verkeersongeval met fietser

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Bart W.

verkeersongeval met fietser

Bericht door Bart W. »

Hallo,

Ik heb onlangs een ongeluk gehad met de fiets met een auto. Ik deed een maneuver naar links en werd daarbij aangereden door een auto. In mijn verklaring aan de politie heb ik verklaart dat ik niet juist wist dat ik mijn linkerarm had uitgestoken. Vandaag heb ik een boete gekregen van 160 euro! Kan dit!! Ik word beboet naar art. 12.4 K.B 1.12.1975 voorangregels - maneuver. Graag wat informatie daarover en of ik deze boete kan laten nietig verklaren of moet betalen.

Bedankt,

Bart
Bart W.

Antw

Bericht door Bart W. »

Ik reed op de weg (openbare weg, twee rijstroken) en sloeg linksaf naar de slager achter mij bevond sich een auto die mij dan langs mijn zijkant heeft aangereden.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Antw

Bericht door Rafael »

Bart W. schreef: Ik reed op de weg (openbare weg, twee rijstroken) en sloeg linksaf naar de slager achter mij bevond sich een auto die mij dan langs mijn zijkant heeft aangereden.
Met andere woorden, jij hebt niet goed gekeken, en bent voor de auto ingegaan... Lijkt me overduidelijk wie dan in fout is..
Bart W.

Re: Antw

Bericht door Bart W. »

Met andere woorden als ik op het punt sta om af te slaan mag men mijn inhalen?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Antw

Bericht door Rafael »

Bart W. schreef: Met andere woorden als ik op het punt sta om af te slaan mag men mijn inhalen?
Als jij dit niet tijdig kenbaar maakt, weet niemand dat jij gaat afslaan. Je geeft zelf ook aan dat het niet meer weet, kans lijkt me trouwens nihil dat je je hand uitsteekt als fietser.

Ik lees net ook wat leuks op WegCode.be:
Quote: 6. Het geven van een teken door de weggebruiker dat hij wil zwenken (door de arm uit te strekken, bij voorbeeld), ontheft hem niet van de verplichting de wettelijke voorrang te eerbiedigen, in casu toekomend aan de weggebruiker die, ten opzichte van hem die zijn richting verandert, zijn weg vervolgt.
Brussel, 12-04-1951, Rechtsk. Weekblad, 1951-52, kol. 1128.
Maar, verder ga ik me hier niet over uitspreken, mij lijkt het niet dat je onder deze boete uit kan komen. Misschien kan Jozef je hier meer informatie over geven, hij is op dat vlak ruim een expert.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Het is in ieder geval niet snugger om én jouw arm niet uit te steken (weet niet beschouw ik als niet gedaan, als je het wel correct had gedaan dan zou de automobilist het wel hebben begrepen) én niet eens even te kijken.
Als ik links af sla op mijn fiets op een T-splitsing en er zijn geen tegenliggers dan kijk ik eerst hoe het verkeer achter mij is, dan steek ik mijn arm uit en sorteer door richting de middenstreep te rijden. Dit alles uiteraard kort genoeg voor de bocht zodat het geen ergernissen geeft bij de automobilisten achter mij maar ik wel voldoende tijd heb om op een normale wijze naar links af te slaan.

Dit is overigens wel de enige uitzondering waarbij ik mijn arm uitsteek omdat het hier practisch is.

Dit gedrag van fietsers en voetgangers zie je steeds meer. Zomaar oversteken of afslaan wanneer het niet kan omdat ze geen voorrang hebben en niet eens hebben gekeken. Of wat te denken van het oversteken achter een bus/bestelbus of bouwwerken waar niemand je ziet aankomen. Het is enkel omdat veel automobilisten kunnen anticiperen hierop dat er niet dagelijks een dode valt op deze manier.
Bij de automobilisten zie ik soms ook een zeer asociale houding. Zo zag ik gisteren nog een 'automobilist' (of wat er voor doorgaat) uit een parking rijden waarbij hij/zij een fietspad moest kruisen. Ik kwam van één kant aan, van de andere kant kwam een fietser aan die enkel niet is aangereden omdat hij remde en uitweek. De automobilist reed dus gewoon door waar hij voorrang had moeten verlenen aan de fietser. Dit had behoorlijk verkeerd kunnen aflopen.
Stel je voor dat ik daar zou hebben gefietsd met zo'n 30 km/uur of een wielrenner. Dat zou zelfs fataal zijn afgelopen in dat geval.
Het zijn dus niet alleen de fietsers en voetgangers die wat verkeersopvoeding nodig hebben.
Mensen, denk toch een beetje na bij wat je doet.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Re: Antw

