Signalisatie van werken gebeurt volgens een apart MBeugeen schreef:Hier zijn net voorbij het kruispunt wegenwerken. Voertuigen moeten links voorbij de werken rijden.
http://wegcode.be/wet.php?wet=60
Hierin is de plaatsing van D1's voorzien onder een hoek van 45° naar beneden , die ook in het MB over de plaatsingsvoorwaarden terugkomt voor hindernissen.
De D1's geplaatst op hindernissen, staan onder een hoek van 45° naar beneden gericht.Mag een bestuurder die aangereden komt dan ook niet rechts de straat inrijden. Hij ziet het bord immers duidelijk voor het kruispunt al staan.
Wat zegt de wegcode :
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Waarmee bedoeld wordt dat de hindernis langs die kant voorbijgereden dient te worden.
Bovendien :
Om een zodanig gesignaleerde hindernis te ontwijken, ga je de D1 toch ook al van ruim vooraf moeten toepassen
Niet in de wegcode, niet in de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens ...Maar ergens moet toch bepaald worden vanaf waar het bord begint te tellen.
Neen.Iemand met goede ogen ziet het bord goed staan op 100 meter en iemand met slechte ogen op 50 meter.
Het kan toch niet dat voor de ene het bord dan telt vanaf 100 meter voor het bord en voor de andere vanaf 50 meter voor het bord?
Voor een situatie die een eind verderop ligt, is een veel eerder geplaatst gebodsbord dan ook niet geplaatst op de plaats waar het het best zichtbaar is.
Gebodsborden staan blijkbaar bij de verkeerssituatie waarop ze betrekking hebben - en dus geen eind vooraf - al vind je dat evenmin terug in de verkeersegelgeving ...