)

Vraag 2:
Ik rij een verhoogde inrichting op, en halverwege staat een bord max.toegelaten snelheid 50 km/h.
Hoe snel mag je dan? 30? of 50?
Mijn gedacht: 50

Vraag 3:
Er staat een bord 50 km/h. (Dus niet bebouwde kom)
Even verderop een bord zone 30.
Nog even verder word het einde aangekondigd van die zone 30.
En dan: staat er niets meer.
Mijn gedacht: 90.
Waarna ze je heel vies bekijken, want in de tegenovergestelde richting van dezelfde rijbaan geldt op diezelfde plaats al een kilometer een snelheidsbeperking van 50 km/h :o)
Yana

Re: MAximum toegelaten snelheid

Bericht door Yana »

hehe - mijn gedacht - vraag 1: 50 km/u

vraag 2: 30 km/u

vraag 3: 50 km/u

:lol: :?:
Inazuma
Berichten: 11399
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MAximum toegelaten snelheid

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Vraag 1:
Er staat een bord max. toegelaten snelheid 30 km/h.

Even verderop staat een bord bebouwde kom. Hoe snel mag je dan? 30? of 50?
Mijn gedacht: 30. (Verkeersbord gaat boven verkeersregel)
Uitermate problematisch :!:
Het Hof van Cassatie heeft immers reeds geoordeeld dat de snelheidsbeperking opgelegd door een C43, in afwijking van de bepaling in 68.3 , ophoudt aan het begin van een bebouwde kom, indien de BBK begint voor het eerstvolgende kruispunt.

Een zone 30 is in feite een zonale C43 - ook al heeft men er om onverklaarbare redenen een aanwijzingsbord (F4a/b) van gemaakt.
Een zone geldt dan volgens de bepalingen bij de F4a wel tot het einde-zone bord, maar de C43 gold per definitie ook tot aan het kruispunt ...


Het Hof is er van uitgegaan dat we 2 aparte situaties moeten bekijken bij Artikel 11 : Snelheidsbeperkingen
1) binnen de BBK : 50 tenzij anders aangegeven binnen de BBK
2) buiten de BBK

Eigenlijk stelt men hier dat de verkeersregel 11.1 boven het eerder geplaatste verkeersteken gaat - en dat doet men in verkeersmiddens wel vaker, ook bij parkeren (*).
Dit is uiteraard diametraal tegenovergesteld met de bepaling van Art 6.2 die stelt dat
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

(*) cfr : mag je voor een inrij parkeren als er een bord E9 het parkeren toelaat :?:


Dergelijke vreemde interpretaties, waar men een zeer lange rechtsgang nodig heeft om gewoon nog maar te weten hoe snel men ergens mag rijden, wijzen op de zware inconsistenties in de wegcode.

Ik twijfel sterk of het oordeel van het HvC nog hetzelfde zou zijn geweest indien er niet van 70 naar BBK werd gegaan, maar van (zone) 30 naar BBK ...

Ze zijn zeldzaam, maar ik weet een paar plaatsen waar een zone 30 overgaat in een BBK.
Om aan een arrest van het HvC te geraken, moet er dan iemand geverbaliseerd worden in precies die situatie, en die moet de rechtsgang dan tot het gaatje willen doorlopen - zonder enige garantie op succes - om hier duidelijkheid in te krijgen.

Als het mij ooit overkomt, zal het duidelijk worden ;)
Vraag 2:
Ik rij een verhoogde inrichting op, en halverwege staat een bord max.toegelaten snelheid 50 km/h.
Hoe snel mag je dan? 30? of 50?
Mijn gedacht: 50
Dat kan in principe op zichzelf niet.
Verhoogde inrichtingen mogen slechts aangebracht worden op plaatsen waar reeds een snelheidsbeperking tot hoogstens 50km/u geldt.

Als de verhoogde inrichting correct is aangegeven: 30 tot je er weer af bent, en dan 50 tot eerstvolgende kruispunt.

Ook hier ziet men de verkeersregel 22ter dus boven de eerdere snelheidsbeperkingen dmv F1, C43 al dan niet zonaal, wat eigenlijk alweer vloekt met Art 6.2 als je als buitenstaander de wegcode zou lezen.

Vraag 3:
Er staat een bord 50 km/h. (Dus niet bebouwde kom)
Even verderop een bord zone 30.
Nog even verder word het einde aangekondigd van die zone 30.
En dan: staat er niets meer.
Mijn gedacht: 90.
90 na het eerste kruispunt.
50 er voor.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een zone 30 een eerdere C43 opheft.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: MAximum toegelaten snelheid

Bericht door Vertigo »

Punt 1) Jurylid vertelde mij net dat rechter het ook al anders had uitgesproken : namelijk dat de 30 geld tot aan het kruispunt, dus wel degelijk dat het verkeersbord boven de verkeersregel staat.

Punt 2) Is een geval uit de praktijk. Voor de verhoogde inrichting geldt ook wel de snelheidsbeperking van 50 (C43). Dan rij je de verhoogde inrichting op (dus 30), het kruispunt over, en dan loopt de verhoogde inrichting nog 100 meter verder. Echter vlak na het kruispunt (dus pak 95 meter voor het einde van de verhoogde inrichting) staat , zoals na elk kruispunt waar men een lagere maximum toegelaten snelheid wil doen gelden, opnieuw een C43 met 50.
Dus toch maar 30 dan.

Maar aangezien voor punt 1) al beide theorieën (verkeersbord boven verkeersregel, en blijkbaar ook soms omgekeerd) als waar worden aanzien door een rechter, zou dat in principe ook voor punt 2) kunnen gelden?

Punt 3) Dus als er een C43 30 staat en die wordt opgeheven mag je er 90,
Staat er een bord Zone 30 en dat wordt opgeheven, dan mag je, op die plaats en in dit geval, 50.
Plaats reactie