Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
FFF

Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door FFF »

Ik stel de vraag hier even omdat ik er na wat opzoekingswerk niet meteen uit wijs geraak...

In oktober 2014 heb ik mijn theorie behaald en ben ik beginnen oefenen met een voorlopig rijbewijs van 36 maanden, met begeleider.
Na een hele tijd oefenen heb ik beslist om toch nog rijschool te volgen, in totaal 24 uur.
In februari 2016 ben ik overgeschakeld na een rijbewijs van 18 maanden, sindsdien kan ik dus alleen oefenen.
Mijn voorlopig rijbewijs zou nu vervallen in augustus 2017.

Ik vraag mij af hoeveel tijd ik nog heb om te slagen voor het praktijkexamen. Ik zou graag binnenkort mijn examen afleggen, maar wil zeker goed kunnen rijden voor ik het probeer, want de kans dat ik eerst een aantal keer buis zit er altijd wel in natuurlijk...

Stel nu dat ik na augustus 2017 nog steeds niet geslaagd ben, wat dan? Is die wachttijd van 3 jaar nog altijd van toepassing of is dat al afgeschaft? Ik vind overal tegenstrijdige info.

Alvast bedankt voor de hulp!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door GRO »

Je kunt praktijkexamen afleggen tot je laatste VR vervalt.
Maar als het intussen langer dan 3 jaar geleden is dat je geslaagd bent voor je theorie-examen, moet je eerst wel opnieuw theorie-examen afleggen.

Zolang de nieuwe wetgeving niet in het Staatsblad verschenen is, blijft de wachttijd na een vervallen VR: 3 jaar.
(maar zal daartegen wel verschenen zijn).

http://www.gratisrijbewijsonline.be/praktijk
Gast

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door Gast »

Bedankt! Maar wat gebeurt er dan als ik in augustus nog niet geslaagd zou zijn? Dan is mijn voorlopig rijbewijs vervallen, maar mijn theorie vervalt pas in oktober. Kan ik dan in augustus mijn theorie opnieuw doen? Krijg ik dan een voorlopig rijbewijs 18m of 36m?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door de rijprof »

Plan gewoon jouw praktijkexamen binnen de geldigheid van jouw theorie en voorlopig rijbewijs en stel niet uit als dat niet nodig is. Misschien slaag je wel van de éérste keer! En ga ruim voor jouw vervaldag dan heb je nog een 2de kans.

Als je niet zou slagen, moet je jouw mogelijkheden op dàt moment bekijken, want niets is zeker wanneer de versoepelde wetten gaan komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door Gast »

Natuurlijk ben ik van plan om mijn examen niet al te lang meer uit te stellen. Maar het lijkt mij ook wel handig om te weten wat er gebeurt als het toch niet zou lukken, je weet toch maar nooit. Ik snap echt niet waarom ik die informatie nergens kan terugvinden...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door GRO »

Ik snap echt niet waarom ik die informatie nergens kan terugvinden...
Het antwoord op deze vraag staat al in mijn eerste antwoord op jou:
De wetteksten zijn nog niet in het Staatsblad verschenen. Had normaal einde vorig jaar moeten gebeuren.
Zolang er niets in het Staatsblad verschijnt is niets zeker.
Gast

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door Gast »

Ah, zo... In ieder geval bedankt! Ik vind het maar verwarrend dat we er zomaar het raden naar hebben, maar soit. Hopelijk zal het nooit voor mij van toepassing zijn!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door de rijprof »

Ik vind het maar verwarrend dat we er zomaar het raden naar hebben, maar soit.
Dat vinden wij allemaal. Er wordt iets aangekondigd via de media en dan is het afwachten wanneer die nieuwe regeltjes echt van kracht gaan. Vermoedelijk deze zomer maar het zou ook nog naar later kunnen worden uitgesteld. Niemand weet het.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen rijbewijs en wachttijd?

Bericht door Inazuma »

Denk er aan dat met de versoepelde regeling voor de 3 jaar straftijd, ook een aanpassing van het examen komt ...

Tussen de geplande extra maneuvers zit o.a. :

Linksparkeren - dat wordt zoeken rond de examencentra waar dàt kan !

Op de weg een eind recht achteruit rijden ... dàt wordt ook lachen !
Plaats reactie