Vertrekken op een helling
Vertrekken op een helling
Een vriend van mij werd gisteren gebuisd voor zijn rijexamen (Brugge) reden:
Vertrok op helling met gebruik van de handrem.
De examinator verklaarde dat hij zijn voetrem en het ontkoppelingspedaal had moeten gebruiken...
Nochtans raad de De Rijprof het aanzetten op een helling aan met gebruik v/d handrem...
Wat is er nu officieel de erkende methode?
Of hangt alles af van de willekeur van een examinator?
Vertrok op helling met gebruik van de handrem.
De examinator verklaarde dat hij zijn voetrem en het ontkoppelingspedaal had moeten gebruiken...
Nochtans raad de De Rijprof het aanzetten op een helling aan met gebruik v/d handrem...
Wat is er nu officieel de erkende methode?
Of hangt alles af van de willekeur van een examinator?
Re: Vertrekken op een helling
Zover ik weet is er geen enkele verplichting om de ene noch de andere methode te gebruiken.
Er is dus geen 'officieel erkende' methode voorgeschreven.
De bestuurder is daar vrij in, alleen het beoogde effect van niet achteruit rijden moet worden bereikt.
Het lijkt mij echter sterk dat alleen de keuze van methode heeft geleid tot het niet slagen.
Is de auto ook achteruit gaan rollen, dat zou wel een zware fout kunnen zijn die leidt tot niet slagen.
Of het is slechts een onderdeel van een groter aantal kleinere fouten, specifiek beoordelings fouten.
Dan kan de opeenstapeling van kleinere fouten leiden tot niet slagen.
Vraag naar de codes die op de examen uitslag staan dan kan er misschien iets meer over gezegd worden.
Bijvoorbeeld code 1.12 (nummer onder voorbehoud) betekent: Bediening, wegrijden helling, Achteruitrijden.
In de meeste gevallen een zwaarwegende fout. Een paar andere kleinere dingetjes erbij en slagen wordt moeilijk.
Er is dus geen 'officieel erkende' methode voorgeschreven.
De bestuurder is daar vrij in, alleen het beoogde effect van niet achteruit rijden moet worden bereikt.
Het lijkt mij echter sterk dat alleen de keuze van methode heeft geleid tot het niet slagen.
Is de auto ook achteruit gaan rollen, dat zou wel een zware fout kunnen zijn die leidt tot niet slagen.
Of het is slechts een onderdeel van een groter aantal kleinere fouten, specifiek beoordelings fouten.
Dan kan de opeenstapeling van kleinere fouten leiden tot niet slagen.
Vraag naar de codes die op de examen uitslag staan dan kan er misschien iets meer over gezegd worden.
Bijvoorbeeld code 1.12 (nummer onder voorbehoud) betekent: Bediening, wegrijden helling, Achteruitrijden.
In de meeste gevallen een zwaarwegende fout. Een paar andere kleinere dingetjes erbij en slagen wordt moeilijk.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vertrekken op een helling
De handremmethode is de 'betere' methode om vlot te kunnen vertrekken op een helling.
Welke examinator zou dit durven tegenspreken?
Hoe ga je met een benzine auto vlot kunnen vertrekken op een helling zonder handrem?
Indien het gebruik van de handrem op een helling de reden van buizen zou zijn, direct naar de hoofdexaminator stappen en klacht indienen.
Misschien is de auto achteruit gebold? Dan krijgen we een ander verhaal...
In ieder geval geloof ik nooit dat enkel dit de reden van buizen kan zijn.
Er waren waarschijnlijk meerdere fouten. Welke fouten waren er nog?
Welke examinator zou dit durven tegenspreken?
Hoe ga je met een benzine auto vlot kunnen vertrekken op een helling zonder handrem?
Indien het gebruik van de handrem op een helling de reden van buizen zou zijn, direct naar de hoofdexaminator stappen en klacht indienen.
Misschien is de auto achteruit gebold? Dan krijgen we een ander verhaal...
In ieder geval geloof ik nooit dat enkel dit de reden van buizen kan zijn.
