Wie heeft voorrang?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

Beste lezers en kenners

Ik heb een onduidelijkheid betreffende de situatie in de volgende foto:

Afbeelding
Google maps: https://www.google.be/maps/@51.2118176, ... 312!8i6656

Wie heeft voorrang in dit geval? Zwart of rood?
Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Stefan Peeters »

Hopelijk volgt niemand de door jou aangewezen richting, want dat lijkt te eindigen op een afgesloten gedeelte van de openbare weg :shock: :wink:

Maar, alle gekheid op een stokje... indien die afsluitingen er niet zijn, en beide voertuigen volgen de respectievelijke pijlen, dan voeren ze op een bepaald ogenblik allebei tegelijk een manoeuvre uit: ze veranderen allebei tegelijk van rijstrook.

Bij gelijktijdig uitvoeren van manoeuvres geldt de voorrang van rechts. De rode zou dus voorrang krijgen op de zwarte.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Hopelijk volgt niemand de door jou aangewezen richting, want dat lijkt te eindigen op een afgesloten gedeelte van de openbare weg :shock: :wink:

Maar, alle gekheid op een stokje... indien die afsluitingen er niet zijn, en beide voertuigen volgen de respectievelijke pijlen, dan voeren ze op een bepaald ogenblik allebei tegelijk een manoeuvre uit: ze veranderen allebei tegelijk van rijstrook.

Bij gelijktijdig uitvoeren van manoeuvres geldt de voorrang van rechts. De rode zou dus voorrang krijgen op de zwarte.
:D Uiteraard waren de afsluitingen er niet. Dat was slechts een printscreen vanop Google Maps, dus niet echt up to date.
Bedankt voor jouw antwoord, trouwens!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Inazuma »

De rode komt van rechts, bij gelijktijdige maneuvers geldt normaal voorrang van rechts.

De rode doet daarbij wel een overtreding, maar Cassatie vindt dat die voorrangsplicht gewoon blijft bestaan als men een maneuver doet, zelfs tegenover bestuurders die een overtreding begaan ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:De rode doet daarbij wel een overtreding,
Welke overtreding?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:
Inazuma schreef:De rode doet daarbij wel een overtreding,
Welke overtreding?
Richtingsverandering naar links vanuit een andere dan de meest linkse rijstrook.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:
Stefan Peeters schreef:
Inazuma schreef:De rode doet daarbij wel een overtreding,
Welke overtreding?
Richtingsverandering naar links vanuit een andere dan de meest linkse rijstrook.
Lijkt me voor discussie vatbaar... op het ogenblik dat die bestuurder zijn richtingsverandering uitvoert rijdt hij in de voor hem meest links gelegen rijstrook.
Wat is anders het nut van die doorlopende witte streep?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door z183115 »

Inazuma schreef:De rode komt van rechts, bij gelijktijdige maneuvers geldt normaal voorrang van rechts.

De rode doet daarbij wel een overtreding, maar Cassatie vindt dat die voorrangsplicht gewoon blijft bestaan als men een maneuver doet, zelfs tegenover bestuurders die een overtreding begaan ...
Is hier een wettekst van te vinden? Ik dacht dat ik had gelezen dat voorrang van rechts enkel geldt voor bestuurders die op een rechtmatige manier rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door de rijprof »

Zou het niet simpeler geweest zijn om die doorlopende/onderbroken streep weg te laten en pijlen op de grond te schilderen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:op het ogenblik dat die bestuurder zijn richtingsverandering uitvoert rijdt hij in de voor hem meest links gelegen rijstrook.
Wat is anders het nut van die doorlopende witte streep?
Dan rijdt hij al OP het kruispunt waar hij naar links wil.
De rijbeweging moet uitgevoerd worden vanuit de meest links gelegen rijstrook.

Voorsorteringspijlen zouden hier niet misstaan - maar aangezien er geen doorlopende streep kan liggen (dwarsverkeer) , maakt dat ook niet uit, het blijven 2 maneuvers ...

Men kan er de rijstroken anders trekken, zodanig dat wie links rijdt, geen maneuver meer doet.
Maar da's rocket science voor AWV ...

Heel dat "rond punt" is een voorbeeld hoe het niet moet.

Ga je daar links weer naar links, dan moet je eigenlijk opnieuw helemaal links gaan staan ...
Maar dan geraak je nooit meer op de snelweg richting Ring.
3 rijstroken die linksaf moeten, géén pijlen ... 2/3 doet dus overtreding ..
Marc Segher
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2016, 09:54

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Marc Segher »

Hallo,

Als nieuw lid mijn dank dat ik mag deelnemen aan deze interessante verkeersstudies.

Ik ben eens opwaarts van de rijrichting gaan kijken.

Daar staan verkeerslichten en nog verder opwaarts krijgt men voorsorteerborden: links Antwerpen E34, in het midden en rechts Deurne, Wijnegem en Wommelgem.

Maximum snelheid is vijftig per uur.

Degenen die links blijven rijden mogen vanaf het begin van de ononderbroken witte lijn dus niet meer naar Deurne, Wijnegem of Wondelgem.

De witte pijl op blauwe grond is geen aanduiding van een rond punt maar zegt gewoon tegen degenen die van uit de weg aan rechterkant komen dat ze verplicht zijn om rechts af te slaan anders worden ze spookrijders.

De onderbroken witte lijn moet dan weer toelaten aan het verkeer komende uit diezelfde weg aan de rechterkant, bij groen licht van de daar aanwezige verkeerslichten, om de E 34 te bereiken.

Het middenvak en het rechtse vak kunnen ook gebruik maken van die onderbroken witte lijn om alsnog de E34 te bereiken.

Dat is wat ik er zou van maken op dit kruispunt maar misschien ben ik wel verkeerd. :?:
Plaats reactie