Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Karel

Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door Karel »

Hallo,

Mijn theoretisch rijbewijs (3jaar geldig) verloopt pas in april, maar zou ik nu al opnieuw examen mogen gaan afleggen om een nieuw theoretisch rijbewijs te halen?

Dank bij voorbaat
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door de rijprof »

Na het verstrijken van deze termijn van 3 jaar, kan je pas terug een voorlopig rijbewijs
aanvragen, nadat je opnieuw het theoretisch examen met succes hebt afgelegd.
Je moet je voorlopig rijbewijs laten vervallen, opnieuw theoretisch examen afleggen en als je slaagt, kun je een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen voor 36 maanden.

Je kunt ook nog, zonder dat je het theoretisch examen opnieuw moet doen, vóór de vervaldatum 20 uur rijles volgen in een erkende rijschool en met je bekwaamheidsattest een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen zonder begeleider dat 18 maand geldig is.
Je hebt dan opnieuw maximum 18 maand tijd om te oefenen.
Een voorlopig rijbewijs zonder begeleider kan je slechts 1 x verkrijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karel

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door Karel »

de rijprof schreef:
Na het verstrijken van deze termijn van 3 jaar, kan je pas terug een voorlopig rijbewijs
aanvragen, nadat je opnieuw het theoretisch examen met succes hebt afgelegd.
Je moet je voorlopig rijbewijs laten vervallen, opnieuw theoretisch examen afleggen en als je slaagt, kun je een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen voor 36 maanden.

Je kunt ook nog, zonder dat je het theoretisch examen opnieuw moet doen, vóór de vervaldatum 20 uur rijles volgen in een erkende rijschool en met je bekwaamheidsattest een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen zonder begeleider dat 18 maand geldig is.
Je hebt dan opnieuw maximum 18 maand tijd om te oefenen.
Een voorlopig rijbewijs zonder begeleider kan je slechts 1 x verkrijgen.
Die 20h rijles heb ik in het verleden al gevolgd maar de termijn van 18 maand is ondertussen al verstreken.

Ik zou graag mijn rijbewijs deze zomer halen. Als ik zou wachten tot mijn theoretisch examen verloopt en het dan direct eind april opnieuw zou behalen, wordt dit dus vrij krap aangezien ik nu voor een rijbewijs met begeleider zou kiezen en ik dan al minimum 3 maand moet oefenen vooraleer het praktijkexamen te doen (eind april + 3 maand is al eind juli). Daarom was mijn plan dus om nu (in februari nog) opnieuw mijn theoretisch examen af te leggen, dus eigenlijk voordat mijn vorig theoretisch rijbewijs al is verstreken, is dit toegelaten of niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door de rijprof »

Niet toegelaten.
Niets belet je om veel te oefenen en je rijexamen af te leggen vóór je vervaldatum.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door de rijprof »

Toch nog even een vraagje.
Eerst had je een voorlopig rijbewijs 18 maand.
Daarna ben je overgestapt naar een voorlopig rijbewijs 36 maand.
Welke vervaldatum staat er op je huidig voorlopig rijbewijs?

Het is de vervaldatum op je voorlopig rijbewijs waar je rekening moet mee houden om een praktijkexamen te mogen afleggen, niet de datum van je theorie!
Datum theorie = 3 jaar geldig om een voorlopig rijbewijs aan te vragen.
Om praktijkexamen af te leggen moet je kijken naar de vervaldatum op je voorlopig rijbewijs.
Dat zijn 2 verschillende zaken.

Het zou best kunnen dat je nog meer dan een jaar tijd hebt...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karel

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door Karel »

de rijprof schreef:Toch nog even een vraagje.
Eerst had je een voorlopig rijbewijs 18 maand.
Daarna ben je overgestapt naar een voorlopig rijbewijs 36 maand.
Welke vervaldatum staat er op je huidig voorlopig rijbewijs?

Het is de vervaldatum op je voorlopig rijbewijs waar je rekening moet mee houden om een praktijkexamen te mogen afleggen, niet de datum van je theorie!
Datum theorie = 3 jaar geldig om een voorlopig rijbewijs aan te vragen.
Om praktijkexamen af te leggen moet je kijken naar de vervaldatum op je voorlopig rijbewijs.
Dat zijn 2 verschillende zaken.

Het zou best kunnen dat je nog meer dan een jaar tijd hebt...
Het rijbewijs met begeleider heb ik momenteel nog niet (en nog nooit gehad)... dus als ik het goed versta zou ik dit nog kunnen aanvragen voor de vervaldag van mijn theorie en dan nog 36 maand de tijd hebben om mijn praktijkexamen af te leggen?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door Wouter »

Ja. Als je theorie op dit moment nog geldig is, kan je nu nog een voorlopig rijbewijs 36 maand aanvragen, en dan heb je dus nog 3 jaar tijd om praktijkexamen af te leggen (voor de vervaldatum van dat voorlopig rijbewijs).
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Karel

Re: Theoretisch rijbewijs opnieuw doen voor het is verlopen?

Bericht door Karel »

Ok, dat is een meevaller.. hartelijk dank allebei!
Plaats reactie