Er waren waarschijnlijk meerdere fouten. Welke fouten waren er nog?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vertrekken op een helling
Heb intussen meer details vernomen...
De motor is afgeslagen bij het aanzetten op de helling, met als gevolg dat hij is beginnen te panikeren en er één potje heeft van gemaakt!
Om niet af te gaan als een gieter heeft hij dit wijselijk aan zijn vrienden verzwegen...
Eerlijk gezegd had ik ook al mijn twijfels dat de 'gebruikte methode' aan de basis van zijn falen lag, vandaar dat ik daarover iets meer wou vernemen.
Bedankt voor de respons!
De motor is afgeslagen bij het aanzetten op de helling, met als gevolg dat hij is beginnen te panikeren en er één potje heeft van gemaakt!
Om niet af te gaan als een gieter heeft hij dit wijselijk aan zijn vrienden verzwegen...
Eerlijk gezegd had ik ook al mijn twijfels dat de 'gebruikte methode' aan de basis van zijn falen lag, vandaar dat ik daarover iets meer wou vernemen.
Bedankt voor de respons!
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vertrekken op een helling
Bedankt voor het eerlijke antwoord. Foute informatie zou andere leerlingen misschien op een dwaalspoor kunnen brengen.
Conclusie: de handremmethode op een helling mag zeker gebruikt worden.
Conclusie: de handremmethode op een helling mag zeker gebruikt worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vertrekken op een helling
Hallo,
Even een oud topic terug boven halen.
Met de vraag of het nog steeds is toegestaan om de handrem methode te gebruiken?
Mijn broer heeft namelijk zijn 20u praktijk gevolgd en heeft begrepen dat het gebruik van de handrem methode niet meer is toegestaan.
Nu is zijn eigen auto een benzine waardoor het niet vanzelfsprekend is om weg te rijden van een helling enkel met gebruik te maken van de voetrem en het koppelingspedaal.
Weet iemand hoe het vandaag mag of moet?
Even een oud topic terug boven halen.
Met de vraag of het nog steeds is toegestaan om de handrem methode te gebruiken?
Mijn broer heeft namelijk zijn 20u praktijk gevolgd en heeft begrepen dat het gebruik van de handrem methode niet meer is toegestaan.
Nu is zijn eigen auto een benzine waardoor het niet vanzelfsprekend is om weg te rijden van een helling enkel met gebruik te maken van de voetrem en het koppelingspedaal.
Weet iemand hoe het vandaag mag of moet?
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Vertrekken op een helling
Beide mag nog steeds
Waarschijnlijk verkeerd begrepen, er zal geen enkele instructeur je vertellen dat dit niet zou toegestaan zijn.mijn broer heeft namelijk zijn 20u praktijk gevolgd en heeft begrepen dat het gebruik van de handrem methode niet meer is toegestaan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vertrekken op een helling
Verkeerd begrepen, vermoed ik.
Waarschijnlijk heeft jouw broer begrepen: met de handrem moet niet (met een diesel).
D.w.z. dat het nog steeds mag en met een benzinemotor is het zelfs aan te raden.
Ik vertrek, zelfs met een diesel, meestal met de handrem-methode omdat het vlotter gaat doordat je direct gas kunt geven.
Waarschijnlijk heeft jouw broer begrepen: met de handrem moet niet (met een diesel).
D.w.z. dat het nog steeds mag en met een benzinemotor is het zelfs aan te raden.
Ik vertrek, zelfs met een diesel, meestal met de handrem-methode omdat het vlotter gaat doordat je direct gas kunt geven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Vertrekken op een helling
Met mijn benzinewagen uit 2005 (Opel Corsa) vertrek ik anders best vlot vanuit stilstand op een helling zonder handrem. Enkele vrienden van mij vonden dat enorm raar, want 'dat kan toch niet met een benzine?'. Natuurlijk niet op een erg steile helling, maar het lukt me perfect! Het feit dat het een gewoonte is (ik sta elke dag op een helling aan de rode lichten) kan er natuurlijk ook aan bijdragen.
