Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sander Blaadjse
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2017, 21:28

Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Bericht door Sander Blaadjse »

Ik vind online heel wat tegenstrijdige informatie over de nieuwe snelheid op autowegen in het Vlaams Gewest na de nieuwe regeling.

Hoe snel mag ik rijden op een autoweg gescheiden door een wegmarkering met slechts 1 rijvak in beide richtingen? Hoe snel mag je als er 2 rijvakken zijn in beide richtingen, gescheiden door een wegmarkering?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Bericht door Benny Stinkens »

In beide gevallen 70 km/u
Artikel 11.2 voor wat betreft het Vlaams Gewest, vanaf 1 januari 2017:

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur, op voorwaarde dat door middel van een verkeersbord C43 de snelheid beperkt is tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;


3° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.


Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Bericht door bert.covens »

Sander Blaadjse schreef:Ik vind online heel wat tegenstrijdige informatie over de nieuwe snelheid op autowegen in het Vlaams Gewest na de nieuwe regeling.

Hoe snel mag ik rijden op een autoweg gescheiden door een wegmarkering met slechts 1 rijvak in beide richtingen ? Hoe snel mag je als er 2 rijvakken zijn in beide richtingen, gescheiden door een wegmarkering?
Voor alle duidelijkheid :

Afbeelding

zegt helemaal niets over de maximum toegestane snelheid. Om te weten hoe snel je op een autoweg mag rijden, moet je de snelheidsregels die Benny hierboven meegegeven heeft toepassen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Bericht door GRO »

Ik denk dat het op de theoriepagina's van de site duidelijk is uitgelegd.
LET OP: voor het examen moet je de regels van alle gewesten kennen.
Sander Blaadjse
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2017, 21:28

Re: Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Bericht door Sander Blaadjse »

Het was aan vraag voor mijn praktijk-examen. Ik heb mijn theorie 8 maanden geleden al gehaald.

Ik heb het toen blijkbaar verkeerd begrepen, want ik dacht dat je op een autoweg sowieso 90 mocht. :-)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Snelheid op autoweg buiten bebouwde kom

Bericht door Stefan Peeters »

Sander Blaadjse schreef:Ik heb het toen blijkbaar verkeerd begrepen, want ik dacht dat je op een autoweg sowieso 90 mocht. :-)
8 maanden geleden was dat in 99% van de gevallen ook zo... helaas hebben een paar verlichte zielen het verkeersreglement moeten aanpassen per gewest waardoor het nu een chaos geworden is :cry:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie