Stress => Niet geslagen :(

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
dan007255
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017, 17:21

Stress => Niet geslagen :(

Bericht door dan007255 »

Hallo

Vandaag heb ik mijn praktisch rijexamen gedaan. Of ten minste proberen te doen. Ik kon door al het stress niet slapen de laatste twee weken :| , elke nacht maar twee uurtjes ongeveer. En op het dag zelf van mijn examen, had ik zodanig stress dat ik opeens anders begon te rijden dan normaal... Normaal rijd ik perfect, wat het resultaat is van elke dag ongeveer 10 km te rijden. En op een maand toch wel een keertje of twee meer dan 100km na elkaar op een dag. Een keer zelfs 500km toen ik naar andere kant van het land moest rijden en terug. Met begeleider natuurlijk. En hij zegt dat het echt wel is alsof ik al jaren rijd. Dus ging ik vandaag mijn examen afleggen... Alles goed en al, maar bij het parkeren ben ik per ongeluk op de trottoir gereden :? . Wat normaal nooit gebeurde bij me. En het trottoir was zo laag dat ik zelfs niet kon voelen wanneer ik erop reed. Ik kon door mijn stress gewoon niet logisch nadenken. De examinator zei wel tegen mij dat van het rijden zelf en keren in een smalle straat ik er wel door zou zijn. Ze zei dat ik echt goed kan rijden, maar helaas een groot fout heb gemaakt. Na het examen, op terugweg naar huis, had ik al wat minder stress. Ik was wel verlegen en al. Maar heb door mijn tanden gebeten en probeerde het manouvre nog eens. En het lukte gelijk altijd. Het is dus duidelijk dat het door stress komt. Mijn vraag is dus, of iemand van deze forum zich ook in zulke situatie bevindde? En of er een goed oplossing voor is? Het truckje met een banaan te eten voor het examen heb ik ook al geprobeerd, dus deze valt al weg. Mijn volgende afspraak is volgende week. Ik heb dus ongeveer 7 dagen tijd.

Alvast bedankt voor al het hulp
PRPN

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door PRPN »

Bij mij ging het nog veel slechter. Troost je dat je snel mag herkansen. Ik weet nog niet wanneer ik kan. Ik blokkeerde volledig door de stress.
Ik heb vele uren gereden en dat ging goed (en ik heb wellicht toch minder rijervaring dan jou, dus ik denk dat jouw slaagkans hoger ligt) maar toen ik begon kon ik opeens niet meer rijden. Het ging voor geen meter. Het ging stroever dan anders, onzekerder en dat allemaal omdat het examen is... Echt bizar. Misschien gaat het de 2de keer beter. Net zoals bij jou, moet dat stresspeil naar beneden.

Sedinal zou kunnen helpen. Dat is een kalmerend middel. Maar misschien is het te licht. Hangt af van persoon tot persoon. Het is in ieder geval wel zonder voorschrift beschikbaar. En waar ik aan denk is enkele dagen tot max een week voor het examen misschien een slaappil nemen om goed uitgerust te zijn.

Maar nogmaals ik denk dat je er veel minder last van hebt dan ik want je reed zeer goed heb ik begrepen. Bij mij gingen enkel de manoeuvres goed.
dan007255
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017, 17:21

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door dan007255 »

Dag PRPN

Sorry om te horen wat je net zei. En bedankt dat je in me geloofd. Jij moet ook in jezelf geloven, want een examen kan gewoon niet foutloos gaan. En als je zegt dat je nogal goed kan rijden, zou dit genoeg zijn volgens mij. Maar, van wat ik begrepen had, heb jij ook een probleem met stress. Ik begrijp je situatie wel. En veel rijden kon ik ook wel niet op het examen omdat we denk ik maar een kilometer van de examencentrum waren voor de manouvres. Ik moest direct terugkeren. Maar, zoals gezegd had de examinator al wat kunnen zien. Voor de rest wil ik jou veel geluk wenmsen. Wanneer heb je je tweede kans?

mvg
PRPN

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door PRPN »

Ik heb nog geen datum voor de 2de kans helaas. Hoop dit wel zsm te kunnen doen. Laat je me via dit forum even weten hoe het geweest is bij jou?
Misschien is het psychologisch beter de 2de keer. (omdat je het al eens gezien hebt en op de moment zelf zakt de stress misschien daardoor) Het zou best kunnen. Ik wil je alvast veel succes toewensen.
dan007255
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017, 17:21

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door dan007255 »

Dankuwel.
Ik zou vast iets laten weten. Maar je zou beter nog voor juni uw examen doen. Vanaf juni wordt het moeilijker, meer maneuvres enal.
PRPN

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door PRPN »

Ik weet het wel maar ik weet nog niet wanneer er een datum vrij is. Vervelend. Wat je over juni zegt klopt, maar ook dan gaan mensen er nog moeten door geraken. Eigenlijk verwacht ik dat er veel kritiek zal komen op het nieuwe systeem.
Gast

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door Gast »

Ik had de eerste keer te veel zenuwen. zwaar gebuisd.

2de keer geslaagd.

Ik denk dat ik weet hoe ik aan die zenuwen kan afgeraken.

Bij de 2de keer heb ik voor het examen +/- 5 minuten met de examinator gebabbeld. Dat gaf mij een rust gevoel.

Je zou dat ook is moeten proberen.
dan007255
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017, 17:21

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door dan007255 »

Tweede keer ging veel beter. Ik heb namelijk gebruik gemaakt van Sedistress 200 en na een kilometer of twee rijden met de examinator was mijn stress al zo goed als over. :) Ik ben geslaagd
PRPN

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door PRPN »

Proficiat. Ik ben heel blij voor jou. Wellicht ging het ook veel beter omdat je het al eens meegemaakt had. Had je nog veel gereden voor aanvang nieuwe examen of heb je het even losgelaten? Soms is iets loslaten en wat ontspannen ook interessant.

Mag ik even vragen of je ook op de snelweg gereden hebt. Waren de manoeuvres in drukke straten of juist niet? (gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid)
dan007255
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017, 17:21

Re: Stress => Niet geslagen :(

Bericht door dan007255 »

Eerst en vooral danku. En nee, ik heb niet veel gereden, wel een beetje gaan parkeren om wat beter te worden. Ik legde mijn rijbewijs af in Brakel, wat ongeveer 40km is van de snelweg, dus ik moest niet op een autosnelweg gaan rijden. Voor de rest had ik Sedistress 200 genomen. Twee pillen 's morgens en twee 's avonds. Ik begon daaraan ongeveer drie dagen op voorhand. En het lukte wel al heel wat beter.
Plaats reactie