Bericht door sailor11647 »

Quote: Artikel 19: Richtingverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Bart W. schreef: Met andere woorden als ik op het punt sta om af te slaan mag men mijn inhalen?

in jouw geval wel dus

had jij de juiste plaats op de weg ingenomen, was hij niet in de verleiding gebracht om jou in te halen.

het is aan jou om te zien dat er geen gevaar is

er zijn natuurlijk een paar artikels waarmee je altijd je gelijk zult halen als aangereden fietser, maar die laat ik je zelf zoeken
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: 12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
[Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.] (K.B. 4.4.2003, art. 10 inwerkingtreding : 1.1.2004)
[Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.] (K.B. 14.5.2002, art. 4 inwerkingtreding: 31.5.2002)
Beste Bart,
Bovenstaande is dus art 12.4 maar jij schrijft ons niet precies wat je als manouvre gedaan hebt, dus graag een beetje duidelijker aub
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik vond de arm uitsteken als wijze van richtingsaanwijzer als fietser altijd al nuttig. Er is zelfs nog een tijd geweest dat dit verplicht was. Maar in de huidige tijd waar men denkt dat zwakke weggebruikers enkel rechten en geen plichten hebben heeft men deze verplichting geschrapt.

We leven in België zeker ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Maar in de huidige tijd waar men denkt dat zwakke weggebruikers enkel rechten en geen plichten hebben heeft men deze verplichting geschrapt.
Waarom denk je dat dit is afgeschaft
Bij mijn weten moet dit nog altijd gebeuren, of heb ik iets gemist

Het is wel zo dat je eerst moet zorgen dat je nog in staat blijft om te kunnen sturen. m.a.w. bv: Als je op kasseien aan het rijden bent hoef je je arm niet uit te steken maar als je dit dus zonder gevaar wel kan moet je het nog altijd doen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sailor11647
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 00:00

Bericht door sailor11647 »

Benny Stinkens schreef: BBB schreef
Quote: Zijn er dan veel mensen die er moeite mee hebben om hun arm uit te steken als je op kasseien fietst.
Niet iedereen is zo een rasatleet als jij, denk ook eens aan de oudere mensen. Of aan mensen die een kind in een kinderstoeltje mee hebben op de fiets, ik zou dan ook mijn 2 handen aan het stuur houden.
ik snap dit niet goed

vroeger (toen de dieren nog spraken) was het verplicht om de arm uit te steken en had niemand daar moeite mee

er waren toen veel meer kasseien dan nu

nu heeft iedereen moeite om zijn arm uit te steken, en er zijn geen kasseien meer
die steentje die ze nu leggen zijn die naam niet waardig

iedereen vergeet blijkbaar art 8.3. uit de straatcode
Quote: 8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
dus als ge uw arm niet kunt uitsteken, dan moet ge te voet gaan en niet met de fiets
beter een slechte dag op zee
dan een goede dag op het werk
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef
Quote: Uit persoonlijke ervaring kan ik me wel heel wat situaties voorstellen waarin het niet mogelijk is veilig te fietsen terwijl je een arm uitsteekt.
Ik ook ik gaf dus ook maar 1 voorbeeld.

BBB schreef
Quote: Zijn er dan veel mensen die er moeite mee hebben om hun arm uit te steken als je op kasseien fietst.
Niet iedereen is zo een rasatleet als jij, denk ook eens aan de oudere mensen. Of aan mensen die een kind in een kinderstoeltje mee hebben op de fiets, ik zou dan ook mijn 2 handen aan het stuur houden.