Ik wil maar zeggen dat het dus kan (en zal ook wel afhangen van wagen tot wagen), want ik heb best wel wat vrienden die bang zijn om met hun benzinewagen op een helling te vertrekken. Als het te steil wordt, gebruik ik ook de handrem.
Ik wil maar zeggen dat het dus kan (en zal ook wel afhangen van wagen tot wagen), want ik heb best wel wat vrienden die bang zijn om met hun benzinewagen op een helling te vertrekken. Als het te steil wordt, gebruik ik ook de handrem.
Re: Vertrekken op een helling
Geen idee of dat bij je Corsa al is, maar auto's hebben intussen vaak een hill-hold functie : die houdt de rem even aan nadat je die zelf gelost hebt bij stilstand.
Doet dus eigenlijk net hetzelfde als de handrem
Doet dus eigenlijk net hetzelfde als de handrem
Re: Vertrekken op een helling
De mijne heeft alleszins geen hill assist. Maar die paar vrienden hebben wel een veel recentere wagen dan ik! Ik gok dat hun wagen die functie wél heeft. Daarmee dat ik het zo vreemd vind dat ze niet snappen dat ik zonder handrem kan vertrekken. Maar ik zeg het: ik doe elke dag die helling. Ik weet intussen perfect hoe ik meteen en vlot kan vertrekken. Doet ook veel!Inazuma schreef:Geen idee of dat bij je Corsa al is, maar auto's hebben intussen vaak een hill-hold functie : die houdt de rem even aan nadat je die zelf gelost hebt bij stilstand.
Doet dus eigenlijk net hetzelfde als de handrem
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 nov 2015, 06:11
- Locatie: Oostende
Re: Vertrekken op een helling
Op de meeste kleine hellingen kan je de voetrem-methode gebruiken, zelfs met benzine indien goede controle.
In denk dat je in de meeste steden tijdens het examen je handrem niet zult hoeven te gebruiken (maar het mag).
Is de helling steiler, of sta je bergop op een steile parkeeruitrit vanuit een ondergrondse parking om je ticketje in te steken, dan ga je niet "ver" komen met je voetrem-methode...
Oefen beide en oefen handrem op steilere hellingen !
Wie reist met wagen of wie eens een auto huurt in Spanje of Frankrijk bvb zal zeker de handrem-methode moeten gebruiken !
In denk dat je in de meeste steden tijdens het examen je handrem niet zult hoeven te gebruiken (maar het mag).
Is de helling steiler, of sta je bergop op een steile parkeeruitrit vanuit een ondergrondse parking om je ticketje in te steken, dan ga je niet "ver" komen met je voetrem-methode...
Oefen beide en oefen handrem op steilere hellingen !
Wie reist met wagen of wie eens een auto huurt in Spanje of Frankrijk bvb zal zeker de handrem-methode moeten gebruiken !
Re: Vertrekken op een helling
Mij is ook verteld na een examen dat ik mijn handrem niet mag gebruiken daarvoor en dat dat een fout is. Blijkbaar bestaat hier toch behoorlijk wat verwarring over?
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: Vertrekken op een helling
Ik ken alvast geen enkele richtlijn in die zin.Gast schreef: ↑25 apr 2017, 19:25 Mij is ook verteld na een examen dat ik mijn handrem niet mag gebruiken daarvoor en dat dat een fout is. Blijkbaar bestaat hier toch behoorlijk wat verwarring over?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Vertrekken op een helling
Wie heeft jou dat verteld? Waar staat dat te lezen? Nooit geloven wan 'men' vertelt maar liever officiële bronnen zoeken waar het zwart op wit staat.Mij is ook verteld na een examen dat ik mijn handrem niet mag gebruiken daarvoor en dat dat een fout is. Blijkbaar bestaat hier toch behoorlijk wat verwarring over?
De handrem-methode is zelfs de betere methode om te vertrekken op een helling zonder achteruit te bollen en veel sneller. Ik heb hierover nog nooit een opmerking gehoord tijdens een examen, integendeel, het is een pluspunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden