Verwarrend

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Peter K

Verwarrend

Bericht door Peter K »

In de theorie staat bij het hoofdstuk lichten en claxons:

Vooraf werd er duidelijk gemaakt dat bij mist, sneeuw, hevige regen de achtermistlichten verplicht MOESTEN gebruikt worden.
Iets verder in de theorie stond dit:
2. Welke lichten moeten gebruikt worden?

c. Bij mist, sneeuw, hevige regen: (Tip examen)
. MOGEN de dimlichten en de achtermistlichten worden gebruikt. (Het MOET NIET)

. Vraagt men op het examen: MOET het achtermistlicht branden: Antwoord: NEEN <=== Bij de proefvragen: MOETEN de mistlichten branden.
. Vraagt men op het examen: MAG het achtermistlicht branden: Antwoord: JA

Welke van de twee is het nu? Mijn persoonlijk gedacht is dat de achtermistlichten verplicht zijn, gezien dat veiliger en logischer is.

Alvast bedankt, mvg, Peter.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verwarrend

Bericht door GRO »

Ik kan best begrijpen dat het heel verwarrend zal overkomen als je de titels van de hoofdstukken niet leest.
Er is namelijk een verschil tussen gewoon rijden in het donker en parkeren in het donker.
Mijn persoonlijk gedacht is dat de achtermistlichten verplicht zijn, gezien dat veiliger en logischer is
Jij mag gerust als je parkeert je achtermistlicht een nacht laten branden. De volgende ochtend komt Touring Wegenhulp je dan wel depanneren :wink:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verwarrend

Bericht door bert.covens »

Peter K schreef:In de theorie staat bij het hoofdstuk lichten en claxons:

Vooraf werd er duidelijk gemaakt dat bij mist, sneeuw, hevige regen de achtermistlichten verplicht MOESTEN gebruikt worden.
Iets verder in de theorie stond dit:
2. Welke lichten moeten gebruikt worden?

c. Bij mist, sneeuw, hevige regen: (Tip examen)
. MOGEN de dimlichten en de achtermistlichten worden gebruikt. (Het MOET NIET)

. Vraagt men op het examen: MOET het achtermistlicht branden: Antwoord: NEEN <=== Bij de proefvragen: MOETEN de mistlichten branden.
. Vraagt men op het examen: MAG het achtermistlicht branden: Antwoord: JA

Welke van de twee is het nu? Mijn persoonlijk gedacht is dat de achtermistlichten verplicht zijn, gezien dat veiliger en logischer is.

Alvast bedankt, mvg, Peter.

Lees de theorie nog eens héél aandachtig. Ik ga het hier nog eventjes voor je samenvatten. Maak duidelijk een onderscheid tussen je mistlichten vooraan, en je mistlichten achteraan.


De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

:arrow: Enkel en alleen toegelaten bij mist, sneeuwval felle regen. Zonder mist, of sneeuwval of felle regen mag je je voormistlichten NIET gebruiken. Vooraan is het dus (in voornoemde omstandigheden) een toelating, geen verplichting.



2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

:arrow: Achteraan moet je ze gebruiken:

Bij mist: zichtbaarheid minder dan 100 meter, ofwel
Bij sneeuwval: zichtbaarheid minder dan 100 meter, ofwel
Bij felle regen: ongeacht hoever de zichtbaarheid dan is

Buiten 1 van deze drie omstandigheden, mag je de achtermistlichten NIET gebruiken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verwarrend

Bericht door GRO »

Aanvullend op wat Bert schrijft:

Als het over PARKEREN gaat, en er is MIST of REGEN of SEEUW en men vraagt of de ACHTERMISTLICHTEN MOETEN branden, dan is het antwoord NEEN. Als ze vragen of het MAG dan is het JA.

GEPARKEERD STAAN is dus niet hetzelfde als RIJDEN.
Peter K.

Re: Verwarrend

Bericht door Peter K. »

Hallo beste mensen,

Heel erg bedankt voor jullie tijd en verdere uitleg, dit heeft me goed geholpen.
Nu nog hopen op een goed examen.

Mvg, Peter.
Plaats reactie