Zoals Jozef reeds schreef zijn er nog voorbeelden te vinden.
Ik wil gewoon aan JC aantonen dat bij mijn weten die verplichting (het uitsteken van de arm) bij mijn weten niet is afgeschaft op voorwaarde dat dit op een veilige mannier kan gebeuren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Er zijn nog altijd twee voorwaarden vereist bij het links afslaan vooraleer een andere bestuurder jou niet meer langs links mag inhalen:

Je moet je voornemen om linksaf te slaan tijdig kenbaar gemaakt hebben, ENJe moet je reeds naar links begeven hebben.Naar links afslaan op reglementaire wijze is, evenals naar rechts afslaan, inhalen en kruisen, geen maneuver in de zin van art. 12.4, doch een gereglementeerde rijbeweging. Het verschil met een maneuver is dat je bij een gereglementeerde rijbeweging, in tegenstelling tot een maneuver, geen voorrang moet verlenen aan alle andere weggebruikers (= voetgangers en bestuurders), van waar ze ook komen en wat ze ook doen.

Het feit dat je op basis van AR 12.4 beboet werd, toont aan dat je het naar links afslaan niet reglementair hebt uitgevoerd, zodat je rijgedrag als een maneuver diende beschouwd te worden.

In jouw situatie zou ik dan ook de boete betalen, teneinde een zwaardere boete en gerechtskosten te vermijden als de zaak voorkomt voor de politierechter.

De eventuele schade aan de auto zal door jou dienen vergoed te worden. Ik hoop dat jij of je ouders daarvoor gedekt zijn door een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid gezin (de zogenaamde familiale).

Jouw eventuele persoonlijke letsels en kledijschade dient daarentegen vergoed te worden door de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekeraar van de autobestuurder, aangezien je een &quotzwakke&quot weggebruiker was, behoudens onverschoonbare fout.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: m.a.w. bv: Als je op kasseien aan het rijden bent hoef je je arm niet uit te steken maar als je dit dus zonder gevaar wel kan moet je het nog altijd doen
Zijn er dan veel mensen die er moeite mee hebben om hun arm uit te steken als je op kasseien fietst.
Helaas zijn er in mijn stad ook nog veel van die ouderwetse kasseienwegen (voorzover je deze ondingen wegen kunt noemen ) en ik heb er toch echt geen moeite mee om mijn arm uit te steken zolang ik niet met 30 km/uur of harden op zo'n kasseienweg omlaag ga.

Het is zoiezo hoog tijd om al die kasseienwegen eens te vervangen door fatsoenlijke egale wegen. In mijn stad kiezen veel fietsers er pragmatisch voor om dan maar over het trotoir te fietsen. De gemeente had dat door en heeft op de kasseienwegen een strook asfalt voor de fiesers aangelegd.
Het zou toch beter zijn geweest om de kasseienwegen helemaal te vervangen. Als je er moet oversteken is het onaangenaam voor de enkel en ik kan me toch niet ander voorstellen dan dat de vering van de auto's en zwaardere voertuigen het zeer zwaar te verduren krijgt.

Anyhow, on topic, ik kan maar weinig omstandigheden bedenken waarin je niet jouw arm kan uitsteken tenzij je een behoorlijk groot coördinatief- of evenwichtsprobleem hebt.
De meeste mensen kunnen zelfs zonder armen nog goed fietsen én goed sturen onder voorwaarde dat ze een goede fiets hebben. Vaak is er een lichte speling in het achterwiel en dan wordt het moeilijk maar ik heb ook nog wel eens een fiets ehad waarmee dat wel ging en dat deed ik dan ook regelmatig waar het veilig kon. Gewoon voor de kick.
Een defect aan één arm is de spreekwoordelijke uitzondering.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ BBB:

Uit persoonlijke ervaring kan ik me wel heel wat situaties voorstellen waarin het niet mogelijk is veilig te fietsen terwijl je een arm uitsteekt.

Je dient in dat geval wel te beseffen dat je niet tijdig een richtingsverandering aangegeven hebt.

Wat betreft de snelheid bij het fietsen, dien ik erop te wijzen dat in de rechtspraak, in heel wat gevallen een fietser die tegen een relatief hoge snelheid rijdt, beschouwd wordt als een hindernis die niet te voorzien was door een andere bestuurder.
Plaats reactie