Dat klopt. Bovendien wordt er in België door de meeste bestuurders veel te laat overgegaan tot het ontsteken van de buitenverlichting.Gast schreef: Ik stel vast dat meer en meer mensen bij (half)duisternis, regenweer, mist vaak enkel met de standlichten van hun wagen rijden.
Dit maakt dat ze veel later gezien worden dan mensen die met die -zoals voorgeschreven- de dimlichten gebruiken.
Neen, het is verboden. Vele politiemensen (zelfs bij de verkeerspolitie) zijn ofwel slechts in zeer ontoereikende mate op de hoogte van het verkeersreglement, ofwel (volkomen onterecht uiteraard) de mening toegedaan dat zij zelf mogen uitmaken welke reglementen ze al dan niet naleven.Quote: In Brussel zie je regelmatig politiewagens zo rond rijden, mag het dan toch?
In de eerste plaats worden wat jij de gewone regels noemt toegepast, zoals bijvoorbeeld de voorrang van rechts regel.Quote: Ingeval van ongeval, wordt dit dan beschouwd als zonder lichten rijden of tellen de gewone regels (voorrang enz.)?
Bij rechtspraak over voorrang gaat men er evenwel vrijwel altijd van uit dat de verplichting om voorrang te verlenen afhankelijk is van de mate waarin je rekening kon houden met diegene aan wie je voorrang had moeten verlenen.
Meermaals werd reeds geoordeeld dat de voorrangsplichtige in zijn normale verwachtingen verschalkt werd omdat de andere bestuurder niet met de reglementaire verlichting reed, veel te snel reed, enz.
Een merkwaardig vonnis in dit verband was dat van een fietser die het fietspad volgde en in aanrijding kwam met een auto die rechtsaf sloeg. Gelet op de ongewoon hoge snelheid van de fietser in de afdaling (ongeveer 50 km/h), ging de rechter ervan uit dat de autobestuurder zich hieraan niet had moeten verwachten, en bijgevolg niet aansprakelijk was voor het ongeval.