oversteekplaats fietsers

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

oversteekplaats fietsers

Bericht door gast »

De wegcode lijkt mij nogal wazig als het de &quotoversteekplaatsen voor fietsers&quot betreft.

&quotHij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.&quot

&quotWanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers, de bestuurders van tweewielige bromfietsen en de gebruikers van rolschaatsen en steps, die zich op het fietspad bevinden, deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.&quot

Mijn vraag: wie heeft voorrang(geen borden)? De fietser die wenst over te steken over de &quotoversteekplaats&quot of de auto die deze &quotoversteekplaats&quot wil oversteken?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

De wegcode is naar mijn mening nogal duidelijk.
Dit staat ook duidelijk uitgelegd op de site onder 'VOORRANG'

Een fietser die via een oversteekplaats voor fietsers de rijbaan wenst over te steken, heeft geen voorrang, maar mag dit pas als de rijbaan vrij is.

Een bestuurder die een oversteekplaats nadert moet dus geen voorrang verlenen als een fietser aan een oversteekplaats staat te wachten om deze te gebruiken.

Een bestuurder die een oversteekplaats nadert moet deze wel met de nodige voorzichtigheid naderen. Je weet immers nooit dat een fietser de wegcode niet zou respecteren en in de mening zou zijn dat hij toch voorrang heeft.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

eugeen schreef: Een bestuurder die een oversteekplaats nadert moet deze wel met de nodige voorzichtigheid naderen. Je weet immers nooit dat een fietser de wegcode niet zou respecteren en in de mening zou zijn dat hij toch voorrang heeft.
aan een oversteekplaats voor fietsers heeft de fietser meestal een B1 staan
dan kan hij niet in de waan zijn dat hij voorrang heeft

het probleem is dikwijls dat de meeste auto's stoppen als er een fietser van ver afkomt
de fietsers gaan er dan van uit dat al de auto's zullen stoppen

ik nader een oversteekplaats voor fietsers steeds voorzichtig als er een fiets aan het oversteken is
voor de rest vertraag ik zelfs niet
kwestie van duidelijk te zijn dat ik zeker niet zal stoppen
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: voor de rest vertraag ik zelfs niet
Dan doe jij dus niet wat de wegcode voorschrijft.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

sailor is duidelijk een mietje die zich niet kan beheersen. zo rijden er heel wat rond. helaas...
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: sailor is duidelijk een mietje die zich niet kan beheersen. zo rijden er heel wat rond. helaas...
En jij bent helaas een irritant ventje, zo zijn er jammer genoeg té veel op deze wereld Dank je voor het compliment in het andere topic trouwens.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

Anonymous schreef: sailor is duidelijk een mietje die zich niet kan beheersen. zo rijden er heel wat rond. helaas...
sailor is een mietje die de wegcode kent en toepast
iemand die dit ook zo doet, zal nooit in mijn vaarwater komen en problemen met mij hebben

zo rijden er helaas veel te weinig rond
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

eugeen schreef:
Quote: voor de rest vertraag ik zelfs niet
Dan doe jij dus niet wat de wegcode voorschrijft.
toch wel
maar de wegcode zoals beschreven in de wet, en niet zoals gehoord op de radio
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

sailor11647 schreef:
eugeen schreef:
Quote: voor de rest vertraag ik zelfs niet
Dan doe jij dus niet wat de wegcode voorschrijft.
toch wel
maar de wegcode zoals beschreven in de wet, en niet zoals gehoord op de radio
[Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Dit komt niet van de radio
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

eugeen schreef: Stel, je nadert een oversteekplaats met een snelheid van 90 km/uur. Je ziet duidelijk dat niemand gebruik maakt van de oversteekplaats.
Er staat wel iemand te wachten om over te steken.

Het is dus voldoende 'dat de fietser er zich op bevindt'. Deze regel gaat er niet meer van uit of de fietser er zich al of niet mocht op bevinden en of de fietser al of niet voorrang mocht nemen of moest geven.
volledig akkoord
maar de fietser stond te wachten, dus moest hij blijven wachten tot ik weg was

ik stop ook niet voor elk groen licht omdat er iemand aan het rood staat te wachten

de regels zijn er om door iedereen gevolgd te worden

als we daar niet kunnen van uitgaan, zijn we niet goed bezig
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Toch denk ik dat je het een beetje verkeerd ziet.

Als de wegcode uitdrukkelijk zegt dat je een oversteekplaats voorzichtig moet naderen om de weggebruikers die er zich op bevinden niet in gevaar te brengen, dan is dat iets dat in de wegcode staat.

In de wegcode staat niet dat je voorzichtig voorbij een groen licht moet rijden om weggebruikers die door het rode rijden niet in gevaar te brengen.

Uw vergelijking gaat dus niet op denk ik.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

eugeen schreef: Toch denk ik dat je het een beetje verkeerd ziet.

Als de wegcode uitdrukkelijk zegt dat je een oversteekplaats voorzichtig moet naderen om de weggebruikers die er zich op bevinden niet in gevaar te brengen, dan is dat iets dat in de wegcode staat.
Uw vergelijking gaat dus niet op denk ik.
de straatcode zegt ook dat een fietser zich aan het volgende moet houden
Quote: 43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers, de bestuurders van tweewielige bromfietsen en de gebruikers van rolschaatsen en steps, die zich op het fietspad bevinden, deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
of moeten enkel motorvoertuigen de straatcode volgen, en de regels voor fietsers staan er maar als bladvulling
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

sailor11647 schreef
Quote: als ge een quote van een qoute gebruikt om iemand aan te vallen, dan leest ge best eens het volledige bericht
Heb jij te lang in de zon gestaan die er niet is of zo

Jij schreef
Quote: maar de wegcode zoals beschreven in de wet, en niet zoals gehoord op de radio
En ik heb te aanvulling er geschreven wat dus in de wet staat en zeker niet om jou aan te vallen.

Zoals Eugeen reeds aanhaalt lijkt het wel allemaal juist wat je schrijft maar niet iedere rechter denkt zo.

Door het feit dat je 90 blijft rijden zodat je eigenlijk allesbehalve defensief
rijdt zou het eens best kunnen voorvallen dat een rechter er een 50/50 van maakt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ook in dit verband:
Quote: AR 7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

Benny Stinkens schreef:
sailor11647 schreef:
eugeen schreef: Dan doe jij dus niet wat de wegcode voorschrijft.
toch wel
maar de wegcode zoals beschreven in de wet, en niet zoals gehoord op de radio
[Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Dit komt niet van de radio
als ge een quote van een qoute gebruikt om iemand aan te vallen, dan leest ge best eens het volledige bericht
ik schreef: ik nader een oversteekplaats voor fietsers steeds voorzichtig als er een fiets aan het oversteken is
voor de rest vertraag ik zelfs niet
kwestie van duidelijk te zijn dat ik zeker niet zal stoppen
zeg mij welk deel van de straatcode ik niet volg
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
Plaats reactie