[NIET GESLAAGD 1e x] Paar vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Yannick1996
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2017, 10:10

[NIET GESLAAGD 1e x] Paar vragen

Bericht door Yannick1996 »

Hallo allemaal,

Ben vandaag myn praktisch rijexamen B gaan afleggen voor de 1e x en ben niet geslaagd wat zeker en vast terrecht was.
Ik moest rijden in Sint Niklaas om 07:20u terwijl het nog enorm donker was en hierdoor myn zicht ook was beinvloed. Ook waren het schooluren en markt in de omgeving.
Nu moest ik de autoweg oprijden nadat ik uit een wijk kwam, voorsorteerde me correct naar links maar by het effectief naar links draaien kruisde ik voorlings met myn tegenliggers in plaats van achterlings.
Een zeer stomme fout terwijl ik iedere dag de voorbije aantal maanden zwaar heb geoefend.
Ik dacht dat ik een pijl zag op de rijbaan maar dat was blijkbaar niet zo.
Volgende afspraak is binnen 3-tal weken als de zon al schijnt. Toch al een opluchting! :shock:
Nu op het einde van het examen zei de examinator dat ik een 11/10 kreeg en enorm goed kan rijden en een zeer goed reactievermorgen heb. (Ik reed de baan op en er kwam nog een fietser achter myn tegenligger vandaan hup zo de baan op gereden terwijl die rood had en onmogelijk te zien was, toch nog op tijd kunnen remmen of die lag rustig op m'n motorkap).

Toch heb ik een aantal vragen en vooral over Zone 30...
in Sint-Niklaas is het enorm slecht aangegeven waar er een Zone 30 is en waar niet. Soms moet je het gewoon vanzelf maar weten door via via. Nu had ik ook nog een kleine opmerking gekregen "Meneer, zone 30 is allang gedaan dus versnel maar"
Dat is dus t probleem... nergens staat er een bord zone 30, echt zeer uitzonderlijk! En ook nergens staat er einde Zone 30.
Hoe moet ik dit dan weten? Zo kan ik niet zelfzeker overkomen als ik niet eens weet waar het begint en eindigt. Ik ga er gewoon vanuit als ik het bord J21 zie dat het 30km/u max is maar ja... soms lig je lekker 50 te rijden en zie je na 5 minuten pas zo'n bord. Kom je ff uit de lucht gevallen.

Ik weet van mezelf dat ik op zeer korte tijd echt niet slecht kan rijden, komt deels ook omdat ik nooit schrik heb in de auto en snel iets doorheb. Was nogal een gamertje vroeger dus dat heeft zeker en vast wel geholpen! Maar die zone 30, hoe moet ik dit weten als deze borden nauwelijks worden vermeld?

Ook nog een andere vraag wat ik vandaag ook meemaakte; ik kwam van rechts en dus iedereen van links stopte om me voorrang te verlenen. Net voor my was er een zebrapad met iemand die er stond te wachtten. Dus ik stop VOOR het zebrapad, beginnen die achter me al te claxonneren en waarop de examinator zei dat ze gelijk hebben dat ik moet doorrijden. Maar ik kan toch moeilijk die voetganger meenemen naar een magisch tripje op de motorkap van m'n auto?

Dankje alvast!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: [NIET GESLAAGD 1e x] Paar vragen

Bericht door de rijprof »

Soms heb je klassieke ronde borden die een snelheidsbeperking opleggen en die gelden tot en met het eerstvolgende kruispunt.
Soms hen je zoneborden en die gelden van het begin tot het einde van de zone.
Kijk goed of het gewone borden zijn of zoneborden.

Stond de voetganger te wachten aan een oversteekplaats 'zonder verkeerslichten'? Kijk nog eens goed als je daar nog eens komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: [NIET GESLAAGD 1e x] Paar vragen

Bericht door Gast »

Yannick1996 schreef:Hallo allemaal,

Ook nog een andere vraag wat ik vandaag ook meemaakte; ik kwam van rechts en dus iedereen van links stopte om me voorrang te verlenen. Net voor my was er een zebrapad met iemand die er stond te wachtten. Dus ik stop VOOR het zebrapad, beginnen die achter me al te claxonneren en waarop de examinator zei dat ze gelijk hebben dat ik moet doorrijden. Maar ik kan toch moeilijk die voetganger meenemen naar een magisch tripje op de motorkap van m'n auto?

Dankje alvast!
Waarom zeg je dat niet direct tegen de examinator?

Ik vind de borden in Sint-Niklaas wel goed aangegeven. Je moet daar is goed opletten, daar staan wel veel borden van einde zone 30 hoor.
Tijdens mijn oefen sessies, als ik niet zeker ben of er een bord einde zone 30 of begin zone 50, dan keer ik terug om te zien of er wel een bord staat of niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: [NIET GESLAAGD 1e x] Paar vragen

Bericht door Inazuma »

Zone 30 in ST Niklaas is goed aangegeven.

Zelfs vaak nog met borden van normaal formaat ipv de mini-bordjes die elders staan ...
Plaats reactie