werken

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

werken

Bericht door Clio-Tuning »

Even de situatie uitleggen want ik heb er geen foto van.

Binnen een bebouwde kom (met 2 rijstroken) staat langs de weg een bordt van 30km/h en eronder een bord dat er werken zijn.
Het probleem is dat er helemaal geen werken te zien zijn, de straat ligt niet open, nergens een deel van de straat afgebakend ofzo...

Ik neem aan dat hier toch 30km/h moet gereden worden?
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Ondanks dat er géén werken zijn dient het verkeersbord C43 met opschrift 30 km/h gerespecteerd worden. Weliswaar dient er op worden toegezien dat de andere, oorspronkelijke verkeersborden zijn afgedekt zodat er géén verwarring kan ontstaan. Dat is meestal het probleem...
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

hier op het industrieterrein ook zoiets. Normaal mag je 70, nu op enkele plekken 50 wegens werken. (Ze veranderen de odue spoorweg naast de baan in fietspad).
Nu, in weekends enzo is daar niets van te zien, van die werken, toch met ge dus 50...
Oja, er staat dan wel nerges aangeduid vanaf wanneer je terug 70 mag, en kruispunten zijn er ook niet (enkel inritten van bedrijven).

In de week zie je ze werken en kan je dus min of meer gokken waar de werken stoppen en ge dus terug 70 kunt. Ik moet daar dus altijd beetje gokken en tussen de 50 en 70 rijden...
Normaal moeten werken toch aangeduid zijn?
In't begin staat dat bord er wel dacht ik, maar nergens een bord dat het einde van de werken aanduidt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

50km/h is allesinds nog beter dan 30km/h

Bij mijn situatie staat er ook geen bord dat de werken gedaan zijn ofzo, gelukkig is der wel wat verder een kruispunt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Normaal moet er aan het einde van de werken naast het bord &quoteinde werken&quot ook ene bijstaan &quotverantwoordelijke signalisatie&quot met telefoon of gsm nummer bij vermeld. Op z'n minst, einde snelheidsbeperking ook. Hier in Belgiê bestaat daar een zeer grote laksheid in in de toepassing van de wet. Bij wegomlegging is het helemaal goed, als er al een pijl staat blijft het vaak bij die ene en voor de rest trek uw plan, vaak word je dan nog in een straatje gestuurd waar je met bvb. een vrachtwagen helemaal niet door kan.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Een tijd geleden ben ik volgende situatie tegengekomen:

Op een bepaald punt wordt de maximumsnelheid op een gewestweg verlaagd van 90km/h (geen snelheidsbeperking) naar 70km/h. Dit is buiten de de verantwoordelijke voor de signalisatie van werken gerekend, die vindt dat een inhaalverbod belangrijker is dan een snelheidsverlaging.

Afbeelding
Merk op dat het bord links van de weg slechts een herhaling is die genegeerd kan worden. De bindende verkeersborden staan rechts van de rijrichting opgesteld.

Even verder zijn de werken gedaan en heft de signalisatieverantwoordelijke alle verboden op die hij eerder had opgelegd.

Afbeelding
Jawel, dat was een bord F1 dat het begin van de bebouwde kom aanduidt.

Ik vraag me af of ze voor deze gelegenheid de flitspaal aan het verkeerslicht op de achtergrond tijdelijk op 90km/h afgesteld hebben in plaats van de gebruikelijke 50km/h.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Dat bericht van Gast was van mij, vergeten in te loggen...

Gelukkig staat het bord op zo'n steun, gemakkelijk om te draaien of weet ik veel... Het staat er voor niets.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Patte schreef: Ondanks dat er géén werken zijn dient het verkeersbord C43 met opschrift 30 km/h gerespecteerd worden.
Zeker van Patte
Staat telkens op het PV, maar ...

Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


http://wegcode.be/wet.php?wet=11&ampnode=art9
9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
C43
1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a,


MAW : snelheid indien nodig aanpassen conform Art 10
10.1 én 10.2
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Bertje schreef:
Even verder zijn de werken gedaan en heft de signalisatieverantwoordelijke alle verboden op die hij eerder had opgelegd.

Afbeelding
Jawel, dat was een bord F1 dat het begin van de bebouwde kom aanduidt.

Ik vraag me af of ze voor deze gelegenheid de flitspaal aan het verkeerslicht op de achtergrond tijdelijk op 90km/h afgesteld hebben in plaats van de gebruikelijke 50km/h.
Bangelijk ...
Een hele bebouwde kom langs deze richting uitgeveegd, alle zones 30 meer dan waarschijnlijk ongeldig (onaangekondigd snelheidsverschil &gt 20 km/u), alle bijzondere bepaling binnen de BBK die wegvallen ...

Is er daar dan echt geen één van de Boys in Blue die &quotden 360&quot aanzet PV opstelt en die prullenborden in beslag neemt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:
Patte schreef: Ondanks dat er géén werken zijn dient het verkeersbord C43 met opschrift 30 km/h gerespecteerd worden.
Zeker van Patte
Staat telkens op het PV, maar ...

Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Quote: De woorden &quotovereenkomstig de bepalingen van dit reglement aangebracht&quot vervat in art. 7.2 [thans art. 5] betekenen uitsluitend dat de gevaarstekens &quotrechts&quot ten opzichte van de weggebruikers voor wie ze gelden, moeten geplaatst zijn.
Het voorschrift nopens de afstand waarop de tekens moeten geplaatst worden slaat enkel op de openbare besturen die gelast zijn met het plaatsen van de verkeerstekens.

Cassatie 20.08.1964, RGAR 1965 nr 7514.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Da's een arrest van 1964 ... zowat heel de wegcode is sindsdien herschreven . Gevaarlijk

Telt een bord als het Ministerieel (uitvoerings)Besluit bij het KB wegcode vlakaf zegt dat dergelijk bord er gewoon niet mag staan
Plaats reactie